چرا خواب راحت و خوب، به سختی به دست می آید؟ عوارض خواب بد در طول شب، در طول روز خود را به شکل خستگی و ناتوانی در تمرکز و بازدهی کم در کارهایتان، خود را نشان می دهد. انجام کارها در حالی که مغز شما خسته است، کار بسیار سختی است…

اگر فردی هستید که که در اواسط شب، از خواب بیدار می شوید و به سختی دوباره به خواب می روید و صبح با خستگی و انرژی کم از خواب بیدار می شوید، بهتر است این مطلب را مطالعه کنید. در این مطلب در مورد موارد رایجی که مانع خواب خوب در طول شب می شود و آنچه که می توانید در مورد آن انجام دهید، بحث شده است…

چرا در اواسط شب از خواب بیدار می شوید

بیدار شدن در اواسط شب طبیعی است؟

این در واقع غیر معمول نیست که کسی حتی سه تا چهار بار در طول شب از خواب بیدار شود. چرخه طبیعی خواب انسان، تقریبا ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه است. به گفته دکتر مایکل بروس، متخصص خواب، اکثر مردم در طول شب، وارد سه تا چهار چرخه خواب می شوند. در اواخر هر چرخه، خواب عمیق نیست و احتمال بیدار شدن در این مرحله خیلی بیشتر است.

گاهی اوقات ما نمی دانیم که حتی بیدار هستیم؛ زیرا سریع به خواب می رویم، که این امری طبیعی است. به همین دلیل افراد خواب هشت ساعته بدون وقفه را به ندرت تجربه می کنند. زمانی این امر تبدیل به مشکل می شود که فرد پس از بیدار شدن، نتواند سریع به خواب رود. اگر در اواسط شب بیدار می شوید و قادر به بازگشت به خواب نباشید، این امر می تواند نشانه ای از یک مشکل باشد که باید به آن رسیدگی شود…

بیدار شدن در یک ساعت مشخص

اگر هر شب در محدوده ساعت مشخصی، از خواب بیدار می شوید، اصلا نگران نباشید. این امر می تواند در واقع نشانه ای از چرخه خواب سالم و قابل اعتماد باشد. بسیاری از افراد معمولا ۴ تا ۶ ساعت بعد از به خواب رفتن، از خواب بیدار می شوند.

اگر در اواسط شب از خواب بیدار می شوید و به سختی به خواب بر می گردید، این می تواند یک سیگنال هشدار دهنده باشد که شما ممکن است نیاز به تغییر در عادات خواب خود، با استفاده از برخی استراتژی های زیر داشته باشید.

خواب راحت

چرا در وسط شب از خواب بیدار می شوم؟

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است باعث شود که شما در اواسط شب بیدار شوید. اجازه دهید نگاهی به دلایل رایج آن داشته باشیم…

    – استرس خود را به رختخواب می برید:

شاید روز سختی در محل کار و یا نوع دیگری از استرس داشته باشید. اغلب اوقات استرس با شما به خانه می آید و در نهایت به خواب شما می رسد؛ مگر اینکه با آن مقابله کنید. مغز ما تمایل به نشخوار ذهنی دارد، همین امر باعث می شود از خواب عمیق ما را دور نگه دارد و باعث بیدار شدن ما در طول شب شود. در این حالت مغز شما در وضعیت گریز و اجتناب قرار می گیرد، که این امر به خواب رفتن را مشکل می کند.

    – خوردن غذاهای نامناسب:

ملاتونین هورمون خواب است، سطح آن ۲ ساعت قبل خواب شروع به افزایش می کند. ترشح ملاتونین به کورتیزول وابسته است که هورمون استرس می باشد. بنابراین وقتی ملاتونین بالا می رود، کورتیزول پایین می رود و ما می خوابیم. غذاهایی که باعث ترشح کورتیزول می شود و کورتیزول بدن را بالا می برد باعث می شود که ما برای مدت بیشتری بیدار بمانیم.

داشتن کورتیزول بیش از حد در بدن ما، به خصوص در پایان روز، می تواند تاثیر منفی بر خواب ما داشته باشد و می تواند اواسط شب ما را بیدار نگه دارد، در صورتی که نیاز به خواب داریم. شما ممکن است شگفت زده شوید که بسیاری از غذاهای روزمره ای که ما مصرف می کنیم، باعث ایجاد پاسخ استرس در مغز ما می شود.

برخی از مواد غذایی که می توانند باعث نابودی خواب شما شوند عبارتند از:

  • الکل
  • آب میوه
  • ماست
  • چربی ترانس
  • برخی روغن های گیاهی مانند پالم و کانولا

بهتر است این مواد را قبل از خواب مصرف نکنید…

    – استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب:

تکنولوژی مدرن ما باعث شده که به صورت ۲۴ ساعته در حال استفاده از آن ها باشیم. اما استفاده بیش از حد از تکنولوژی، ممکن است تاثیر منفی روی مغز ما و خواب ما داشته باشد. نور صفحات LED مثل گوشی، کامپیوتر و تلویزیون تراکم نور آبی بسیاری دارد. مغز ما با نور آبی آشنا است، چرا که این نور در زمان ظهر به بیشترین حد خود می رسد و مغز متوجه می شود که چه زمانی از روز است و خودش را تنظیم کند و بدن را آماده خواب در شب کند. به این ترتیب دریافت نور آبی از وسایل الکترونیکی تان، می تواند تاثیر منفی روی چرخه خواب داشته باشد.

    – کار کردن تا زمان خواب:

شما فقط ۲۴ ساعت در روز دارید، بنابراین می خواهید آن را به حداکثر برسانید. گاهی اوقات این بدان معنی است که تا آخر شب کار می کنید. به محض این که کامپیوترتان را خاموش کرده یا تماس را پایان دهید، به تخت می روید، به امید بازیابی انرژی که در طول روز از دست داده اید. کار کردن تا قبل خواب باعث می شود که مغز هنوز در حال پردازش اطلاعات باشد و هشیاری خود را حفظ کند و نگذارد بدن به خواب برود.

    – نداشتن خواب روتین و منظم:

مغز شما علاقه مند به کارهای روتین و منظم است.  هرچه قدر زمان خوابتان دقیق تر باشد و به آن پایبند باشید، مغزتان به این امر بیشتر عادت می کند و بهتر می توانید به خواب بروید…

برنامه ای برای خواب راحت

در اینجا طرحی، برای کمک به ساخت یک خواب شگفت انگیز و از خواب بیدار نشدن در اواسط شب، آورده شده است:

  • یک روال منظم خواب تنظیم کنید.
  • همه چیزهایی که برای روز بعد نیاز دارید را بنویسید تا بتوانید آن را از ذهن خود بیرون بیاورید و مغزتان را آرام کنید.
  • اجتناب از خوردن غذاهایی که خواب را مشکل می سازد.
  • قبل از خواب، تلویزیون، تلفن و رایانه خود را خاموش کنید.
  • توقف کار حداقل یک ساعت قبل از خواب برای اجازه دادن به مغز برای آماده شدن به رفتن به بستر.
  • در زمان مناسب به رختخواب بروید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب