کارشناسان طب سنتی ، بر این باورند که گرم شدن هوا، می‌تواند بر بدن و روان آدم‌ ها تاثیری نامطلوب بگذارد و حتی از یک شخص بی سر و صدا و صبور هم، انسانی زود رنج بسازد.

صبح‌ ها کار، ظهرها استراحت

گرما و توصیه های طب سنتی

در اولین مرحله، مهم‌ترین کارهایتان را به اول ساعات روز، یعنی معتدل‌ ترین زمان‌ های روز منتقل کنید. آغاز صبح، بهترین زمان برای انجام کارهای با اهمیتی است که نیاز به صرف انرژی جسمی و روانی بیشتری دارد و زمان غروب هم برای انجام کارهای باقی مانده مناسب است؛ اما از منظر طب سنتی حوالی ظهر که گرم‌ ترین زمان روز است، بدترین موقع برای انجام کارهای مهم است.

اولین و آخرین راه

تغذیه و مراقبت‌ های دیگر، به بهبود شرایط افراد کمک می‌ کند؛ اما نمی‌ توانیم نقش خودکنترلی در کم شدن آسیب‌ ها را نادیده بگیریم. آدم‌ ها، باید مدام خود را مورد بررسی قرار دهند و نسبت به عواطفشان هوشیار باشند. باید ببینند چقدر دچار خشم و غضب و ناراحتی هستند، یا اینکه چه اندزه احساس آرامش و خوشحالیشان بیشتر شده است.

طبیعی است که در ماه‌ های پیش رو، خشم بیشتر احساس شود؛ اما اگر افراد بدانند که از وضعیت تعادل خارج شده‌ اند، می‌ توانند کنترل بیشتری بر احساسات و رفتارهایشان داشته باشند.

خشم مهارناپذیر به‌ خاطر دفع آب

در این فصل، افراد باید مراقب دفع زیاد آب و مایعات از بدن باشند. اگر دچار اسهال شدند و احساس کردند که وضعیتشان غیر طبیعی است، حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

توصیه های طب سنتی ، برای مقابله با گرما

  – آرامش با سرکه و انگبین:

نوشیدنی‌های خنک، مانند شربت سکنجبین، هم خاصیت دارویی دارند و به بدن آب رسانی می‌ کنند و گرما و عطش را فرو می‌ نشاند. در واقع به همه نوشیدنی‌ هایی که در آن یک ماده ترش و یک ماده شیرین مخلوط شده سکنجبین می‌ گوییم، که این شربت می‌ تواند مخلوطی از سرکه و عسل باشد یا اینکه با سرکه و شکر درست شود؛ اما شربت‌های دیگری مانند شربت آلبالو، آبغوره یا آبلیمو که مخلوطی از یک ماده ترش و شیرین هستند هم برای فرونشاندن این حالت مفیدند.

  – خواب آرام با بهارنارنج:

افرادی که احساس می‌کنند به‌ خاطر گرمای هوا، پرخاشگر شده‌ اند، می‌ توانند از عرقیات آرام‌ کننده، مانند بهارنارنج یا گلاب استفاده کنند. خوشبختانه این عرقیات مگر در موارد خاص، منع مصرف ندارند و همه می‌توانند از آن ها بنوشند. البته این عصاره‌ های گیاهی، کمی خواب‌ آور هستند و راننده‌ ها یا کسانی که نیاز به هوشیاری بالا دارند، بهتر است در مصرف آن ها اعتدال را رعایت کنند…

گرما و توصیه های طب سنتی

عرق کاسنی، شاتره و شربت بیدمشک همراه با آبلیمو، باعث طراوت و شادابی پوست و مو در فصل گرما می شوند و مصرف آن ها بدون شکر، محدودیت خاصی ندارد.

مصرف آب زرشک، آلبالو و انار برای مبتلایان به فشار خون، تاثیر چشمگیری دارد؛ نوشیدن نصف استکان آبغوره طبیعی پس از هر وعده غذایی، برای جلوگیری از عطش بسیار موثر است و مصرف شربت گل محمدی و گلاب نیز می توانند بدن را خنک و معتدل نگه دارند.

  – عناب و دم نوش های گیاهی:

آن دسته از افرادی که در فصل تابستان ساعات زیادی از طول روز را در بیرون از خانه سپری می کنند، باید بدانند برای پیشگیری از کمبود آب بدن، افزایش انرژی و جلوگیری از گرمازدگی، روزانه ۱۴ تا ۱۵ عدد عناب مصرف کنند.

نوشیدن دمنوش کاکوتی، گل بنفشه و نیلوفر، دمنوش گل ختمی، چای ترش نیز برای مقابله با گرمازدگی توصیه می شود. شربت بارهنگ، خاکشیر همراه با تخم شربتی و قدامه کمبود آب بدن را برطرف می کنند و در فصل تابستان از بی حالی و حالت تهوع که بر اثر گرمازدگی به وجود می آید، جلوگیری می کنند.

نوشیدن سرکه سیب یا انگور در فصل تابستان، سبب کاهش فشار خون می شود؛ اما مصرف آن باید محدود باشد، در غیر این صورت فرد دچار مشکلات گوارشی شدیدی می شود.

مصرف میوه‌ جات ملس (بین ترش و شیرین) مانند زرشک و آب زرشک، شاه‌ توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه‌ سبز، انار، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ‌ فروت بسیار مفید است.

مصرف سالادها در این فصل، بسیار توصیه می‌ شود؛ زیرا معمولاً مزاج‌ های سرد و تر دارند (کاهو، خیار، آب‌ لیمو و…)

خوردن ترشیجات در این فصل مفید است، به شرط این که ترشی خیلی تند نشده باشد که در این صورت، حرارت آن‌ ها بالا می‌ رود.

مصرف کافی آب و لبنیات مانند دوغ و ماست، مفید است.

مصرف گوشت‌ های سفید نسبت به گوشت‌ های قرمز، در این فصل مناسب‌ تر است. گوشت‌ های سفید (مانند مرغ و ماهی) گرمای کمتری دارند، مخصوصاً ماهی که با داشتن مزاج سرد و تر، برای این فصل بسیار مناسب است؛ به شرطی که خیلی سرخ نشده و ادویه‌ جات تند نیز خیلی به آن اضافه نشود.

  – دوغ برای دیابتی‌ ها

کسانی که دیابت دارند و به خاطر بالا بودن قند خون، نمی‌ توانند چنین شربتی را مصرف کنند، می‌ توانند سراغ دوغ بروند و در دوغشان دانه «خرفه» خیس کنند. البته بهتر است این افراد دوغ کم نمک بنوشند تا کمتر احساس عطش کنند…

مواد غذایی که در فصل گرما نباید مصرف شوند

در فصل تابستان افراد با مزاج گرم و خشک، بیشتر در معرض آسیب می‌ باشند؛ زیرا به دلیل گرم و خشک بودن مزاج این افراد و همچنین فصل تابستان، احتمال خطر در این افراد بیشتر است؛ بنابراین در این فصل باید از تمام خوردنی‌ ها و نوشیدنی‌ هایی که حرارت بدن را بالا می‌ برند و باعث خشکی می‌ شوند، پرهیز کرد، مخصوصاً مواد غذایی تند از قبیل فلفل و زنجبیل، دارچین، زعفران، سس‌ های تند، خردل، سبزیجات تند مانند سیر، پیاز، ترخون، نعناع، تره، شاهی، شوید و… در نتیجه باید از غذاهای پخته ساده بدون ادویه‌ جات استفاده شود.

  – خداحافظ ادویه

غذاهای خیلی تند و پرادویه، می‌ توانند شما را تحریک‌ پذیرتر کنند. به جای مصرف آن ها، می‌ توانید سراغ غذاهایی بروید که رطوبت‌ بخشی بیشتری دارند. غذاهای آبکی و سوپ‌ها، گزینه‌ های خوبی برای مصرف در این فصل هستند. گذشته از این می‌ توانید از گیاهان رطوبت‌ بخشی، مانند جو که طبعشان خنک است و متابولیسم را پایین می‌ آورند هم کمک بگیرید یا با چاشنی‌ های ترش مانند آبغوره و آبلیمو خشمتان را کمتر کنید.

سبزیجات و میوه‌ های خنک مانند کاهو، از یک طرف و مرکبات و میوه‌ های آب‌دار مانند خیار از طرف دیگر، می‌ توانند آرامش شما را بیشتر کنند…

گرما و توصیه های طب سنتی

این افراد باید در مصرف نمک و غذاهای شور و تنقلات، مانند چیپس شور، آجیل شور و… در فصل تابستان احتیاط نمایند. مثلاً در صورت مصرف بادام یا فندق، از انواع خام آن و به مقدار کم، استفاده کنند. اکثر مغزها مزاج گرم و خشک دارند و همه افراد، به ویژه کسانی که مزاج گرم و خشک دارند، نباید در مصرف آن زیاده‌ روی کنند.

  – غذاهای سرخ شده و بو داده

سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن، باعث گرم و خشک شدن مزاج می‌ شوند؛ بنابراین نباید در مصرف غذاهای تهیه‌ شده به این روش‌ ها زیاده‌ روی شود.

در مورد شیرینی جات نیز به همین ترتیب است؛ چون پایه مزاج این مواد هم گرم است، بنابراین نباید در مصرف شیرینی‌ ها، شکلات‌ ها و حتی شیرینی‌ جات طبیعی مانند عسل، کشمش، مویز و میوه‌ های شیرین مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه، آناناس و… در فصل تابستان زیاده‌ روی شود.

گوشت‌ های قرمز مخصوصاً به دلیل داشتن گرما و حرارت زیاد، باید کمتر مصرف شوند. به ویژه گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین که گرمای بسیار زیادی نسبت به گوشت گوسفند دارند و همچنین گوشت شتر هم به دلیل گرمای زیاد، نباید زیاد مصرف شوند.

از مصرف غذاهایی مانند فسنجان، گردو و کنجد نیز، به دلیل گرم بودن مزاجشان، باید در این فصل پرهیز شود…

  – سونای خشک در تابستان ممنوع

فعالیت شدید در شش ماه گرم سال، می‌ تواند تحمل افراد را کمتر کند. به همین دلیل توصیه می‌ شود که در روزهای گرم، سراغ ورزش‌ هایی مانند شنا، شیرجه و واترپلو بروند و از ورزش‌ هایی که در فضای باز و زیر آفتاب انجام می‌ شوند یا اینکه مانند سونای خشک، حرارت بدن را بالا می‌ برند پرهیز کنند…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب