نشانه های یک رابطه اشتباه

رابطه به معنای بودن است و براساس این که چقدر دو نفر برای حفظ رابطه تلاش کنند، ‌مشخص می شود. و اگر شما احساس می کنید که همه کار انجام داده اید و هنوز نتیجه ای نگرفته اید پس رابطه ای شکل نگرفته است. بنابراین اجازه دهید برخی از نشانه هایی که به شما کمک می کند تا رابطه اشتباه را تشخیص دهید را بررسی کنیم.

  • احساس نمی کنید خودتان هستید:

تمام چیزهایی که  شما در مورد خودتان  دوست داشتید، آنچه که منحصر به فرد شما بود، از بین رفته و یا کم رنگ شده است.

متاسفانه این اتفاق زیاد می افتد. گاهی طرف مقابل ما تمایل به کنترل کردن ما دارد و به آن برچسب عشق می زند. با گذشت زمان فاصله می گیریم از اینکه چه کسی بودیم و چه چیزهایی می خواستیم. و یک روز از خواب بیدار می شویم و خودمان را در آیینه نگاه می کنیم و دیگر خود را نمی شناسیم و این یک نشانه بد است. این بدین معنا نیست که طرف مقابل شما صد در صد مقصر است. ممکن است که این الگو در تمامی روابط شما وجود داشته باشد زیرا راحت است که خودمان را در روابط گم کنیم. این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که ما درک تحریف شده ای از عشق داشته باشیم در این حالت ما عشق را از خودگذشتگی می دانیم به جای اینکه به آن به عنوان یک توافق سالم و رشد در کنار یکدیگر نگاه کنیم. ما معمولا براساس تجربیات اولیه ای که از عشق در دوران کودکی داشتیم رفتار می کنیم. مهم این است که بر روی پیدا کردن دوباره خود تمرکز کنید و مهم نباشد که چه مقداری طول خواهد کشید.

  • دائما در تلاش برای اثبات ارزش خود هستید.

این خیلی بد است که اگر ما بدنبال اثبات ارزش خود در دنیا باشیم اما اگر این اتفاق در روابط ما هم رخ می دهد نشانه خوبی نیست چون تنها جایی که نیاز به اثبات خود نداریم همان جاست.

برخی از نشانه هایی که شما به دنبال اثبات خود در رابطه هستید:

  • شریک زندگیتان رویاهای شما را حمایت نمی کند.
  • به ندرت درباره خودتان صحبت می کنید.
  • شریکتان به شما گوش می دهد اما شما را نمی شنود.
  • احساس می کنید نامرئی هستید.

این وظیفه شریک شما نیست که به شما ارزش بدهد بلکه وظیفه او این است که فضایی امن برای شما فراهم کند که شما در آن تشویق بشوید و رشد پیدا کنید نه اینکه بترسید و نادیده گرفته بشوید. در رابطه شما نباید احساس نامرئی بودن بکنید باید احساس شکست ناپذیری کنید.

  • شما احساس می کنید شاهد رابطه خود هستید به جای اینکه فاعل آن باشید.

بسیاری افراد در این موقعیت اجازه می دهند تقدیر برایشان تصمیم بگیرد به جای اینکه خودشان تصمیم گیرنده باشند. این اتفاق در روابط نیز می افتد. شما می دانید که او چه چیزی دوست دارد چه زمانی باید هدیه بدهید چه زمانی باید غذا بخورید اما این موضوعات صرفا اطلاعات هستند و رابطه ای است که براساس یک روال و زندگی روزمره ساخته شده نه شور و اشتیاق.

  • شما با خودتان قطع رابطه کردید:

در برخی موارد شما به رابطه با خودتان پایان داده اید. تسلیم شده اید و حتی ممکن است خودتان متوجه این موضوع نباشید. حتی ممکن است خودتان را متقاعد کرده باشید که رابطه همین است. شاید  به خودتان می گویید عشق واقعی یعنی اینکه کسی را پیدا کنید که باعث شود بخواهید بیشتر زندگی کرده و فرد بهتری شوید. و اینکه تغییرات خود را چگونه توجیه می کنید نشان می دهد که رابطه شما چگونه پیش رفته است. شما نیازی به معادله ندارید. اگر این اتفاق افتاده است بدلیل رابطه خودتان است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب