بررسی ناتوانی جنسی زنان

ناتوانی جنسی زنان به دلایل مختلفی ایجاد می شود. مشکل مکرر و مداوم در رابطه جنسی، مشکل در تحریک شدن، ارگاسم یا احساس درد در رابطه جنسی از نظر پزشکی به عنوان اختلال عملکرد جنسی شناخته می شود.

بسیاری از زنان در مقطعی با مشکلاتی در عملکرد جنسی مواجه می شوند و برخی در طول زندگی خود همواره مشکل دارند. اختلال عملکرد جنسی زنان ممکن است در هر مرحله از زندگی رخ دهد. این می تواند فقط در موقعیت های جنسی خاص یا در همه موقعیت های جنسی رخ دهد.

پاسخ جنسی شامل تعامل پیچیده ای از فیزیولوژی، احساسات، تجربیات، باورها، سبک زندگی و روابط است. اختلال در هر جزء می تواند بر میل جنسی، برانگیختگی یا رضایت جنسی تأثیر بگذارد و درمان اغلب شامل بیش از یک رویکرد است.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

عملکرد جنسی زنان

عملکرد جنسی زنان همانند یک چرخه است و عوامل مختلف زیستی و روانی یا به عبارتی درونی و بیرونی بر روی آن اثر می ­‌گذارد. به طور کلی ۶ مؤلفه در مورد عملکرد جنسی و ناتوانی جنسی زنان تعیین شده است:

  ۱- مؤلفه میل جنسی (تمایل فرد به انجام فعالیت جنسی)

  ۲-برانگیختگی جنسی (برانگیختن پاسخ­‌ های فیزیولوژیک در اندام­‌ های جنسی)

  ۳- لغزنده‌ سازی یا رطوبت که به دنبال تحریک جنسی، ترشحات واژن موجب لغزنده شدن آن می­‌شود

  ۴- ارگاسم یا اوج لذت جنسی یا انقباضات ریتمیک عضلانی رحم، یک‌سوم خارجی واژن و دیگر عضلات درگیر

  ۵- رضایت جنسی که شامل نزدیکی با همسر، رضایت از روابط جنسی و رضایت از سراسر زندگی جنسی است

  ۶- درد (دفعات و میزان درد واژینال در حین نزدیکی و پس از آن است). میل غریزی خودانگیخته­ جنسی وجود دارد، اما باید با یک انگیزش مثبت همراه شود تا اشتیاق به پذیرش جنسی در زن پدیدار شود. در غیر این صورت بدکارکردی جنسی ایجاد می ­‌شود.

حل مشکلات زناشویی

علائم ناتوانی جنسی زنان

تمایلات جنسی یکی از عناصر مهم بهزیستی روانی کلی زنان است. بدکارکردی جنسی و ناتوانی جنسی زنان صرفاً شامل تنش‌ ­های شخصی و بین‌ فردی نمی ­­‌شود، بلکه با بیماری­‌های طبی و مشکلات روانی-اجتماعی زندگی زنان که به طور محسوسی بر سلامتی آن ها تأثیر می­‌گذارد نیز مرتبط است.

بدکارکردی جنسی شامل مشکلاتی است که بر میل جنسی فرد، توانایی برانگیختگی و توانایی رسیدن به اوج لذت جنسی اثر می­‌گذارد. همچنین این مشکلات منجر به درد طی مقاربت جنسی می­‌شود. بسیاری از زنان به این دلیل ناراضی هستند که همسران آن ها آموزش ندیده­‌اند یا بی‌توجه هستند. در برخی دیگر نیز معاینات پزشکی، وجود مشکلات جسمی را آشکار می­‌سازد. بدکارکردی جنسی، صدمات روانشناختی، افسردگی، اضطراب و احساس ضعف و بی ­‌کفایتی سنگینی ایجاد می­‌ کند.

    الف- اختلالات میل جنسی

    1. اختلال میل جنسی کم‌ کار
      وجود نقص یا فقدان احساسات و میل جنسی برای فعالیت جنسی
    2. اختلال بیزاری جنسی
      وجود یا بروز بیزاری یا اجتناب از تماس جنسی با یک شریک جنسی

    ب- اختلال برانگیختگی جنسی

    1. به طور ذهنی فقدان لذت یا تهییج در حین فعالیت جنسی
    2. به طور عینی نقص یا فقدان روان‌ سازی واژنی

    ج- اختلال ارگاسمیک (اوج لذت جنسی)

وجود تأخیر در رسیدن به ارگاسم یا فقدان آن

    د- اختلالات ارتباط جنسی دردناک

    1. مقاربت دردناک: درد اندام تناسلی یا درد لگنی، قبل، در حین یا بعد از آمیزش.
    2. واژینیسم: اسپاسم عضلانی غیرارادی یک‌سوم بیرونی واژن که در آمیزش اختلال ایجاد می‌­ کند یا آن را بازداری می ­‌کند.

ناتوانی جنسی در زنان

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

عوامل مؤثر بر ناتوانی جنسی

تعارض­‌های درون‌ فردی همانند تابوهای مذهبی، محدودیت ­‌های اجتماعی، اختلال در هویت جنسی، احساس گناه، سوءاستفاده جنسی در گذشته یا حال (جنسی، کلامی و جسمی)، تجاوز، تعارض ­‌های ارتباطی، روابط خارجِ زناشویی، تفاوت میل جنسی در مقایسه با شریک جنسی، ارتباط جنسی ضعیف، مشکلات شغلی، مالی و خانوادگی، بیماری یا مرگ در اعضای خانواده، افسردگی، مصرف داروهای غیرقانونی و سوءاستفاده از الکل.

بررسی علل ناتوانی جنسی زنان

عواملی که اغلب مرتبط با یکدیگر به نارضایتی یا اختلال عملکرد جنسی کمک می کنند عبارتند از:

فیزیکی

برخی از شرایط پزشکی، از جمله سرطان، نارسایی کلیه، مولتیپل اسکلروزیس، بیماری قلبی و مشکلات مثانه، می تواند منجر به اختلال عملکرد جنسی و ناتوانی جنسی زنان شود. برخی داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون، آنتی هیستامین ها و داروهای شیمی درمانی، می توانند میل جنسی و توانایی بدن شما برای تجربه ارگاسم را کاهش دهند.

هورمونها

سطوح پایین استروژن پس از یائسگی ممکن است منجر به تغییراتی در بافت های تناسلی و پاسخ جنسی شما شود. کاهش استروژن منجر به کاهش جریان خون در ناحیه لگن می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش حس تناسلی و همچنین نیاز به زمان بیشتری برای ایجاد برانگیختگی و رسیدن به ارگاسم شود.

پوشش واژن نیز نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود، به خصوص اگر از نظر جنسی فعال نباشید. این عوامل می توانند منجر به مقاربت دردناک (دیسپارونی) شوند. میل جنسی نیز با کاهش سطح هورمونی کاهش می یابد.

سطح هورمون های بدن شما نیز پس از زایمان و در دوران شیردهی تغییر می کند که می تواند منجر به خشکی واژن شود و بر تمایل شما به رابطه جنسی تأثیر بگذارد و باعث ناتوانی جنسی زنان گردد.

روانی و اجتماعی

اضطراب یا افسردگی درمان نشده می تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شود نگرانی های مربوط به بارداری و خواسته های جدید مادر بودن ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد.

درگیری های طولانی مدت با شریک زندگی خود در مورد رابطه جنسی یا سایر جنبه های رابطه شما می تواند منجر به ناتوانی جنسی زنان شود. مسائل فرهنگی و مذهبی و مشکلات مربوط به تصویر بدن نیز می تواند در این امر مؤثر باشد.

اینستاگرام اکسیر

درمان ناتوانی جنسی زنان

  بالا بردن اطلاعات

افزایش اطلاعات در مورد آناتومی بدن، عملکرد جنسی، خواندن متون مرتبط با بحث بدکارکردی جنسی.

  – افزایش تحریک و حذف یکنواختی

تشویق گفتگو در حین فعالیت جنسی، بحث در مورد وضعیت­‌ های متنوع و زمان و مکان مناسب برای فعالیت جنسی، افزایش پیش‌ نوازشگری (قبل از مقاربت) برای افزایش تحریک، به حداکثر رساندن تحریک و به حداقل رساندن بازداری، استفاده از تخیل، گوش دادن به موسیقی، ابراز عشق، میل به صحبت و دیدن، بوییدن و لمس شریک جنسی در واقع از قوی ­‌ترین محرک ­‌های انگیزش هستند.

همچنین، خشم ابراز نشده نیز شاید سبب شود که ما پرخاشجویانه و غیرمستقیم خود را از برقراری رابطه جنسی منع کنیم. همچنین دغدغه­ درست انجام دادن کار یا اضطراب ناشی از مورد علاقه و توجه و احترام بودن، در میزان هیجان جنسی اثرگذار هستند. پس باید مراقب این موارد باشیم.

  – تأثیر رنگ­‌ها بر تحریکات جنسی

تأثیرگذارترین رنگ در این زمینه قرمز است. ادراک حسی این رنگ به صورت میل و اشتها ظاهر شده، محتوای عاطفی آن آرزو و آمال است.

رنگ دیگر، زرد است. در تحریکات جنسی یکی از عوامل بسیار مؤثر، رنگ لباس طرفین است. مثلاً رنگ زرد لیمویی پررنگ حالت مسرت‌ انگیز دارد و ضمن ایجاد شادابی جنسی، غدد جنسی را تحریک می‌کند و بالعکس رنگ سبز باعث ایجاد آرامش می­‌شود و تقریباً حالتی شبیه آرامش پس از آمیزش به انسان می­‌دهد.

رزرو وقت برای مشاوره جنسی

Loading...

مشاوره رایگان آنلاین