ناتوانی جنسی مردان چیست؟

شایع‌ترین مشکلات جنسی در روابط زناشویی مربوط به ناتوانی جنسی مردان است. این مشکلات جنسی شامل اختلال در انزال، اختلال نعوظ و میل جنسی است. این اختلالات و دیگر ناتوانی جنسی با درمان فیزیکی و روان‌شناختی قابل اصلاح و درمان هستند.

ناتوانی یا اختلال جنسی شامل هر مشکل جسمی یا روانی است که مانع از رضایت جنسی شما یا شریک زندگی‌تان می‌شود. ناتوانی جنسی مردان یک مسئله سلامت عمومی است که مردان در همه سنین را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد، اما با افزایش سن بیشتر می‌شود. درمان می‌تواند به مردانی که از بدکاری عملکرد جنسی رنج می‌برند کمک کند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

انواع اصلی ناتوانی جنسی مردان عبارتند از:

  • اختلال نعوظ: نرسیدن به نعوظ یا مشکل در نگهداری نعوظ
  • انزال زودرس: رسیدن به ارگاسم خیلی سریع
  • دیرانزالی: کند شدن و یا آهسته شدن انزال
  • کمبود میل جنسی: کاهش علاقه به رابطه جنسی

چه چیزی باعث ناتوانی جنسی مردان می‌شود؟

مسائل زیادی است که باعث ایجاد مشکلات جنسی می‌شود و می‌توان به طور کلی عوامل مؤثر را به دو دسته فیزیکی و روان‌شناختی تقسیم کرد.

  • دلایل فیزیکی از جمله سطوح پایین تستوسترون، داروهای تجویزی (داروهای ضد افسردگی، داروی فشار خون بالا)، اختلالات عروق خونی مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین یا سخت شدن سرخرگ‌ها) و فشار خون بالا، سکته یا آسیب عصبی ناشی از دیابت یا جراحی، سیگار کشیدن، اعتیاد به الکل و مواد مخدر باعث ایجاد ناتوانی جنسی مردان می‌شوند.
  • عوامل روان‌شناختی مانند نگرانی درباره عملکرد جنسی، مشکلات زناشویی یا رابطه، افسردگی، احساس گناه، آثار ضربه روحی جنسی در گذشته، استرس و اضطراب مربوط به کار باعث اختلال در عملکرد جنسی می‌شود.

مقاله مرتبط : اضطراب اجتماعی و اختلالات جنسی

مقاله مرتبط : تاثیر اضطراب بر لذت جنسی


بالارفتن سن و ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی چگونه بر مردان تأثیر می‌گذارد؟

شایع‌ترین مشکلات و ناتوانی جنسی مردان، مشکلات مربوط به انزال، نعوظ و نگهداری آن و کاهش میل جنسی است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

اختلالات انزال (PE)

مشکلات انزال عبارتند از:

  • انزال زودرس: انزالی غیرقابل کنترل است که قبل از انجام گرفتن رابطه زناشویی و یا مدت زمان بسیار کمی پس از آن اتفاق می‌افتد.
  • انزال اتفاق نمی‌افتد و یا مدت زمان زیادی طول می‌کشد.
  • انزال برگشتی: در زمان انزال مایع منی به جای رفتن به آلت تناسلی به عقب برگشته و وارد مثانه می‌شود.

علت دقیق انزال زودرس مشخص نیست. در بسیاری از موارد این مشکل جنسی در آقایان ناشی از اضطراب عملکرد در طول رابطه جنسی است، عوامل دیگری که ممکن است در این مشکل جنسی دخیل باشند شامل استرس، افسردگی موقت، تاریخچه سرکوب جنسی، اعتماد به نفس پایین و عدم ارتباط یا تعارضات حل نشده با همسر است.

مطالعات نشان داده است که فروپاشی سرتونین (ماده شیمیایی طبیعی که روی خلق‌وخو تأثیر می‌گذارد) ممکن است در انزال زودرس نقش داشته باشد. بعضی از داروها، از جمله برخی از داروهای ضد افسردگی، ممکن است انزال را تحت تأثیر قرار دهند، همان‌طور که آسیب به کمر و نخاع آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علل فیزیکی برای انزال دیررس ممکن است شامل مشکلات مزمن (بلند مدت) سلامتی، عوارض جانبی دارو، سوء مصرف الکل یا جراحی باشد.

این مشکل جنسی همچنین می‌تواند ناشی از عوامل روان‌شناختی مانند افسردگی، اضطراب، استرس یا مشکلات ارتباطی باشد. انزال دیررس در مردان مبتلا به دیابت که از آسیب عصبی دیابتی رنج می‌برند، شایع است. مشکلات مربوط به اعصاب در مثانه و گردن مثانه باعث می‌شود مایع منی به عقب برگردد. در برخی مردان، حرکت واپس رونده ممکن است اثر جانبی برخی از داروها باشد و یا بعد از عمل جراحی روی گردن مثانه و یا پروستات رخ دهد.

اختلال نعوظ (ED)

اختلال نعوظ (ED) ناتوانی در نعوظ و حفظ آن برای رابطه جنسی است. این ناتوانی جنسی مردان بسیار شایع است و مطالعات نشان می‌دهد که حدود نیمی از مردان آمریکایی بالای ۴۰ سال تحت تأثیر قرار داده است. علل ED را می‌توان بیماری‌هایی که جریان خون را تحت تأثیر قرار می‌دهند مانند سخت شدن شریان‌ها، اختلالات عصبی، استرس، تنش در رابطه، افسردگی و اضطراب عملکرد، آسیب به آلت تناسلی، بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا، عادت‌های ناسالم مانند سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل، پرخوری و ورزش نکردن در نظر گرفت.

اینستاگرام اکسیر

میل جنسی کم (کاهش میل جنسی)

میل جنسی کم به این معنا است که تمایل یا علاقه شما به رابطه جنسی کاهش یافته است. این وضعیت اغلب با سطوح پایین هورمون مردانه تستوسترون در ارتباط است.

تستوسترون باعث حفظ میل جنسی، تولید اسپرم، عضله، مو و استخوان می‌شود. تستوسترون پایین می‌تواند بدن و خلق شما را تحت تأثیر قرار دهد. کاهش تمایلات جنسی ممکن است ناشی از افسردگی، اضطراب و یا مشکلات ارتباطی باشد. دیابت، فشار خون بالا و داروهای خاص مانند داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است به کاهش میل جنسی کمک کنند.

اگر مشکلی در رابطه جنسی خود دارید بهتر است با یک درمانگر با تجربه مشورت کنید. این مسائل می‌تواند روابط زناشویی شما را تحت تأثیر قرار داده و حتی در برخی موارد منجر به طلاق شود. هر چه سریع‌تر اقدام کنید زودتر می‌توانید رضایت را به زندگی زناشویی خود بازگردانید.

منبع: my.clevelandclinic

رزرو وقت برای مشاوره جنسی

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین