اختلالات یادگیری کودکان در مهدکودک را بشناسیم

اگر با علائم اختلالات یادگیری کودکان آشنا باشید شما می‌توانید این اختلال را حتی در مهد کودک تشخیص دهید. اگر اختلالات یادگیری کودکان سریعتر تشخیص و درمان شوند بهتر است و از تاثیرات منفی آن بر آینده کودک کاسته می‌شود.

آیا اختلالات یادگیری کودکان در مهدکودک قابل‌تشخیص است؟

این سؤالی است که اغلب والدین از متخصصین کودک می‌پرسند؛ اما متخصصین کودک اکسیر معتقدند که باوجوداینکه اغلب اوقات علائم اختلالات یادگیری کودکان در زمان مدرسه آشکار می‌شوند؛ نشانه‌های هشداردهنده‌ای برای این اختلال وجود دارد که با آگاهی از آن‌ها و مراجعه به‌موقع به متخصص کودک شما والدین می‌توانید اختلال یادگیری را حتی در سن ۵ یا ۶ سالگی در کودک خود شناسایی کنید.

اختلالات یادگیری کودکان در مهدکودک با یکسری از علائم خود را نشان می‌دهد. رفتارهایی وجود دارند که والدین می‌توانند با دنبال کردن آن‌ها اختلال یادگیری یا تحولی را در کودک خود شناسایی کنند. این مشکلات ممکن است امروز کوچک به نظر برسند اما می‌توانند در آینده منجر به مشکلات بزرگ‌تری شوند. هر چه زودتر به دنبال کمک باشید، برای فرزندتان بهتر است.

ناامیدی از انجام کارهای ساده‌ای مثل بستن بند کفش‌ها و از دست دادن سریع علاقه به انجام کاری ممکن است نشان‌دهنده اختلال یادگیری در کودکان باشد که باید موردبررسی قرار گیرد.

روش شناسایی اختلالات یادگیری کودکان

 

اگر متوجه این علائم در کودک خود شدید هرچه سریع‌تر به متخصصین روانشناس کودک مراجعه کنید. توضیح دهید که چه چیزی مشاهده کرده‌اید. آن‌ها برای تشخیص درست اختلال یادگیری در کودکتان از آزمون و تست‌های استاندارد و علمی استفاده می‌کنند.

اگر کودک شما تعداد کمی از علائم زیر را نشان دهد ممکن است به ارزیابی برای تاخیرات رشد و یا اختلال یادگیری نیاز داشته باشد.


مقاله مرتبط: علت و علائم اختلال یادگیری


اختلالات یادگیری کودکان در مهد کودک

  • کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری نسبت به سایر کودکان دیرتر شروع به صحبت می‌کنند.
  • مشکل در تلفظ، کلمات هم‌قافیه، یادگیری اعداد، الفبا، روزهای هفته، رنگ‌ها، اشکال، تعامل با همسالان و پیروی از دستورات دارند.
  • روند رشد واژگان در این کودکان آهسته است، اغلب قادر به یافتن کلمه مناسب نیستند.
  • به‌شدت بی‌قرار هستند و به‌راحتی حواسشان پرت می‌شود.
  • مهارت‌های حرکتی ظریف در آن‌ها به‌کندی رشد می‌کند.

مقاله مرتبط:نشانه‌های اولیه اختلالات یادگیری در کودکان چیست؟

مقاله مرتبط: اهمیت درمان زودهنگام اختلالات یادگیری


زمانی که والدین باید درخواست کمک کنند

معلمان از رویکرد “صبر کن و ببین” برای پیشرفت کودکان در مهدکودک بسیار استفاده می‌کنند. مهدکودک یک مقدمه عالی برای ورود به مدرسه و اولین تجربه واقعی کودکان در جامعه بدون کمک والدینشان است و این می‌تواند یک مرحله سخت برای بسیاری از کودکان باشد.

هر چه باشد، محیط آموزشی برای بسیاری از کودکان جدید است. گاهی کودکان فقط به زمان احتیاج دارند تا با محیط سازگار شوند و گاهی فقط با سرعت کمتری نسبت به همسالان خود یاد می‌گیرند که تشخیص درست اختلال یادگیری فقط توسط متخصصین روانشناس کودک امکان پذیر است.

 والدین باید به نشانه‌هایی از مشکلات رفتاری مثلاً رفتار پرخاشگرانه یا ضداجتماعی که در کودکانشان وجود دارد توجه کنند و برای تشخیص مناسب آن به متخصصین کودک مراجعه کنند هرچند ممکن است نشانه‌ای برای اختلال یادگیری نباشد.

شاخص‌هایی وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده مشکل، حتی در مهدکودک باشد. شناسایی زودهنگام اختلالات یادگیری کودکان به متوقف کردن آن‌ها قبل از اینکه از کنترل خارج شوند کمک خواهد کرد. اگر نگران فرزندتان هستید، بسیار خوب است که با متخصص کودک در تماس باشید. آن‌ها قادر خواهند بود شما را در تمامی مراحل از شناسایی، بهبود و درمان هرگونه مشکل یا اختلال یادگیری راهنمایی و کمک کنند.

منبع: verywellfamily و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب