عزت نفس کودکان ۸ تا ۱۲ سال

اگر متوجه شدید که خود ارزشمندی کودک ۸ تا ۱۲ ساله‌تان کم شده است به دنبال راهکارهایی برای افزایش عزت نفس کودک خود باشید. در ادامه راهکارهایی برای حمایت و ساختن عزت نفس کودکان ۸ تا ۱۲ سال مورد بحث قرار گرفته است.


مقاله مرتبط: اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟


راه‌های افزایش عزت نفس کودکان

فرزندتان را تشویق کنید تا برای مهارت‌های خود ارزش قائل شود

کودکان ۸ تا ۱۲ سال وقتی برای فعالیت‌هایی که به خوبی انجام می‌دهند ارزش قائل می‌شوند، خودشان را بیشتر دوست خواهند داشت. شما می‌توانید با تأکید بر اهمیت استعداد فرزندتان، عزت نفس کودکان را بسازید.

به عنوان مثال شما ممکن است برای نمرات او ارزش قائل شوید اما ورزش را نادیده بگیرید. فرزند شما ممکن است در بسکتبال بسیار عالی باشد اما در کلاس ضعیف باشد. این می‌تواند منجر به کاهش عزت نفس شود زیرا او در چیزی که “اهمیت دارد” خوب نیست. پس ورزش یا هر چیزی که در آن مهارت دارد را به حساب آورید. شما نمی‌توانید حوزه‌هایی که فرزندتان در آن بهتر است را انتخاب کنید اما می‌توانید زمانی که او را تشویق می‌کنید و می‌پذیرید را انتخاب کنید.

توجه و گوش دادن برای افزایش عزت نفس کودکان

می‌دانیم بهترین هدیه‌ای که می‌توانیم به فرزندمان بدهیم زمان و توجه کامل است. این واقعیت به ویژه در ارتباط با عزت ‌نفس کودکان، صادق است. گوش دادن نیازی نیست که در مقادیر زیادی رخ دهد تا مؤثر باشد. حتی ده دقیقه از توجه واقعی به ارزش بیش از سه ساعت “با هم بودن” است.

 هرگز بر آنچه که از فرزندتان می‌گوید تمرکز نکنید. شنونده خوب قضاوت، انتقاد و حتی مشاوره نمی‌دهد. به سادگی گوش کنید که کودک شما چه چیزی می‌گوید و یا نظرات او را دوباره بیان کنید تا نشان دهید که شما گوش می‌دهید.


مقاله مرتبط:نقش پر رنگ والدین در اعتماد به نفس کودکان


تشویق دیگر منابع حمایتی

جلسات گوش دادن با والدین بسیار ارزشمند است اما ۸ تا ۱۲ ساله‌ها به توجه، تائید و حمایت بیشتری نیاز دارند که ما قادر به ارائه آن هستیم. به علاوه تشویق کودک برای تکیه کردن به دیگران به جز شما، سالم است؛ بنابراین شما می‌توانید با تشویق روابط حمایت‌کننده و پرمعنی، عزت نفس کودکان را افزایش دهید.

در حالت ایده‌آل این روابط می‌تواند روابط با بزرگ‌سالان باشد مانند معلم، مربی یا شخصیت مذهبی اما روابط همسالان حامی نیز می‌تواند مفید باشد. ۸ تا ۱۲ ساله‌ها نباید به چیزی وادار شوند؛ اگر شما به طور فعال روابط او را برنامه‌ریزی می‌کنید، نه‌تنها به احساس شایستگی و عزت نفس او کمک نمی‌کنید بلکه آن را کاهش می‌دهید.

اهمیت عزت نفس کودکان

اجازه دهید شکست بخورند

براساس گزارش مرکز مطالعات کودکان نیویورک، اجازه دادن به کودک برای تلاش و شکست برای ساختن عزت نفس آن‌ها مهم است. ممکن است دور از انتظار به نظر برسد: من قرار است اجازه دهم فرزندم ضعیف عمل کند تا بتواند حس خوبی در مورد خودش داشته باشد؟ بله! افراد با در نظر گرفتن چالش‌های جدید و موفقیت در آن‌ها احساس کفایت و صلاحیت می‌کنند. اگر شما از شکست دلسرد شوید، فرزند خود را از امتحان کردن چیزهای جدید دلسرد می‌کنید. کودکان زمانی که با مشکلات مواجه می‌شوند، تاب‌آوری و مهارت‌های مقابله‌ای را می‌آموزند.


مقاله مرتبط: افزایش عزت نفس کودکان از طریق بازی


الگوی خوبی باشید

کودکان با نگاه کردن به بزرگ‌سالانی که در زندگی‌شان هستند و عزت نفس سالم را نشان می‌دهند یاد می‌گیرند که عزت نفس سالم داشته باشند؛ بنابراین در نظر بگیرید که چطور نظرات تحقیرآمیز در مورد خودتان می‌گویید مانند “من چاق هستم” یا “من هیچ‌وقت به چیزی نمی‌رسم”. فرزندتان از حرف‌های شما بیشتر یاد می‌گیرد.


مقاله مرتبط: چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم؟

مقاله مرتبط: راه های افزایش عزت نفس


 

همان‌قدر که به کودکتان می‌گویید که او فوق العاده است و می‌تواند به هر کاری دست یابد، حرف‌هایی که در مورد خودتان می‌گویید مؤثر است؛ بنابراین تلاش برای افزایش عزت نفس خودتان می‌تواند به‌طور مستقیم به نفع عزت نفس کودکان باشد. البته این یک فرآیند طولانی است. شما می‌توانید نظرات منفی در مورد خودتان را کاهش دهید. نه‌تنها خودتان احساس بهتری خواهید داشت بلکه فرزندتان نیز احساس بهتری خواهد داشت.

منبع: سایت verywellfamily و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب