فرهنگ ابر قهرمانی

فرهنگ ابر قهرمانی باعث بزرگنمایی پرخاشگری می‌شود نه رفتارهای دفاعی. خیلی خوب است که بتوان بچه‌ها را از دیدن ابر قهرمانان دور کرد (دفاع و حمایت از ضعیفان – با استفاده از استعدادهای خود برای کمک به دیگران و مبارزه برای یک علت که بزرگ‌تر از خود است).

بررسی تاثیر فرهنگ ابر قهرمانی 

پژوهشی به بررسی اینکه دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد وقتی که کودکان در معرض این ابرقهرمانان قرار می‌گیرند. شرکت کنندگان در این مطالعه شامل ۲۴۰ کودکی بودند که والدین آن‌ها در مورد سطح تعامل کودکان خود با فرهنگ ابر قهرمانی پاسخ دادند. از پدر و مادر پرسیده شد که چند وقت یک بار کودکان ابرقهرمانان را تماشا می‌کنند و چه تعداد از آن‌ها را می‌شناسند. کودکان نیز جداگانه مصاحبه شدند، از آن‌ها خواسته شد ۱۰ ابرقهرمانان محبوب را شناسایی، ابرقهرمان مورد علاقه خود  را شناسایی و توضیح دهند که چرا که آن ابرقهرمان را بیشتر دوست دارند.

بسیاری از کودکان پیش دبستانی علاقه مند به این ابر قهرمانان هستند و والدین فکر می‌کنند که فرهنگ ابر قهرمانی باعث می‌شود که کودکان با هم سن و سال‌های خود بهتر رفتار کنند؛ اما این مطالعه نتیجه متفاوتی را نشان داد که کودکان تهاجمی تر بودن را انتخاب می‌کنند و به سمت پرخاشگری تمایل پیدا می‌کنند.

کاهش تاثیرات فرهنگ ابر قهرمانی بر کودکان

این پژوهش نشان داد کودکانی که به طور مرتب با فرهنگ ابر قهرمانی درگیر هستند بیشتر احتمال دارد به لحاظ جسمی و روابط، پرخاشگر تر شوند.

پژوهش دیگری بر روی  تأثیرات فرهنگ پرنسس‌های دیزنی بر روی کودکان انجام شد. یافته‌ها نشان داد استمرار تصورات قالبی می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد. یافته‌های این پژوهش و پژوهش قبلی به پدر و مادرها پیشنهاد نمی‌کند که کودکانشان را کاملاً از این شخصیت‌ها دور نگه دارند.


مقاله مرتبط: آموزش های والدین و پرخاشگری کودکان


نحوه کاهش تاثیر فرهنگ ابر قهرمانی بر کودکان

والدین باید تعادل را برقرار کنند و کودکان را درگیر فعالیت‌های زیادی کنند که ابر قهرمانان یکی از بسیار فعالیت‌های مورد علاقه کودکشان باشد. یافته‌های این پژوهش فرصتی برای صحبت والدین با فرزندانشان ایجاد می‌کند؛ و نباید از بیان جنبه‌های مثبت و منفی رسانه‌هایی که کودکان استفاده می‌کنند ترسید.

اکثریت قریب به اتفاق برنامه‌های ابرقهرمان برای کودکان پیش دبستانی ایجاد نشده است، این برنامه‌ها شامل داستان پیچیده‌ای است که خشونت و رفتار اجتماعی در هم می‌آمیزد و کودکان پیش دبستانی  قابلیت شناختی برای انتخاب پیام اخلاقی گسترده‌تر را ندارد.

به احتمال زیاد برخی حساسیت زدایی اضافی همراه با دیدن رسانه‌های خشونت آمیز وجود دارد. کاهش در پاسخ شناختی و عاطفی با قرار گرفتن در معرض رسانه‌های خشونت آمیز همراه است؛ که کاهش پاسخ به قربانیان خشونت بر روی صفحه نمایش کامپیوتر، تلویزیون می‌تواند به یک عدم همدلی برای قربانیان خشونت در زمین بازی و یا در مدرسه همراه شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب