سلامت انسان با کیفیت و کمیت خواب او، در ارتباط است. محققان تا کنون دریافتند که عدم رفتار خوابی منظم و صحیح، می‌ تواند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد؛ به گونه ای که احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب افزایش یافته و توانایی مقابله با استرس‌ های روزمره کم شود.

بیماری های جسمی و خطری برای سلامتی

خواب برای سلامتی و دوری از بیماری‌ های جسمی، بسیار مهم است. افرادی که کمتر از ۶ ساعت خواب در شب دارند، میزان مرگ و میر آن ها، ۷۰ درصد بالاتر از کسانی است که هر شب حداقل ۷ یا ۸ ساعت خواب دارند. این در مورد زنان و مردان صادق است. کمبود خواب، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌ کند و فرد را در مقابل تنیدگی آسیب‌ پذیرتر می‌کند. در میان بزرگسالان میانسال، کسانی که خواب کمتری دارند بیشتر به بیماری‌ های قلبی عروقی مبتلا می‌ شوند.

کمبود خواب و سلامت روان

اثرات مخرب کمبود خواب ، بر حالات روانی و تنیدگی

کمبود خواب اثرات روانی دیگری از جمله اختلال در حافظه، یادگیری، استدلال منطقی، پردازش کلامی و تصمیم‌ گیری نیز دارد. کمبود خواب همچنین باعث تحریک‌ پذیری، مشکلات عاطفی و تحریفات ادراکی مانند توهم خفیف می‌ شود.

تنیدگی می‌ تواند پیامد کمبود خواب و مشکلات مربوط به خواب باشد. افرادی که خواب کمتری دارند، نمی‌ توانند از روش‌ های مقابله‌ ای مناسب، در مقابل تنیدگی، استفاده کنند. معمولا عصبی و تحریک‌ پذیر هستند و نمی‌ توانند بر شرایط زندگی خود، کنترل داشته باشند؛ بنابراین مستعد ابتلا به بیماری‌ های جسمی هستند…

خواب می‌ تواند دارویی مؤثر، علیه بیماری‌ ها باشد. خواب نماد استراحت مفید است و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌ کند. گاهی خواب، حتی در درمان دارویی که فرد مصرف می‌ کند نیز مؤثر است؛ بهترین نوع درمان بیماری‌ها آن است که بدن همهٔ مکانیزم های فیزیکی و شیمیایی‌ اش را به کم‌ ترین مقدار مورد نیاز برساند و تمام انرژی سطح سلولی را برای درمان بیماری و خروج میکروب از بدن بسیج کند و این حالت به خوبی در خواب فراهم می‌ شود.

اهمیت خوابیدن

برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم. موارد زیر می تواند تا حدی اهمیت خوابیدن را مشخص نماید:

  • ساعت ۹ تا ۱۱ شب: زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان انجام می شود. در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر این صورت، اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید.
  • ساعت ۱۱ تا ۱ شب: عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.
  • ساعت ۱ تا ۳ نیمه شب: عملیات سم زدایی در کیسه صفرا، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود.
  • ساعت ۳ تا ۵ صبح: عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند.
  • ساعت ۵ تا ۷ صبح: این عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد، لذا می توانید آن را دفع کنید.
  • ساعت ۷ تا ۹ صبح: جذب مواد مغذی صورت می گیرد، پس بهتر است صبحانه بخورید. افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت ۶:۳۰ میل کنند…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب