اختلال در خواب

اختلال در خواب امروزه در سنین مختلفی دیده می‌شود. بر اساس پژوهش‌های جدید از هر پنج نوجوان، یکی از آن‌ها در طول شب بیدار می‌شود که صفحه مجازی خود را بررسی کند یا متنی در آن قرار بدهد. این روند بیداری‌های شبانه باعث احساس خواب آلودگی و خستگی بیشتر نوجوان در مدرسه، در مقایسه با همسالانی می‌شود که این کار را نمی‌کنند. شادی و سلامت این نوجوانان نیز تحت تأثیر این بیداری‌های شبانه و اختلال در خواب قرار می‌گیرد.

رابطه اختلال در خواب و میزان شادی

از بیش از ۹۰۰ دانش آموز بین ۱۲ تا ۱۵ ساله خواسته شد تا به پرسشنامه‌ای در مورد ساعت خوابیدن، بیدار شدن و تعداد دفعاتی که در طول برای چک کردن صفحات مجازی خود بیدار می‌شوند را یادداشت کنند. همچنین از آن‌ها خواسته شد تا به میزان شادی خود در ارتباط با موضوعات متنوع زندگی خود مانند مدرسه، دوستی‌ها و ظاهر خود نمره بدهند.


مقاله مرتبط: پنج اختلال خواب شایع

مقاله مرتبط: تاثیرات نوروفیدبک در اختلالات خواب

مقاله مرتبط: اختلالات خواب


فضای مجازی و اختلال در خواب نوجوانان

از هر پنج نفر یک نفر گزارش کرده بود که در طول شب برای بررسی صفحه مجازی خود بیدار می‌شود و دختران بیش از پسران این کار را می‌کنند. نوجوانانی که هر شب برای چک کردن فضای مجازی بیدار می‌شدند، بیشتر در مدرسه احساس خستگی می‌کردند تا همسالانی که بیداری‌های شبانه نداشتند. علاوه بر این نوجوانانی که اکثراً در مدرسه خسته بودند، به طور متوسط نسبت به نوجوانان دیگر کمتر خوشحال بودند.

تعداد کم اما قابل توجهی نوجوانانی که اغلب در مدرسه احساس خستگی می‌کردند، از سطح کمتری از سلامتی نیز برخوردار بودند. از هر پنج نوجوان یکی از آن‌ها هر شب به خاطر شبکه اجتماعی بیدار می‌شد و بیش از یک سوم از آن‌ها حداقل یک‌بار در هفته برای نگاه کردن به پیغام‌ها بیدار می‌شد. پروفسور پاور معتقد است که شبکه‌های مجازی به پناهگاه امن رختخواب حمله می‌کنند.

پژوهش حاضر در مورد بیداری‌های شبانه نوجوانان  و اختلال در خواب به خاطر شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی می‌کند. باید در نظر گرفت که خستگی نوجوان در مدرسه می‌تواند علل منتوع دیگری داشته باشد؛ بنابراین قبل از هرگونه نتیجه‌گیری محکم، باید در مورد علل کم خوابی و اختلال در خواب، تحقیقات گسترده‌ای انجام داد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب