عادت خوابیدن کودک

زمان اصلاح عادت خوابیدن کودک در اتاق والدین و جدا کردن اتاق کودک بین سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی است. فرآیند جدا کردن محل خوابیدن کودک باید صبورانه و توام با آرامش صورت بگیرد. در ادامه مراحل اصلاح محل خوابیدن کودک بیان شده است.

مراحل جداکردن محل خوابیدن کودک

راه‌حل‌های زیر برای پیشگیری و از بین بردن عادت خوابیدن کودک در رختخواب والدین سودمندند:

از آغاز جلوی این عادت را بگیرید.

هنگامی که کودک بیمار است می‌توانید با استفاده از یک آیفون بین اتاق خودتان و اتاق کودک به صدای او گوش دهید و یا این که اگر لازم بود و باعث آرامش خیال شما می‌شد یکی از والدین می‌توانند در اتاق کودک بماند. اگر به کودک اجازه می‌دهید که هنگام بیماری در اتاق شما بماند پس از بهبودی این کار را ادامه ندهید.

کودک را به رختخواب خودش بازگردانید.

در صورتی که کودک هنگام شب به اتاق شما آمد قاطعانه و بدون سؤال و جواب زیاد او را به اتاق خودش بازگردانید و بخوابانید. از بین والدین هر کدام که قاطع‌تر و کمتر دل رحم است باید این کار را انجام دهد.


مقاله مرتبط: چگونه به کودک کمک کنیم تا به خواب رود؟


مهمان شبانه را دستگیر کنید.

بسیاری از والدین اظهار می‌کنند که کودکان هنگامی‌که آن‌ها در خواب هستند به داخل رختخواب آن‌ها می‌خزند. اگر شما نیز چنین مشکلی دارید راه‌حل‌های زیر را برای دستگیر کردن کودک قبل از اینکه بتواند به داخل رختخواب شما بخزد و همچنین بازگرداندن او به اتاق خودش به کار ببرید:

الف) زنگ آویزان کنید. زنگ‌هایی در روی درب اتاق خودتان و یا اتاق کودک آویزان کنید تا بتوانید متوجه آمدن او بشوید.

ب) خودتان را بپیچانید. طوری ملحفه‌ها یا بالش‌ها را دور خودتان بپیچانید و قرار دهید که ورود کودک به رختخواب شما بدون بیدار شدنتان غیر ممکن شود.

ج) جلوی در را مسدود کنید تا کودک هنگام ورود به اتاق شما با آن برخورد کند و در نتیجه سروصدا ایجاد شود. بدین ترتیب کودک تنها هنگامی می‌تواند وارد اتاق شود که شما را بیدار کند.

از روش‌های فشاری استفاده کنید.

این روش نیاز به این دارد که بازیگر خوبی باشید. هدف این است که کودک را آن قدر در رختخواب خودتان ناراحت کنید که رختخواب خودش را ترجیح دهد.

کودک را بیرون بیندازید. اگر بیدار شدید و دیدید که کودک داخل رختخواب شما آمده است وانمود کنید که هنوز خواب هستید و به سمت او غلت بزنید. درحالی که هنوز ظاهراً خواب هستید یک دست خود را روی او بیندازید و یا اینکه لگد آرامی به او بزنید. اگر کودک بین شما خوابیده است در این حالت هردو شما می‌توانید با هم به سمت کودک غلت بزنید و به این ترتیب جای او را تنگ کنید. اگر کودک کنار شما خوابیده بود او را به کناره تخت برانید و او را به نرمی به لبه تخت فشار دهید.

 

 

پیشنهاد به مراجع

پدر و مادری در این مورد از ما کمک خواستند زیرا هر کاری که می‌دانستند انجام داده بودند تا کودک نه ساله آن‌ها در رختخواب خودش بخوابد. از او خواهش کرده بودند به التماس و تنبیه متوسل شده بودند و سه بار دکوراسیون اتاق کودک را عوض کرده بودند. ما پیشنهاد کردیم که کودک را از رختخواب بیرون بیندازند که مؤثر واقع شد. ولی بعد کودک شروع به خوابیدن روی زمین کرد. ما پیشنهاد کردیم که مادر در هنگام شب از رختخواب بیرون بیاید و وانمود کند که به طور اتفاقی روی کودک پا می‌گذارد (البته به آرامی).به تدریج کودک به این نتیجه رسید که خوابیدن در اتاق پدر و مادرش بسیار خطرناک است.

وانمود کنید که بی‌قرار هستید. فشار دادن همچنین زمانی که کودک شما را صدا کرده است و شما با کودک در رختخواب او خوابیده‌اید نیز مؤثر واقع می‌شود. یکی از دوستان ما تعریف می‌کرد که در دوران کودکی والدین خودش را صدا می‌کرده است و یکی از آن‌ها وارد رختخواب او می‌شده است تا دیگر از شیرها و ببرها نترسد. پدر یا مادر روی تخت او می‌افتادند و بلافاصله به خواب می‌رفتند و سپس همان‌جا ولو می‌شدند او را به دیوار فشار می‌دادند و بلند خرناس می‌کشیدند. به زودی او به این نتیجه رسید که ترسیدن از شیرها و ببرها بهتر از خوابیدن با آن‌هاست!


مقاله مرتبط: ملاحظاتی در باب جداکردن اتاق خواب کودک


به کودک جایزه بدهید.

کودک خود را به تنها خوابیدن تشویق کنید و به او جایزه بدهید چه یک سیستم((رسمی))جایزه دادن را انتخاب می‌کنید و چه این کار را نمی‌کنید.

۱. از تحسین و تحت تأثیر قرار دادن کودک استفاده کنید. حتماً به کودک بگویید که چقدر به او افتخار می‌کنید و چه ((پسر بزرگی)) است که خودش تنها در رختخواب خودش تنها می‌خوابد. در هنگام روز نیز او را بیشتر مورد توجه و نوازش قرار دهید.

۲. از جایزه استفاده کنید. اگر کودک شما برای مدت طولانی کنارتان می‌خوابیده است ممکن است مجبور شوید برای این که کودک به استقلال و عدم وابستگی کامل شبانه برسد به او جایزه دهید. با کمک کودک یک جدول تهیه کنید (که شکل آن می‌تواند شبیه درخت باشد) و برای شب‌هایی که تمام یا قسمتی از آن را در بستر خود به سر برده است نمره تعیین کنید. پاداش‌هایی که می‌توانید در قبال تنها خوابیدن کودک به او بدهید می‌تواند بردن تلویزیون به اتاق در بعد از ظهر و یا خرید یک پوستر جدید برای اتاق کودک باشد.


مقاله مرتبط: بیدار شدن مکرر کودک پس از خواب


اتاق کودک را دوست داشتنی کنید.

با این که لازم نیست اتاق کودک را کاملاً تغییر دهید آن را برای کودک جالب کنید به طوری که کودک نسبت به اتاقش احساس دلبستگی خاص کند. یک راه ساده این است که از کودک بخواهید عکس‌هایی که از مجلات مختلف انتخاب و آن‌ها را به دیوار آویزان کند. هنگام تغییر دکور اتاق از کودک سؤال کنید که دوست دارد اتاقش را چه رنگی کند. کودک را به مغازه پارچه فروشی یا فروشگاه لوازم اتاق خواب ببرید. یا اینکه به کودک اجازه دهید از نمونه‌هایی که شما انتخاب کرده‌اید یکی را انتخاب کند. با کودک در میان اتاق بنشینید و به یک آرایش جدید برای مبلمان اتاق فکر کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب