اضافه وزن در کودکان

به مقدار اضافی وزن بدن که برای یک قد سالم خاص، در نظر گرفته می‌شود چاقی و اضافه وزن گفته می‌شود اضافه وزن و چاقی پنجمین علت مرگ و میر جهانی است. حداقل ۲.۸ میلیون بزرگ‌سال در هر سال در اثر یک نتیجه‌ای از اضافه وزن یا چاق بودن می‌میرند. ۴۴ درصد در اثر بیماری دیابت، ۲۳ درصد بیماری‌های ایسکمیک قلب و بین ۷٪ و ۴۱٪ سرطان‌های خاص با اضافه وزن و چاقی مرتبط هستند.

بیش از ۳۰ میلیون کودک دارای اضافه وزن در کشورهای در حال توسعه و ۱۰ میلیون نفر در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند.

پیشگیری از اضافه وزن

چاقی از نظر سلامت و روابط اجتماعی، برای شخص، هم در کودکی و هم در بزرگ‌سالی زیان‌هایی دارد. کم کردن وزن برای هیچ شخص چاقی در هیچ سنی آسان نیست، به همین دلیل، تلاش برای پیشگیری از اضافه وزن مهم است.

پیشگیری از اضافه وزن باید از دوران کودکی آغاز شود. شروع نسبتاً زود این عمل به دو دلیل مهم است: نخست، احتمال هست که چاقی کودکی تا بزرگ‌سالی نیز ادامه پیدا کند. دلیل دیگر این است که باید از بزرگ شدن اندازه و افزایش تعداد یاخته‌های چربی که در کودکی و نوجوانی رخ می‌دهد، پیشگیری شود. بزرگ‌سالان چاقی که در دوران کودکی چاق بوده‌اند با مشکل دوگانه یاخته‌های چربی بزرگ‌تر و تعداد بیشتر آن‌ها رو به رو هستند.

بیشتر کودکان برای کنترل وزن به تلاش‌های ویژه‌ای نیاز ندارند. آن دسته از کودکان که نیازمند این تلاش‌اند، احتمالاً آنانی هستند که یا سابقه چاقی خانوادگی دارند یا هم اکنون دچار اضافه وزن هستند. برای کمک به کنترل وزن در این کودکان لازم است به جهت بهبود رژیم غذایی و فعالیت بدنی آنان توجهی خاص داشت و خانواده‌هایشان را نیز در برنامه گنجاند.

برنامه‌های آموزش بهداشت و تربیت بدنی در مدارس، فرصتی عالی برای بهبود بخشیدن به عادات غذایی و ارتقای ورزش کودکان است. می‌توان کودکانی را که براساس سابقه خانوادگی یا اضافه وزن در معرض خطر چاقی قرار دارند شناسایی کرد و برنامه‌های خاص آموزشی در زمینه رفتار غذایی و ورزشی برای آنان ترتیب داد.


مقاله مرتبط: عوامل روانی اجتماعی کنترل وزن

مقاله مرتبط: کاهش وزن به وسیله نوشتن خاطرات!


کاهش اضافه وزن در کودکی

کمک به کاهش اضافه وزن کودکان

پژوهشگران برای کمک به کودکان در پیشگیری از چاقی مفرط شیوه‌های گوناگونی را به والدین توصیه می‌کنند:

  • فعالیت بدنی مستمر را تشویق و تماشای تلویزیون را محدود کنید.
  • برای وادار ساختن کودک به خوردن غذایی که دوست ندارد غذاهای نامناسب را برای او به عنوان پاداش در نظر نگیرید.
  • خریداری همه انواع غذاهای پرکلسترول و شیرین را کم کنید.
  • از میوه‌ها و میوه‌های مغز دار (گردو و فندق …) و سایر غذاهای مناسب به عنوان دسر استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک هر روز صبح صبحانه‌ای مناسب (با مقدار کمی تخم‌مرغ) مصرف کند و شب هنگام میان وعده‌های پرکالری نخورد. کالری اگر در اوایل روز مصرف شود عمدتاً به عنوان سوخت در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • وزن کودک را مرتباً اندازه‌گیری و آن را با منحنی وزن مطلوب مقایسه کنید. هر چند وقت یک بار نیز در مورد رژیم غذایی کودک با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

دوران کودکی شاید بهترین زمان برای ایجاد و برقراری عادت‌های غذایی و ورزشی به منظور پیشگیری از چاقی باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب