مونوآمین اکسیداز

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز با نام اختصاری MAOI دسته ای از داروهای ضد افسردگی هستند. این داروها به دلیل عوارض جانبی و تداخل های دارویی خطرناکشان کمتر تجویز می شوند اما در درمان افسردگی بسیار مؤثرند.

MAOI ها معمولاً به عنوان داروهای خط دوم برای افرادی که از سایر داروهای ضد افسردگی (از جمله سه حلقه ای ها و مهارکننده های بازجذب سروتونین) خیری ندیده اند، به ویژه مبتلایان به افسردگی های غیرعادی (آتیپیک) و شدید تجویز می شوند. این داروها در درمان اختلال هراس، فوبیای اجتماعی، بیماری پارکینسون، جلوگیری از حملات میگرن و ترک سیگار نیز مؤثرند.

انواع جدیدتر این داروها از جمله سلژیلین و موکلوبومید عوارض و خطر کمتری دارند اما به اندازه داروهای قدیمی موثر نیستند.


مقاله مرتبط: افسردگی دوران بارداری

مقاله مرتبط: عواملی که احتمال بروز افسردگی را افزایش می‌دهد

مقاله مرتبط: ده کاری که اختلال افسردگی شما را مجبور به انجام آن می کند


مکانیسم مونوآمین اکسیداز

این داروها با مهار کردن مونوآمین اکسیداز آنزیمی که انتقال دهنده های عصبی را خنثی می کند، سطح سروتونین، اپینفرین، دوپامین و مونوآمین های دیگر را در مغز بالا می برند. از آن جایی که کاهش سطح این مواد یکی از عوامل افسردگی شمرده می شود، افزایش عملکرد آن ها به کنترل افسردگی و برخی مشکلات روانی دیگر می انجامد.

مونوآمین اکسیداز

خطرات مونوآمین اکسیداز

مصرف مواد غذایی که حاوی تیرامین (نوعی اسیدآمینه) هستند به همراه این داروها موجب بالارفتن فشار خون می شود. تعدادی از مهمترین غذاهایی که درصد بالایی تیرامین دارند: پنیر، مشروبات الکلی (شراب سرخ، سفید و شیرین خطر چندانی ندارند)، پوست موز، خمیر لوبیا و سویا، ماهی، جگر، سوسیس، گوشت نمک سود، جین سینگ، میگو و مکمل های پروتئینی هستند.

تداخل دارویی

سمپامیمتیک ها، سه حلقه ای ها، گوانتیدین، رزرپین، آنتی کولینرژیک ها، آنتی هیستامین ها، باربیتورات ها، الکل، تریاک و شبه تریاک ها، اکستازی، دکسترومتورفان، لودوپا مهمترین داروهایی هستند که مصرف همزمان آن ها با MAOIها خطرناک است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب