بهترین کلینیک روانشناسی تهران

روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی تعریف می شود؛ با توجه به این تعریف می توان گفت که مطالعه در تمام زمینه های مربوط به کلیه رفتارهای انسان، سایر موجودات زنده و حتی رفتارهای جوامع و فرهنگ ها نیز می تواند به روانشناسی مرتبط گردد؛علاوه بر آن، فرایندهایی همچون تفکر، حافظه، احساس و ادراک و سایر مقوله های شخصیتی و روانی نیز در حیطه مطالعات روانشناسی می باشد؛ از آن رو گرایشات بسیاری زیر مجموعه این علم گسترده می باشد که از آن جمله می توان به روانشناسی بالینی، عمومی، تجربی، تربیتی، سلامت، صنعتی، کار، فرهنگ، تبلیغات، ژنتیک، خواب و غیره نام برد که هر کدام نیز به نوبه خود به زیر مجموعه های تخصصی تری تقسیم می گردند.

یکی از مهمترین مفاهیمی که در روانشناسی مورد بررسی قرار می گیرد سلامت روان است. یکی از مهم ترین ابعاد سلامتی و لازمه رشد و شکوفایی هر انسانی سلامت روانی وی است و حفظ و ارتقای سلامت روان نقش مهمی در بالا بردن توانایی مقابله با مشکلات روزمره زندگی دارد؛ معرفی و شناساندن اصول بهداشت روانی به مردم یکی از راه های ارتقا سلامت روانی جامعه می باشد.

مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر، یکی از بزرگ ترین کلینیک های روانشناسی در تهران، با کادری مجرب و حرفه ای، آماده ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناختی به شما عزیزان می باشد.

تعاریف بهداشت روانی

پیش از این سلامت روان، به معنای عدم وجود اختلال روانی تلقی می شد. در پژوهش های روانشناسان بالینی نیز تمرکز صرف محققان بر آسیب شناسی بوده و بر جنبه های منفی بیشتر تاکید می شد. اما امروزه در روانشناسی مثبت نگر، به جای تمرکز بر جنبه های آسیب شناختی، بر مسائلی چون امید، خردمندی، خلاقیت، تفکر درباره آینده، ابراز خود، معنویت، مسئولیت و ثبات هیجانی تاکید می گردد. بدین ترتیب دیگر سلامتی به معنای عدم وجود اختلال تلقی نمی شود؛ بلکه پویایی، بالندگی و دارا بودن معنا و هدف در زندگی از ملاک های مهم سلامت روان به شمار می رود.

سازمان بهداشت جهانی، بهداشت روانی را این گونه تعریف می کند: “بهداشت روانی در درون مفهوم کلی بهداشت قرار دارد و بهداشت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش های روانی و جسمی و به عبارتی بهداشت به معنای نبود بیماری یا عقب ماندگی نیست”.

بهداشت روانی دارای اصول مختلفی است از جمله: احترام فرد به شخصیت خود و دیگران، انعطاف پذیری، توجه به زمینه های آسیب پذیر، برقرار کردن روابط صمیمانه با دیگران و …

کلینیک روانشناسی تهران

بهداشت روانی از آن جهت که رابطه مستقیمی با “عملکرد فردی- اجتماعی” و “آسیب های روانی و اجتماعی” دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است و این اهمیت، باعث تدوین و اجرای برنامه های متعدد بهداشت روانی در سه بعد” پیشگیری، درمان و توانبخشی” می شود. این سه بعد تمام اهداف و فعالیت های بهداشت روانی را در برمی گیرد.


مقاله مرتبط: اهمیت بهداشت روان در کودکان


ابعاد مفهوم بهداشت روانی

  1. داشتن رفاه و آرامش ذهنی
  2. احساس خودکارآمدی
  3. درک همبستگی اجتماعی و خانوادگی
  4. قدرت شناخت و خودآگاهی در تشخیص استعدادها و ظرفیت های خود
  5. توانایی شناخت و حل مشکلات 
  6. کارآمدی لازم و کافی در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی
  7. تعامل، همکاری و مشارکت اجتماعی سازنده 

عوامل موثر بر بهداشت روانی

عواملی همچون عدم برآورده شدن نیازهای اولیه، ناکامی، استرس، یادگیری، مسائل اجتماعی و رسانه های جمعی و… از عمده ترین تأثیر گذاران بر بهداشت روانی هستند.

پیشگیری نوع اول

برنامه های آموزش بهداشت روانی (نظیر آموزش والدین برای تربیت کودکان، آموزش تاثیرات مصرف الکل و مواد و…)، برنامه های بالا بردن کارآیی و توان افراد (نظیر برنامه های تقویتی برای کودکان محروم)، ایجاد سیستم های حمایت اجتماعی (نظیر بیمه های درمانی، ایجاد و حمایت از گروه های محلی و اجتماعی حمایت کننده از افراد مبتلا)، نمونه های پیشگیری نوع اول است.

پیشگیری نوع دوم

هدف اقدامات این بعد از برنامه بهداشت روانی، شناخت به موقع و درمان فوری و مناسب اختلال (یا بیماری) است. تمام نظریه ها و اقدامات درمانی نظیر “دارودرمانی، رفتار درمانی، شناخت درمانی، گروه درمانی، روانکاوی و …” در قالب این بعد از بهداشت روانی قرار می گیرد.

پیشگیری نوع سوم

هدف این پیشگیری، بازگرداندن و حفظ تمام یا قسمتی از توانایی های از دست رفته فرد به علت اختلال (یا بیماری) است، تا فرد بتواند به گونه ای مفید و سازنده به زندگی “خانوادگی، اجتماعی و شغلی” خود بازگردد. در واقع برنامه های این بعد با “توانبخشی” افراد و جلوگیری از بازگشت مجدد اختلال یا بیماری در فرد و حفظ و پیشبرد سلامت ایجاد شده توسط درمان، سروکار داشته و اقدامات قبلی را تکمیل می کند.

عومل موثر بهداشت روانی

روانشناس کیست؟

روانشناس شخصی است که پس از گذراندن دورهای تخصصی خود در رشته روانشناسی به بررسی دقیق عملکرد رفتار با مغز و از طرفی دیگر ارتباط بین رفتار و محیط انسان می پردازد. همچنین نیز رفتار شغلی، رفتار تحصیلی، رفتار شخصی و رفتار اجتماعی افراد را نیز مورد بررسی قرار می دهند و روی احساسات و افکار و انگیزه شان کار می کنند تا بتوانند آنها را کنترل و در زندگی با سختی ها و مشکلات مقابله کنند.
دکتر روانشناس در کلینیک روانشناسی تهران یا در هرکجای دنیا، دارای تخصص های گوناگون و مهارت های متفاوتی از جمله متخصص زنان، مردان، خانواده، روانسنجی و ویژگی های آنها، دکتر روانشناس ازدواج، از قبل تا بعد از آن و همچنین متخصص تربیت و آسیب های کودکان می باشد، که این مهارت ها کاملا متفاوت با رشته ها و تخصص های بالا می باشد! مزایای استفاده از یک مشاور با تخصص دکترا به شما این امکان را می دهد تا به راحتی و به صورت کاملا علمی با شما برخورد شود و مشکل شما به سادگی حل شود.

دلایل عدم مراجعه بعضی از افراد به روانشناس

از دلایل مهم در مراجعه نکردن بسیاری از مردم به روانشناس این است که اختلالات روانی را موردی برای رسیدگی نمی دانند. در برخی موارد افراد اصلاً اعتقادی به مسائل روانشناسی ندارند و برای مثال افسردگی شان را نوعی تنبلی و بی مسئولیتی می دانند.

یکی از باورهای نادرست دیگر نیز این است که “غیر از بیماری های واگیر تقریباً هیچ بیماری ای وجود ندارد که درمان قطعی داشته باشد”. در حالی که بیماری هایی همچون میگرن یا فشار خون نیز درمان قطعی ندارد، اما قابل پیشگیری و کنترل هستند. به بیان دیگر بسیاری از بیماری ها فقط قابل کنترل است و درمان صد درصد ندارد و اختلالات روانی هم از این ماجرا مستثنی نیستند.

هر کسی نیاز به مشاوره و تحلیل شدن دارد. بعضی از مسائل در مسیر ناخودآگاه افراد انجام می شود و برای دست پیدا کردن و شناختن آن حتما باید تحلیل شود تا به شناخت برسد و در واقع با مشاوره، شناخت و تحلیل افق های جدیدتری به روی فرد باز می شود، همچنین مسائلی مطرح می شود که شاید قبل از تحلیل مطرح نشده باشد و این موضوع باعث می شود خیلی راه ها برای فرد گشوده شود. بنابراین مهم ترین گام برای تصمیم گیری در مراحل مختلف زندگی تحلیل و مشاوره است. از این دیدگاه افرادی که در مراحل و دوره های تحلیل قرار می گیرند در واقع افرادی هستند که مشکلات خاصی هم ندارند ولی برای شناخت عمیق تر و بیشتر خودشان نیاز به گذراندن این دوره ها دارند. با توجه به اینکه همه افراد با مشکلات متعددی روبه رو هستند و ما نمی توانیم بگوییم هیچ آدمی بدون مشکل نیست، این دوره های تحلیلی برای تمام افراد توصیه می شود.

خانواده ها می بایست همانگونه که به پزشک عمومی مراجعه می کنند، به روانشناس و مشاور نیز مراجعه کنند. البته باید توجه داشت که افراد برای مشاوره و رفع مشکلات روانشناختی به روانشناسان یا مشاوران دارای مدرک تحصیلی مرتبط و دارای مجوز از سازمان های ذی ربط مراجعه کنند.

مشاوره و خدمات روانشناسی فرایند یاری رساندن است که با اهداف زیر در مراحل مختلف زندگی انجام می گیرد:
۱. اتخاذ یک تصمیم معقول و مناسب
۲. کشف راه حل مناسب
۳. مواجهه با یک بحران

کلینیک روانشناسی تهران

مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر، یکی از بزرگ ترین کلینیک های روانشناسی در تهران، با کادری مجرب و حرفه ای، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. شما عزیزان می توانید برای دریافت خدمات روانشناختی در بزرگترین کلینیک روانشناسی تهران با شماره تماس های مرکز مشاوره اکسیر تماس حاصل نمایید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب