چرا کاری را که می گوییم انجام نمی دهیم؟

هر روز ما در مورد آنچه می خواهیم انجام دهیم، بسیار صحبت می کنیم.


“من می خواهم یک حیوان خانگی داشته باشم”.

“من می خواهم یک خانه برای پدر و مادرم بخرم.”

“من می خواهم ماشین بخرم.”

“من می خواهم بچه دار شوم.”

“من می خواهم امسال ارتقا شغلی داشته باشم.”

“من نمی خواهم که مجرد بمانم.”

“من عاشقتم مهم نیست که چه اتفاقی بیفتد.”

“من در آینده سخت کار خواهم کرد.”

برنامه ریزی برای آینده خیلی راحت و آسان است و ما تمام وقت در حال تصمیم گیری برای آینده هستیم. و وعده های بسیاری می دهیم. با این حال بسیاری از ازدواج ها با آن همه وعده ها و پیمان های اولیه به طلاق و جدایی منجر می شود. بهترین نیات و بهترین برنامه ریزی ها به طور کلی در پایان به شکست ختم می شود.

هیچ کس قصد ندارد دروغ بگوید

به طور کلی، مردم این نوع وعده ها را با بهترین نیت انجام می دهند. آنها نمی خواهند شکست بخورند. اگر چیزی وجود دارد، آنها به شدت می خواهند حق داشته باشند، خودشان را بهبود بخشند، و دوستان و خانواده خود را شاد کنند. آنها نمی خواهند دروغ بگویند، مردم اغلب بدون تفکر صحبت می کنند و آنچه که به ذهنشان می آید را بیان می کنند، بدون اینکه در مورد آن فکر کنند. آنچه که معمولا به ذهن می آید تفکر رویایی و آرزومندانه است و نتیجه ایده آل آن عملی و ممکن نیست. وسوسه انگیز است که در مورد آینده ای زیبا و کامل خیالبافی کنیم: یک رابطه عاشقانه خوب، تأیید و احترام والدین و موفقیت حرفه ای.

اما رسیدن به آنچه که می خواهید همیشه روشن و واضح نیست که بخواهید آن را بیان کنید. خیلی سخت و دشوار است که بخواهید فراتر از آن را ببینید. ممکن است که با ناامیدی و غم مواجه شوید اما در یک ذهن خیال پرداز هیچ گاه این موارد دیده نمی شود.

تفکر رویایی و آرزومندانه اغلب به ناامیدی ختم می شود

مشکل اینجاست که اگر از تفکر رویایی پیروی کنید به ناامیدی و شکست ختم می شود. دوستان، خانواده، رئیس خود و مهم تر از همه خودتان را ناامید می کنید و تاوان آن می تواند احساس بی ارزشی باشد. شما می توانید بسیاری رویاها و اهداف غیر قابل اجرا داشته باشید. این یک وضعیت مشترک برای مردم در سرتاسر دنیا است. به عنوان یک نوجوان، شما ممکن است در مورد بزرگسالی خود رویاپردازی کنید: تا ۲۵ سالگی، ازدواج می کنید و یک شغل موفق و با درآمد بالا خواهید داشت و موفق ترین فرد در رده سنی خود خواهید شد.اما این دو، اهداف بسیار جدی و مهمی هستند که برای رسیدن به آن باید برنامه ریزی و تلاش بسیار کنید.

در سطح بین فردی، وعده های واهی زیان آور است و به روابط آسیب می رساند. روابط خانوادگی دوستانه و سالم بر پایه اعتماد ساخته می شود. افرادی که می خواهند دوست شما باشند، به حرف های تان توجه می کنند و از شما انتظار دارند که از آن پیروی کنید. اگر به دوستانتان بگویید که “شما دوستشان هستید و هوای آنها را دارید”، اما هرگز با آنها تماس نگیرید، آنها صدمه خواهند دید و ناراحت می شوند و دیگر نمی خواهند با شما وقت بگذرانند. این امر برای روابط خانوادگی و حتی حرفه ای نیز صدق می کند. شما ممکن است وسوسه شوید که به رئیس خود بگوید که یک پروژه بزرگ را “تا پایان هفته” به پایان خواهید رساند بدون توجه به اینکه آیا اصلا امکان پذیر و ممکن است. اگر شما قادر به تکمیل کار در زمان تعیین شده نباشید به راحتی اعتماد رییس خود را از دست خواهید داد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

آنچه را که می خواهید به زبان نیاورید

بسیار ضروری است که آنچه که می خواهید برایتان روشن باشد. توجه داشته باشید چه زمانی دیگران این جملات را بکار می برند “من می خواهم ___” یا “من ____ نمی خواهم”. بچه ها بسیار مستعد به گفتن این جملات با صدای بلند هستند، به این دلیل که آنها مستقل نیستند و منابع لازم برای رسیدن به آنها را در اختیار ندارند. به همین دلیل است کودکان و افراد جوان اغلب در مورد آنچه که در آینده می خواهند مطمئن نیستند. آنها خواسته های زیادی بدون در نظر گرفتن برنامه ای برای رسیدن به آن دارند. این یکی از چالش هایی است که فرد را تبدیل به بزرگسال می کند.

همان طور که توانایی عملی برای آماده سازی خود بدست آورید، و همان طور که از اشتباهات خود درس می گیرید، بیشتر و بیشتر مهم است که در مورد چگونگی برنامه ریزی برای دریافت آنچه که می خواهید مطلع شوید. برای دستیابی به اهداف خود تجسم سازی را تمرین کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است یک حیوان خانگی بخواهید – هر کس تصاویری در رابطه با سگ ها و گربه هایش را در اینستاگرام به اشتراک می گذارد! قبل از رفتن به یکی از پناهگاه ها، اطمینان حاصل کنید که همه چیزهایی را که برای مراقبت از حیوان خانگی خود باید انجام دهید را تجسم کنید: تمیز کردن آن، ساختن خانه برای او، پیاده روی بردن، خرید غذا، غذا دادن به او، ویزیت دامپزشک و هزینه های نگهداری.

اگر شما نیاز به یک ماشین دارید، در مورد اینکه چه مقدار نیاز به صرفه جویی برای خرید ماشین دارید فکر کنید، درباره تمیز کردن و هزینه های نگهداری، هزینه های بیمه ماشین، هزینه پارکینگ، و غیره را تجسم کنید.

اگر واقعا چیزی را می خواهید، فقط در موردش صحبت نکنید. برای آن برنامه ریزی کنید و آن را انجام دهید. شرایطی ایجاد کنید که چیزی را که می خواهید بدیهی و اجتناب ناپذیر باشد. چیزهای کوچک را به طور مرتب انجام دهید و آن را تبدیل به عادت کنید. اگر به طور دائم به دستیابی به اهداف خود مشغول شوید، خود و دوستانتان را شگفت زده خواهید کرد.

شکستن قول کار بسیار راحتی است. با اعتماد، اطمینان و متفکرانه خود را از دیگران جدا کنید. نیت خود را با برنامه ریزی و اقدام منطبق کنید و متوجه خواهید شد که با خودتان شادتر هستید و روابط شما غنی تر شده است.

مشاوره رایگان آنلاین