ما همیشه در کتاب ها می خوانیم که پول نمی تواند خوشبختی را بخرد

دانشمندان رفتاری، دکتر الیزابت دان و دکتر مایکل نورتون، نویسندگان کتاب پول خوشبخت، می نویسند:

“تأکید علم، خرج هوشمندانه در مورد مقدار پول نیست؛ بلکه تصمیم گیری در مورد چگونگی خرج آن، تفاوت ایجاد می کند. افرادی که بلیط بخت آزمایی برنده شده اند، داستان خود را به اشتراک گذاشته اند؛ اینکه چگونه ثروتمند شدن، زندگی آن ها را به بدترین حالت تبدیل کرده است.”

مثال مادر تنها

به عنوان مثال، یک مادر تنها داری سه فرزند، که در یک آپارتمان زندگی می کرده و قبل از اینکه در قرعه کشی برنده شود، در چهار جا کار می کرده است. در ابتدا، برایش مانند داستان پریان بوده است. یک خانه و یک کمد لباس جدید خرید، تنها به یک کار پرداخت و بقیه پول خود را سرمایه گذاری کرد.

اما در نهایت، او تماس تلفنی ناخواسته از افرادی که او را تهدید می کردند یا پیشنهادات ازدواج به او می دادند، دریافت کرد. اعضای خانواده او همچنین، سعی کردند که زندگی او را کنترل کنند و از پول او استفاده کنند.

تحقیقات دانیل کانمان

چندی قبل دانیل کانمان، روان‌شناس دانشگاه پرینستون و برنده نوبل اقتصاد سال ۲۰۰۲، با اعلام نتایج تحقیقاتش نشان داد که پول نمی‌ تواند برای ما عشق بخرد؛ اما اگر درآمد بالایی داشته باشیم، می‌ تواند ما را شاد کند.

وی روی هزار آمریکایی مطالعه کرد و به این نتیجه رسید که میزان افزایش شادی، با سطح درآمد افراد، در خطی موازی قرار دارند، با این شرط که فرد سالی ۷۵ هزار دلار درآمد داشته باشد. کانمان در این پژوهش، از افراد خواست تا هر روز میزان شادی خود را بر اساس تجربه احساسات مختلف مثل رضایت، ناراحتی، نگرانی و لذت تعیین کنند و پس از آن براساس میزان رضایت خود از زندگی، امتیازی از صفر تا ۱۰ به خود بدهند.

    – نتایج تحقیق

او به نتایج جالب توجهی رسید و دریافت، میزان رضایت از زندگی، به صورت ثابتی با افزایش درآمد، افزایش پیدا می‌کند؛ شادی نیز با افزایش درآمد بیشتر می‌شود، اما به شرطی که درآمد از سالی ۷۵هزار دلار بیشتر یا کمتر نباشد. این در حالی است که برای افرادی که بیش از این مقدار درآمد دارند، میزان شاد بودن به عوامل دیگری بستگی دارد.

کانمان سرانجام به نتیجه جالب دیگری نیز دست یافت و اعلام کرد که بحران‌ های عاطفی ناشی از تجربیات منفی، مثل طلاق یا ابتلا به بیماری در کنار فقر تشدید می‌ شود. یعنی شاید پول نتواند شادی را برای فرد به ارمغان بیاورد، اما بی‌ پولی به طور قطع با دردها و بحران‌ های عاطفی در ارتباط است…

پول نمی تواند خوشبختی را بخرد

دلایلی که پول نمی تواند خوشبختی آورد

جامعه، این باور را در مردم به وجود آورده است که اگر شما یک کار خوب داشته باشید، یک خانه زیبا، ماشین گران قیمت و جدیدترین لباس ها را خریداری کنید، پس یک زندگی خوشبخت خواهید داشت؛ اما داشتن همه این ها، مانع از تعارض در زندگی نمی شود. در ادامه دلایلی که چرا پول نمی تواند خوشبختی را بخرد آورده شده است…

  – خرید بیش از حد کالاهای مادی، می تواند شما را ناراحت کند

خرید بیش از حد کالاهای مادی، می تواند شما را ناراحت کند. درعوض، در مورد سرمایه گذاری در تجارب، بیشتر فکر کنید. با توجه به گفته های دان و نورتون، صرف پول در به دست آوردن تجارب، شادمانی بیشتری را نسبت به خرید کالاهای مادی به ارمغان می آورد، زیرا شما احساس می کنید بیشتر به دیگران مرتبط است.

صرف پول در سفر با عزیزان نزدیک و رویدادهای اجتماعی معنی دار، به شما کمک می کند تا احساس رضایت و خرسندی بیشتری داشته باشید؛ تا اینکه به خرید لباس و لوازم جانبی مرسوم، بپردازید. پس قبل از ولخرجی برای خرید کیفی با طرح جدید، به این موضوع فکر کنید.

همین امر در مورد عروسی ها نیز صادق است. اگر چه مراسم ازدواج زوج های تازه، فرصتی برای به اشتراک گذاشتن داستان عشقشان با دیگران است؛ تحقیقات انجام شده توسط دو استاد دانشگاه Emory، نشان می دهد که بیش از ۳۰۰۰ نفر که تصمیم به انجام مراسم بسیار گران قیمت داشتند، احتمال طلاق در آن ها بیشتر از کسانی بود که ترجیح دادند، کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار برای آن ها هزینه کنند. به جای آنکه درگیر به وجود آوردن لحظات گران قیمت باشید، تمرکز بیشتری بر شیوه های درست به وجود آوردن لحظات خوش با خانواده خود باشید.

  – خرید خانه رویایی، متفاوت است با زندگی رویایی که در آن تصور می کردید

محققان پنج سال صاحبان خانه هایی در اوهایو و آلمان را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که آن ها با خانه های جدیدشان خوشحال هستند. با این حال، آن ها در زندگی خود، لزوما خوشحال نیستند. داشتن یک خانه دارای مزایای فراوانی است، مانند داشتن فضای بیشتری برای خود و دوستان و خانواده هنگام دیدن آن ها، اما در سعادت ما نقش کوچکی دارد.

قبل از خرید خانه، از خود بپرسید چرا شما آن را می خواهید. مهم است که بر روی راه هایی برای استفاده از خانه خود تمرکز کنید که شخصا باعث رضایت شما می شود؛ به جای اینکه تنها به فکر دستیابی به یک موقعیت اجتماعی بالاتر باشید.

  – دچار وسواس برای به دست آوردن پولی می شوید که فرصتی برای استفاده از آن ندارید

تحقیقات نشان داده است که افراد ثروتمند، تمایل دارند وقت خود را صرف فعالیت های مرتبط با سطوح بالای استرس و تنش مانند خرید، کار و ارتباطات کنند. از سوی دیگر برخی افراد، دچار وسواس برای پس انداز کردن هر ریالی که در می آورند، می شوند. بهتر است که تعادل را ایجاد کنید و حد میانه را انتخاب کنید.

به جای اینکه به کسب درآمد بیشتر یا صرفه جویی در هزینه تاکید کنید، تمرکز خود را بر روی زمان بیشتری برای خودتان و لذت بردن از انجام فعالیت ها و دیدن افرادی که شما را خوشحال می کنند، بگذارید. افراد اغلب وقتی زمان خود را صرف به دست آوردن پول بیشتری می کنند، در نهایت فراموش می کنند که چرا در حال به دست آوردن یا ذخیره آن هستند.

  – اشتراک با دیگران

خرید چیزهایی برای خودتان، ممکن است موقتا شما را خوشحال کند. اما به اشتراک گذاری با دیگران، سرمایه گذاری در آینده شماست. مهم نیست چقدر برای دیگران هزینه می کنید. مردم هرگز فراموش نخواهند کرد که شما آن ها را درک می کنید و به آن ها کمک می کنید.

شاید فکر کنید اینکه لباس های دست دوم خود را به دیگران ببخشید، احساس متفاوتی در شما ایجاد نکند؛ به همین خاطر مهم است، روندی که کمک شما باعث تغییر در زندگی دیگران می شود را مشاهده کنید.

  – لذت آنی می تواند منجر به ناخرسندی آنی شود

هنگامی که ریخت و پاش می کنید و کالاهای گران بها برای خود خریداری می کنید، دیگر چیزی شما را به هیجان نمی آورد. یاد بگیرید ارضای نیازهای خود را به تاخیر بیندازید. علاوه بر این، زمانی که شما وقت خود را صرف فکر کردن به اینکه چگونه پول خود را خرج کنید، می کنید، به شما اجازه می دهد که قضاوت بهتر در مورد آنچه که شما نیاز دارید داشته باشید؛ به جای اینکه خوشحالی کوتاه مدت برای خود به وجود آورید…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب