به گزارش انجمن روانپزشکی آمریکا، اختلالات خواب، عمده ترین معضل الگوهای خواب منظم است که منجر به ناراحتی و اختلال در عملکرد فرد طول روز می شود. اختلال خواب ، نه تنها باعث ایجاد مشکلات مقطعی در زندگی افراد می شود؛ بلکه در برخی موارد می تواند منجر به ایجاد استرس های شدید و دیگر تهدیدات، برای سلامتی شود…

اختلالات خواب چقدر شایع هستند؟

بر اساس یک نظرسنجی بزرگ توسط بنیاد ملی خواب، بیش از نیمی از آمریکایی ها در طول سال گذشته، حداقل یک بار تجربه علائم بی خوابی چندین بار در هفته را داشته اند.

این مطالعه همچنین نشان داد که ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان، در طول سال، در حالی که خواب آلود بوده اند رانندگی کرده اند…

اختلال خواب

شایع ترین انواع اختلالات خواب

برخی از شایع ترین انواع اختلالات خواب شامل:

    – بی خوابی:

بی خوابی شایع ترین اختلال خواب به حساب می آید که نزدیک ۶۰ درصد از بزرگسالان در آمریکا، حداقل یک بار در هفته به آن مبتلا می شوند. شایع ترین علائم بی خوابی، سخت به خواب رفتن و زودتر از زمان موعد، از خواب بیدار شدن است. عوامل بسیار زیادی می تواند به ایجاد بی خوابی کمک کند، همچون استرس و پیش زمینه های بیماری. از درمان های معمول هم میتوان به قرص های خواب آور و رفتار درمانی اشاره کرد. تمرین عادت خواب هم میتواند در موارد بی خوابی خفیف، مفید باشد…

    – آپنه خواب (وقفه ی تنفسی):

آپنه ی خواب، دومین اختلال خواب شایع است که حدود ۲۰ ملیون آمریکایی درگیر آن هستند. این اختلال باعث می شود که افراد در خواب به طور ناگهانی دچار قطع تنفس موقت شوند. در این زمان کوتاه، دی اکسید کربن وارد خون می شود و فرد به طور ناگهانی برای تنفس از خواب بیدار می شود.

طول مدت زمانی که فرد دچار وقفه ی تنفسی می شود، متفاوت است؛ از چند ثانیه تا زمان های طولانی تر که حتی ممکن است پوست فرد، از شدت کمبود اکسیژن به رنگ آبی تغییر کند.

    – حمله خواب:

حمله خواب یک اختلال خواب عصبی است که منجر به خواب آلودگی شدید، در طول روز می شود. افراد مبتلا به حمله خواب، اغلب حملات خواب آلودگی شدید را تجربه می کنند و ممکن است مدت کوتاهی هم در طول روز، به خواب بروند.

این دوره خواب ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه و در برخی موارد ممکن است یک ساعت و یا بیشتر طول بکشد. این حملات می تواند در وسط مکالمه، در حین صرف یک وعده ی غذایی و حتی هنگام رانندگی با وسایل نقلیه صورت گیرد.

حمله ی خواب یک بیماری مزمن است که بیش از ۲۵۰,۰۰۰ آمریکایی به آن مبتلا هستند و معمولا از دوران بلوغ آغاز می شود.

    – راه رفتن در خواب و کابوس:

در حالی که بی خوابی و آپنه خواب در بزرگسالان شایع تر هستند، اختلال خواب دیگری، مانند راه رفتن در خواب و کابوس شبانه در اطفال به مراتب شایع تر است. راه رفتن در خواب که همچنین به عنوان خواب گردی شناخته شده است، دوره هایی است که فرد در حالی که خواب است از تخت خواب خود بیرون می آید.

کابوس های شبانه، اغلب در کودکان بسیار جوان دیده می شود (بین سنین ۲ تا ۶) ، اما افراد در هر سنی می توانند با این اختلال خواب مواجه شوند.

علائم شایع آن تعریق بیش از حد، لرزش و ترس آشکار است…

 

منبع : verywellmind

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب