آزمون استروپ

اثر استروپ پدیده ای است که در هنگام وجود یک محرک با دو مشخصه و ویژگی پدید می آید. برای مثال در شکل پایین کلماتی وجود دارند که یک مشخصه رنگ آن هاست و دیگر مشخصه، محتوا و مفهوم کلمه.

اثر استروپ زمانی است که شما باید به یک مشخصه، مثلا محتوای کلمه، بدون توجه به رنگ کلمه توجه کنید.

در واقع اثر استروپ تاخیری است که به دلیل توجه به یک مشخصه و بازداری محرک های دیگر، ایجاد می شود.

اثر استروپ

اثر استروپ در روانشناسی

اثر استروپ (Stroop effect)، در روانشناسی، نمایشی از دخالت در زمان واکنش یک کار است. زمانی که اسم یک رنگ (مانند آبی، سبز یا قرمز) با رنگ دیگری که نشان گر نام آن رنگ نیست، چاپ شده باشد (به عنوان مثال، کلمه «قرمز»، به جای این که با جوهر قرمز رنگ چاپ شود، با جوهر آبی رنگ چاپ شود)، نام بردن رنگ کلمه، در مقایسه با حالتی که رنگ جوهر و کلمه با هم یکی باشند، زمان بیشتری طول کشیده و با احتمال خطای بالاتری مواجه می‌ شود.

در آزمون استروپ ، بسیاری از افراد در پاسخ به این سؤال که «فلان واژه چه رنگی است؟»، پاسخی اشتباه می‌ دهند و یا پاسخ صحیح را با کمی تأخیر ارائه می‌ دهند. به این‌ گونه که اگر از آن‌ ها پرسیده شود که رنگ واژهٔ «قرمز» چگونه است؟ آن‌ ها به جای گفتن رنگ، خود واژه را می‌ خوانند و پژوهش‌ ها نشان داده که این عدم هماهنگی و بروز اشتباه، ناشی از سوگیری در توجه است و در افرادی با اضطراب شدید و فوبیا (هراس‌ زدگی)، بروز اشتباه بیشتر اتفاق می‌ افتد.

اثر استروپ، به نام جان ریدلی استروپ ــ که این اثر را برای نخستین بار در سال ۱۹۳۵ به انگلیسی منتشر کرد ــ نام‌گذاری شده است. اثر استروپ، پیش از آن، در سال ۱۹۲۹، در آلمان منتشر شده بود. مقاله اصلی، با ۷۰۱ بار ارجاع، یکی از پرارجاع‌ ترین مقالات تاریخ روانشناسی آزمایشی است. از اثر استروپ، برای ابداع آزمایش روانشناسی استروپ (Stroop test) که به صورت گسترده‌ ای برای تحقیقات و بررسی‌ های بالینی از آن استفاده می‌ شود، بهره گرفته شده است.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۷۷۸۸۲۸۱۷ 

۷۶۷۱۰۶۹۳

مبنای اثر استروپ چیست؟

  • نظریه توجه انتخابی: به طور طبیعی نامگذاری رنگ های نوشته، نیاز به توجه بیشتری نسبت به خواندن کلمات دارد.
  • تئوری سرعت پردازش: خواندن کلمات بسیار سریع تر از نامیدن رنگ کلمات و توجه به رنگ کلمات است.

اینستاگرام اکسیر

اهداف اثر استروپ

استروپ دو هدف اصلی را دنبال می کند

  • بررسی اینکه چگونه ناهماهنگی بین رنگ کلمه و محتوای کلمه، توانایی نامگذاری رنگ را مختل می کند.
  • برای اندازه‌گیری اینکه تمرین واکنش به محرک‌های رنگی در حضور محرک‌های کلمات متضاد، چه تأثیری بر زمان واکنش خواهد داشت.

به طور کلی هدف از کار استروپ اندازه گیری تداخلی است که در مغز رخ می دهد. تغییرات اضافی تداخل بین پردازش تصویر و کلمه، جهت و پردازش کلمه، پردازش رقم و تعداد، و شناسایی حروف مرکزی در مقابل حروف محیطی را اندازه‌گیری می‌کند. شکل زیر تصاویری برای این چهار تغییر ارائه می دهد:

stroop picture word experiment

کاربرد استروپ در روانشناسی

از اثر استروپ به عنوان مکانیزمی برای اندازه گیری توجه انتخابی، سرعت پردازش و انعطاف پذیری شناختی استفاده می شود همچنین برای مطالعه جمعیت هایی با آسیب مغزی یا اختلالات روانی، مانند زوال عقل، افسردگی، یا ADHD مورد استفاده قرار گرفته است.

تست استروپ به محققان کمک می کند تا بخشی از مغز را که برنامه ریزی، تصمیم گیری و مقابله با حواس پرتی را کنترل می کند، اندازه گیری کنند.

برای افراد مبتلا به افسردگی، یک کار استروپ عاطفی (که در آن کلمات منفی مانند “غم”، “خشونت” و “درد” همراه با کلمات خنثی تر مانند “ساعت”، “در” و “کفش” استفاده می شود.” توسعه داده شده است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، احتمالاً رنگ یک کلمه منفی را کندتر از یک کلمه خنثی می‌گویند که در ادامه بیشتر توضیح داده شده است.

استروپ هیجانی

در روانشناسی و روانشناسی شناختی از تست استروپ هیجانی، برای سوگیری شناختی و هیجانی استفاده های گسترده ای شده است. همانند اثر استروپ اصلی (رنگ ــ واژه)، استروپ هیجانی زمان واکنش افراد برای کلماتی است که بار هیجانی خاصی برای آن ها دارد.

طبیعی است که پاسخ افراد غیر افسرده، به محرک های افسرده، سریع تر از افراد افسرده است. افراد افسرده در پاسخ گویی به محرک های افسرده وار تاخیر دارند. در تست استروپ کلاسیک تداخل بین محتوا و رنگ غیر همخوان است. در صورتی که در استروپ هیجانی، این تداخل بین کلمات و بار هیجانی همخوان و ناهمخوان با وضعیت فرد است.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

چگونه از آزمون استروپ استفاده کنیم؟

آزمون استروپ را می‌توان به سادگی با یک آزمایش ابتدایی انجام داد. در کلی ترین حالت آنچه به آن احتیاج دارید تصویری از کلمات آزمون استروپ، یک کرنومتر و همراهی که مدت زمان آزمون و پاسخ ‌ها را ضبط کند می‌باشد. .

با نرم‌افزار imotion به سادگی می‌توانید آزمون استروپ را انجام دهید، ضمن اینکه امکان جمع‌آوری داده‌ها نیز بیشتر می‌شود. با استفاده از عملکرد “بررسی کردن”، آزمایش می‌تواند سریع و آسان اضافه شود. این کار می‌تواند با بررسی داخلی نرم‌افزار imotion یا با ابزار بررسی نرم‌افزار Qualtrics انجام شود، که اجازه می‌دهد معیارهای بیشتری برای این آزمایش در نظر بگیرید.

در نتیجه 

آزمون استروپ روش پرکاربرد و مشهور در تحلیل و پژوهش است که عملکردهای مختلف مغز و کار مطلق و شناختی آن را آشکار می‌کند. مقاله اصلی اکنون بیش از ۱۳,۰۰۰ بار ذکر شده و این تعداد مطمئنا در آینده افزایش می‌یابد. با imotion، به راحتی می‌توان از بخش “کار استروپ” سوال پرسید و به سرعت به جواب رسید.

منبع : Stroop, J. R. (1935). Studies of interference in serial verbal reactions 

 

رزرو وقت برای مشاوره فردی

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب