ارتباط با والدین

ارتباط با والدین به دلیل تفاوت‌های نسل‌ها مشکل شده است. در این مقاله علت‌های دشواری برقراری ارتباط با والدین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرزندان و ارتباط با والدین

شما عاشق پدر و مادر خود هستید، اما فرزند آن‌ها بودن بسیار دشوار است. به نحوی که هر کاری شما انجام می‌دهید به نظر خوب نمی‌آید. اگر با آن‌ها مخالفت کنید قیل و قال شدیدی به پا خواهد شد به همین خاطر شما سکوت می‌کنید یا اجتناب می‌کنید تا آرامش ایجاد شود.

یا ممکن است پدر و مادرتان بیش از حد روی دستاوردها و ظاهر شما تمرکز کنند. اگر شما کارتان را به خوبی انجام داده و خوب به نظر برسید؛‌ توجه زیادی از سمت آن‌ها دریافت خواهید کرد اما اگر جایی اشتباهی انجام دهید با سردی آن‌ها رو به رو خواهید شد.

ارتباط با والدین و تأثیر آنها بر سلامتی و خوشحالی شما

کیفیت ارتباط با والدین برای فرزندان بسیار مهم و تاثیرگذار است. با گذشت زمان، رفتار آن‌ها می‌تواند تأثیر جدی بر سلامت روان شما داشته باشد. ممکن است سخت بتوانید به قضاوت خودتان اعتماد کنید. اعتماد به نفس و عزت نفستان کم می‌شود و اعتماد کردن به کسانی که شما را برای کسی که هستید دوست دارند، دشوار است.

آیا پدر و مادرتان خودشیفته‌اند؟

اگر در برقراری ارتباط با والدین مشکل دارید و در حین ارتباط با موارد زیر روبرو شدید ممکن است یکی از والدینتان خودشیفته باشد. برخی از ویژگی‌های شخصیت خودشیفته عبارت‌اند از:

  • اهمیت بیش از حد به خود و خودبزرگ بینی
  • تمایل به خوب جلوه کردن در مقابل دیگران – مخصوصاً دستاوردهای کودکانشان تأثیر زیادی بر روی حس والدین خوبی بودن بر آن‌ها می‌گذارد.
  • تمایل به تحقیر، خجالت زده کردن و بی ارزش کردن دیگران.
  • حس برتری ذاتی که می‌توانند کاملاً جذاب برای افراد بیرون از خانواده باشند.
  • فاصله عاطفی- خیلی دشوار است که بتوان به این افراد از نظر احساسی نزدیک شد.
  • تمایل به بزرگ نشان دادن موفقیت‌های خود.
  • بسیار حساس هستند- هر نوع انتقادی برایشان بد تلقی می‌شود و منجر به از کوره در رفتن و حمله به طرف مقابل می‌شود.
  • تخیل بسیار گسترده – که باعث می‌شود که دروغ گفته و داستان‌هایی بسازند که آن‌ها را در مرکز توجه قرار دهد.
  • فقدان همدلی – در حالت شدید بدبختی دیگران را مسخره می‌کنند و به آن می‌خندند.
  • تمایل به بهره‌کشی از دیگران و به خدمت گرفتن آن‌ها مخصوصاً اعضای خانواده.

مقاله مرتبط: نشانه های ارتباط با شخص خودشیفته

مقاله مرتبط: افراد خودشیفته از چه می ترسند؟


چگونه یک خودشیفته بر خانواده فرمانروایی می‌کند؟

در بدترین حالت، خودشیفتگی اثرات سمی بر خانواده می‌گذارد. به عنوان مثال خواهر و برادر برای جلب توجه والدین با یکدیگر رقابت یا یکدیگر را مقابل والدین خراب می‌کنند. گاهی همسر فرد خودشیفته با چشم پوشی، مخفی کردن یا جانب‌داری از او، از رفتار وی حمایت می‌کند. در این نظام خانواده هر کسی با وی مخالفت کند طرد شده یا حتی از خانواده بیرون می‌شود.

ارتباط با والدین و فرزندان

چه کار می‌توان کرد؟

درمان چه کمکی می‌تواند انجام دهد؟ نمی‌توانید والدین خود را تغییر دهید با این حال خیلی از افرادی که برای روان درمانی مراجعه می‌کنند آرزو دارند که بتوانند آن‌ها را تغییر دهند.

در عوض، درمان به شما کمک می‌کند تا برای اولین بار درک کنید و بپذیرید که اوضاع چگونه است و این مسائل تقصیر شما نیست. درمان به شما برای شروع جدا شدن و گسترش حس قوی‌تر از خودتان، فردیت خود و نیازها و آنچه که می‌خواهید باشید،‌کمک خواهد کرد. در طول مسیری که طی کردید غم و خشم نسبت به والدینتان وجود دارد؛ و ممکن است که انتخاب‌های سختی پیش رویتان باشد: ادامه دادن به ارتباط با والدین با آگاهی جدید و در نتیجه انتخاب قبول و یا نادیده گرفتن رفتار پدر و مادر؛ کاهش ارتباط؛ و یا شاید حتی قطع ارتباط به طور موقت یا دائم.

هر فردی راه خودش را پیدا می‌کند اما روان درمانی به شما کمک می‌کند با بررسی انتخاب‌های خود، بهترین را انتخاب کنید. در این زمینه مرکز مشاوره اکسیر در کنار شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب