همه ی شما می دانید که بدن ما، نیاز به ورزش کردن دارد؛ ولی آیا این را هم می دانید که ورزش برای ذهن ما هم امری ضروری و مهم است؟ ضرب المثلی انگلیسی و قدیمی وجود دارد با این مضمون که، اگر از چیزی استفاده نکنی از دستش خواهی داد. بسیاری از محققان بر این باورند که این ضرب المثل، در رابطه با سلامت مغز نیز صدق می کند.

این روزها درباره ی تمرینات ذهنی چیزهای زیادی می شنویم. بیشتر این ها تبلیغاتی هستند که در رابطه با افزایش هوش و یادگیری مطرح می شوند. بسیاری از روانشناسان شناختی، اعتقاد دارند که این تبلیغات بسیار اغراق آمیز و گمراه کننده هستند. با این وجود، تحقیقات نشان می دهند که انواع خاصی از فعالیت ها می توانند برای سلامت مغز شما مفید باشند…

تقویت ذهن و مغز

در حالی که محققان هنوز بر سر تاثیرگذار بودن یا نبودن تمرینات مغزی بر روی باهوش تر شدن، اختلاف نظر دارند، کارشناسان معتقد هستند که تمرینات چالش برانگیز ذهنی، می تواند به محافظت و تقویت مغز انسان کمک کنند. این تمرینات به ویژه با بالا رفتن سن، می توانند برای سالم نگه داشتن ذهن مفید باشند.

یک مطالعه ی گسترده بر روی بیش از ۲۸۰۰ شرکت کننده ی بالای ۶۵ سال، انجام شد؛ که هر یک از آن ها در یکی از سه زمینه ی تمرینات ذهنی، فعالیت می کردند. زمینه های فعالیت های ذهنی عبارت بودند از:

  1. تمرین سرعت پردازش اطلاعات
  2. تمرین حافظه
  3. تمرین استدلال

محققان دریافتند که شرکت کنندگان گروه سرعت پردازش، بیشترین مزیت را بهره مند شدند؛ احتمالا به این دلیل که آموزش در یک الگوی فعالیت مغزی وسیع تری تاثیرگذار بوده است. با این وجود، هر سه گروه نتایج مثبتی نشان دادند؛ آن ها در مقابل پیرشدن ذهن و از دست دادن حافظه و شناخت مرتبط با سن، ۵ سال مقاومت بیشتری از خود نشان دادند.

واضح است فعالیت های ذهنی خاص، می تواند مزایای مهمی برای مغز داشته باشد.

حالا اجازه دهید برخی تمرینات مغزی را که شما می توانید در خانه انجام دهید، به شما آموزش دهیم.  این بازی های مغز طراحی نشده است تا شما را باهوش تر کند؛ اما اگر به طور منظم این تمرین ها را انجام دهید، از لحاظ ذهنی، احساس تازه تر بودن می کنید و از لحاظ شناختی، حس قوی تر بودن خواهید کرد.

عقل سالم در بدن سالم

اگر می خواهید به مراقبت از ذهن خود بپردازید، باید ابتدا با مراقبت از بدن خود شروع کنید. محققان بارها و بارها نشان داده اند که افرادی که عادت های زندگی سالم تری مانند ورزش و تغذیه ی مناسب دارند، استعداد کمتری در ابتلا به کاهش توان شناختی در پیری خواهند داشت.

مطالعات نشان می دهد که ورزش حتی  می تواند شما را باهوش تر کند و از مغز شما در مقابل انقباض آن در پیری محافظت کند. تحقیقات حتی نشان می دهند که ورزش می تواند نوروجنسیس را افزایش دهد و یا به شکل گیری سلول های مغزی جدید در هیپوکامپ مغز کمک کند.

بنابراین اگر می خواهید یک ذهن بهتر بسازید، باید با کار بر روی سلامت جسمی خود شروع کنید. پیاده روی کنید، بیشتر میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید و سعی کنید عادات بد مانند، مصرف الکل بیش از حد یا مصرف دخانیات را ترک کنید. برخی از این ها ممکن است سخت تر از بقیه باشند، اما مغز شما برای سال های پیش رو، از شما تشکر خواهد کرد.

نقشه شهر خود را از حفظ بکشید

سعی کنید مغز خود را با تلاش برای کشیدن نقشه ی شهر یا محله ی خود، به چالش بکشید. تقلب نکنید، سعی کنید که خیابان های اصلی، خیابان های فرعی و نشانه های محلی را نیز رسم کنید.

وقتی که این کار را انجام دادید، سعی کنید نقشه ی خودتان را با نقشه ی واقعی مقایسه کنید. چطور است؟ از دیدن اشتباهات خود شگفت زده شده اید؟ یا اگر این کار برای شما بیش از حد آسان بود، سعی کنید نقشه ی محله ای غریب تر را رسم کنید. یا نقشه ی کل کشور یا اروپا و یا غیره را رسم کنید و استان یا کشورها را بر روی آن علامت گذاری کنید.

پیدا کردن مسیر خانه به سوپرمارکت، وقتی پشت فرمان اتومبیل هستید، کاری بسیار آسان است و نیاز به فکر ندارد. با این حال اگر مجبور باشید که این نقشه را از ذهن خود، به روی کاغذ، پیاده سازی کنید و محله های آن را علامت گذاری کنید، این فعالیت به فعال شدن بخش های گوناگون مغز شما کمک خواهد کرد. مطالعات مرتبط با مغز، بارها و بارها نشان داده اند که اینگونه فعالیت ها، دقیقا فعالیت هایی هستند که بیشترین منفعت را برای مغز شما دارند.

یادگیری چیزی جدید

در یک مطالعه، محققین افراد مسنی را به یادگیری انواع مهارت های جدید وادار کردند؛ مهارت هایی مانند عکاسی دیجیتال، لحاف دوزی و … . سپس از آن ها، آزمون حافظه گرفته شد و با نتایج گروه های کنترلی مقایسه شد. گروه های کنترلی، کسانی بودند که به فعالیت های سرگرم کننده ولی غیر چالش برانگیز، مانند تماشای فیلم و گوش دادن به رادیو مشغول شده بودند.

محققان دریافتند که تنها کسانی که یک مهارت جدید را آموخته بودند، در آزمون حافظه بهبود پیدا کردند. آن ها همچنین دریافتند که این پیشرفت، حتی یک سال بعد که آزمایش دوباره انجام شد نیز پابرجا باقی مانده بود.

 سعی کنید از دست غیرتخصصی خود استفاده کنید

نوروبیولوژیست لارنس کاتز، استفاده از دست غیر غالب را برای تقویت ذهن توصیه می کند. از آنجا که استفاده از دست مخالف می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، می توان آن را یک راه عالی برای افزایش فعالیت مغز به حساب آورد.

سعی کنید هنگامی که در حال خوردن شام هستید یا زمانی که در حال تلاش برای نوشتن چیزی هستید، دست خود را عوض کنید. این کار دشوار خواهد بود، اما این دقیقا همان نقطه مهم است. موثرترین تمرین های مغز آن هایی هستند که لزوما آسان نیستند.

اجتماعی شدن

مطالعات نشان می دهد، افرادی که فعالیت اجتماعی بیشتری دارند، در خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر کمتری در مرور زمان قرار دارند. اجتماعی شدن، نیازمند درگیر شدن بخش های زیادی از مغز است و همچنین فعالیت های اجتماعی شامل فعالیت های فیزیکی زیادی همچون، ورزش کردن می شود که برای سلامت مغز بسیار مفید است.

حتی اگر شما یک درونگرای باسابقه هم هستید، دنبال تعاملات اجتماعی رفتن، می تواند هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت برای ذهن شما مفید باشد. فعالیت اجتماعی مانند ثبت نام برای فعالیت های داوطلبانه، پیوستن به یک باشگاه، ثبت نام برای یک گروه پیاده روی محلی و ایجاد رابطه ای صمیمی با دوستان و خانواده.

مدیتیشین

یک ورزش مغز بسیار موثر که احتمالا شما آن را درنظر نگرفته اید، مدیتیشن است.

مدیتیشن با تمرکز حواس کامل، مورد حمایت روانشناسان، رهبران کسب و کار و متخصصان بهداشت و سلامت است.

مطالعات نشان می دهد که مدیتیشن با تمرکز حواس، می تواند به تشکیل مسیرهای عصبی جدید و در نتیجه افزایش مهارت های خودبهبودی و افزایش انعطاف پذیری ذهنی کمک کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که مدیتیشن می تواند به بهبود توجه، تمرکز، همدلی و حتی ایمنی کمک کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که مدیتیشن حتی ممکن است ظرفیت حافظه کاری را نیز افزایش دهد.

درباره ی بازی های تمرین ذهن

احتمال بسیار زیاد، شما حداقل اسم بازی ها، سایت ها و برنامه های آموزش مغز را شنیده اید و حتی آن ها را تجربه کرده اید.  بسیاری از این ابزار ها مدعی هستند که این تمرینات کامپیوتری، می توانند انعطاف پذیری ذهنی شما را افزایش دهند و در سنین بالا ذهن شما را جوان تر نگه دارند و یا حتی شما را باهوش تر کنند.

در حالی که هنوز بحث زیادی در مورد اینکه آیا این ادعا درست است یا خیر وجود دارد، اما اگر شما مدت زمان زیادی است که به صفحه ی کامپیوتر و یا تلفن همراه خود خیره شده اید، بیرون رفتن برای قدم زدن، انجام یک سرگرمی جدید و یا حتی دیدن یک دوست، می تواند اثرات بلند مدت بهتری بر روی سلامت و نشاط مغز شما داشته باشد.

منبع : verywellmind

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب