ابراز محبت

رابطه زناشویی یک قانون مهم دارد که بیشتر زوج ها به آن توجه نمی کنند : “رفتارهای روزمره شما مهمتر از کارهایی است که هر چند وقت یکبار می کنید”. ابراز محبت هم همینطور است؛ عشق در چیزهای کوچک خودش را نشان می دهد و با رفتارها و عادات روزمره رشد می کند.

ثبات و تداوم یکی از مهمترین عناصر رابطه عاشقانه است. به همین خاطر همانقدر که رفتارها و کنش های خاص اهمیت دارند، کارهای کوچک هم در احساس زوجین بهم نقش دارد. با همین رفتارهای کوچک است که شریک زندگی شما احساس می کند همیشه برای شما مهم است و شما هر روز دوستش دارید.

این رفتارهای کوچک جزئی از زندگی روزمره هستند و در اثر بروز یک مشکل یا بخاطر روز خاصی انجام نمی شوند. دقیقاً به همین خاطر است که بیشتر زوج ها ابراز محبت به این شیوه را فراموش می کنند. بیشتر کسانی که درگیر یک رابطه عاشقانه هستند، روی رابطه تمرکز می کنند و از زمان حال و لحظات ارزشمندش غافل میشوند. حتی کسانی که با ابراز محبت مشکل ندارند، ارزش این رفتارهای ساده اما موثر را دست کم می گیرند.

در این پست راه هایی را به شما یاد می دهیم که بتوانید از لحظات کوچک فرصت هایی برای ابراز محبت بسازید. اگر وارد زندگی مشترک شده اید اما هنوز ابراز محبت برایتان سخت است، این روش ها کمک زیادی به شما می کنند چون ساده هستند و به مرور چارچوب های ذهنی مخرب را از بین می برند.

این رفتارها را تکرار کنید تا به عادات روزمره تان تبدیل بشوند. شاید این کارها در ظاهر ساده بنظر برسند اما تاثیر زیادی روی نشاط رابطه عاطفی تان دارند و استرس ها و تنش ها را به شدت کاهش می دهند.


مقاله مرتبط: رابطه عاطفی و عاشقانه

مقاله مرتبط: نشانه های واضح عشق او به شما


راههای ابراز محبت

خوش مشرب باشید و در لحظه زندگی کنید.

وقتی در رابطه عاشقانه تان خوش مشرب و شاد باشید و قدر لحظات را بدانید، علاقه تان رشد میکند و بیشتر میشود. علاوه براین مغز خودتان هم خوش مشرب بودن را دوست دارد. پس فکر نکنید دارید برای طرف مقابل کاری می کنید؛ خوش مشرب بودن قبل از هرکس به نفع خودتان است. مثلاً می توانید خبرهای خوب را خیلی خوبتر جلوه بدهید و بیشتر برایشان خوشحالی کنید. وقتی به رستوران می روید بجای هم غذا انتخاب کنید یا شرط بندی های بامزه داشته باشید.

ابراز محبت

از همسرتان بپرسید که چه چیزی می خواهد.

همیشه وقتی می خواهید چیزی بخورید یا چیزی بخرید، از همسرتان هم بپرسید که آن چیز را میخواهد یا نه. مثلاً وقتی به آشپزخانه می روید تا یک میان وعده بخورید یا میخواهید به خرید بروید از همسرتان بپرسید همان چیز را نیاز دارد؟ این رفتار به ظاهر عادی بخوبی نشان می دهد که شما هر روز و همیشه به فکر همسرتان و نیازهایش هستید.

با والدین همسرتان مهربان باشید.

این یکی از بهترین راه های ابراز محبت به همسر است. همیشه جویای احوال خانواده همسرتان باشید و برای کمک کردن به آنها پیشقدم بشوید. روزهایی که برای والدین همسرتان مهم است (مثل روزهای تولد یا روز مادر و پدر) را بخاطر داشته باشید و برایشان هدیه بفرستید. فراموش نکنید این هدیه (که می تواند یک شاخه گل یا کارت تبریک باشد) را از طرف خودتان بدهید. وقتی هم که به مهمانی میروید یا آنها مهمان شما هستند، تلفن و تبلت تان را کنار بگذارید و سعی کنید اوقات خوبی را بگذرانید.

به همسرتان گوش بدهید.

باید هر روز یک مکالمه را با همسرتان آغاز کنید و به او نشان بدهید که می توانید خوب به حرف هایش گوش بدهید. لازم نیست راجع به مسائل خیلی جدی یا عمیق صحبت کنید؛ کافی است از او بپرسید روزش را چطور گذرانده و با صمیمیت به حرف هایش گوش بدهید.

اگر اینکار را سه تا چهار بار در هفته انجام بدهید، رابطه تان بقدری مستحکم میشود که نگران وضعیت چند سال آینده نباشید. همین کارهای به ظاهر ساده تضمین صمیمت و نشاط رابطه عاطفی در سال های آتی است.

بدون منظور و پیش داوری مخالفت کنید.

چیزی که می خواهی بگویید را بگویید اما بدون توهین و پرخاشگری. طوری مخالفت نکنید که همسرتان مجبور به سکوت بشود با احساس کند به او توهین شده است. توهین و پرخاشگری هیچ جایی در رابطه عاشقانه ندارند و نمی توان آنها را توجیه کرد.

وقتی می خواهید با شریک زندگی تان مخالفت کنید، این را در نظر داشته باشید که این فرد همان کسی است که دوستش دارید و از خودتان بپرسید اجازه میدهید کسی با او تندی کند یا نه. اگر این اجازه را به دیگران نمی دهید خودتان هم حق ندارید با تندی با او مخالفت کنید. قبل از مخالفت کمی مکث کنید و ببینید اگر روش و کلمات خوبی را برای مخالفت انتخاب نکرده اید، دنبال کلمات بهتری بگردید.

اگر برای مخالفت تان دلیل بیاورید و درباره دلایل تان توضیح بدهید هم خیلی خوب است. مثلاً بجای اینکه بگویید ” متنفرم از اینکه وسایلت را تو خونه پخش و پلا میکنی” بگویید ” با این وضعیت اگه من چند روز مسافرت برم این خونه میترکه” یا ” با این همه بهم ریختگی چطوری می تونی وسایلی که لازم داری رو پیدا کنی”.

در کارهای روزمره کمک کنید.

به همسرتان پیشنهاد بدهید در انجام کارهایی روزمره به او کمک کنید. درباره کارهایی پیشنهاد بدهید که می دانید همسرتان از انجام آنها خوشش نمی آید. هر کاری که فکر می کنید نگرانی های همسرتان را کمتر میکند را به عهده بگیرید. با این پیشنهادها همسرتان حضور شما را بیشتر احساس می کند. علاوه براین استرس روزمره اش هم کمتر می شود که همین باعث بهبود رابطه عاطفی تان می شود. مثلاً اگر امتحانات همسرتان نزدیک است، خرید را شما به عهده بگیرید یا کارهای خانه را به تنهایی انجام بدهید. شاید آن چند روز به شما سخت بگذرد اما تاثیرش تا چند ماه در زندگی شما می ماند.

رابطه تان را در اولویت قرار بدهید.

هر کار کوچکی که باعث ارتباط بیشتر شما با همسرتان بشود، علاقه بین تان را بیشتر می کند؛ بویژه اگر در انجامش تداوم داشته باشید. این کار کوچک می تواند یادآوری ویژگی های دوست داشتنی همسرتان باشد یا در آغوش گرفتنش وقتی ناراحت است.

کارهای روزمره را لذت بخش تر کنید.

تصور کنید همسرتان چند وقتی است از سرکار رفتنش شاکی است؛ شما می توانید یک یادداشت داخل کیفش بگذارید تا وقتی به محل کارش میروید آن را ببیند. وقتی از کارهای روزمره بیشتر لذت ببرید، رابطه تان هم نشاط بیشتری پیدا می کند.

اگر یکبار دیگر به این لیست نگاه کنید، می بینید که هیچ چیز عجیبی در آن نیست. شاید این موارد به فکر خودتان هم رسیده باشد اما آیا به آنها عمل کرده اید؟ هر کدام از این هشت مورد را که برای ابراز محبت انتخاب می کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که رابطه یک موجود زنده است که نیاز به تغذیه دارد. با این کارهای کوچک و موثر رابطه تان را تغذیه کنید و باعث بالندگی علاقه تان بشوید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب