عادات غذایی ناسالم

هرچه نوجوانان در انتخاب مواد غذایی خود مستقل تر می شوند، بعضی اوقات از برخی گزینه های نه چندان سالم لذت می برند. و اگر دوستان شان عادات غذایی ناسالم داشته باشند، ممکن است برای شان نرمال باشد که برای ناهار هات داگ و شیرینی بخورند.

 به طور کلی، نوجوانان، به دلیل احساس استقلال در این دوران، در برابر هرگونه توصیه و فشار بیرونی درباره اینکه چگونه و چه غذاهایی بخورند مقاومت نشان می ‌دهند. در ادامه عادات غذایی ناسالم نوجوانان آورده شده است و اینکه والدین چه کاری می توانند برای بهبود آنها انجام دهند.


مقاله مرتبط: عاداتی برای زندگی بهتر

مقاله مرتبط: نوجوان لاغر من

مقاله مرتبط: تغذیه سالم در کودکان، از دانستن تا عمل!

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره خوب در تهران


معمول ترین عادات غذایی ناسالم نوجوانان

نخوردن صبحانه

طبق گفته انجمن اطفال آمریکا، تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد از نوجوانان به طور مرتب صبحانه نمی خورند. خوردن صبحانه به کنترل وزن، خلق و خو و عملکرد در مدرسه کمک می کند. والدین می ‌توانند نقش بزرگی ایفا کنند و سعی کنند این رفتار را تغییر دهند. شما می ‌توانید اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما یک صبحانه سالم را با تهیه غذاهایی که به راحتی در دسترس او قرار دارد، می‌ خورد.

بخشی از برنامه روزمره خود را برای گذاشتن صبحانه بر روی میز و نشستن با نوجوان تان در حالی که هر دو از یک صبحانه سالم لذت ببرید، قرار دهید. یا اگر برای تان در آن ساعات صبح سخت است که این کارها را انجام دهید، به دنبال گزینه‌ های سریع و سالم صبحانه باشید.

خوردن میان وعده های ناسالم

خوردن میان وعده های ناسالم از جمله غذاهای پرچرب و پر کالری در نوجوانان دیده می شود. اغلب اوقات، خوردن بیش از حد این گروه غذایی اجازه نمی دهد غذای سالم کافی به رژیم غذایی آنها وارد شود. به عقیده محققان فقط ۱۶ درصد رده سنی ۱۵ تا ۲۵ ساله توصیه های غذایی درست را رعایت می کنند و اکثر آن ها میانه خوبی با میوه و سبزیجات ندارند.

نتایج بررسی ها نشان داده است که از بین داوطلب های ۱۸ تا ۲۰ ساله فقط ۱۶ درصد آن ها روزانه به قانون ۵ واحد میوه و سبزیجات در روز و یا ۳ سهم غذایی لبنیات در روز احترام می گذارند. در حالی که افراد بالای ۶۵ سال به میزان ۵۲ درصد قوانین تغذیه ای را رعایت می کنند. این درحالی است که به عنوان مثال جذب کلسیم به ویژه برای دخترهای جوان از اهمیت بالایی برخوردار است تا در سنین بالاتر دچار پوکی استخوان نشوند. سعی کنید میوه و میان وعده های سالم داشته باشید و خودتان نیز در خانه از خوردن میان وعده های چرب و پرکالری پرهیز کنید.

عادات غذایی ناسالم

خوردن غذاهای بیرون

معمولا نوجوانان بدلیل کلاس های فوق برنامه ای که دارند و تداخل این برنامه ها با وعده های غذایی بیشتر سراغ فست فودها می روند. برای گریز از این عادت بد، با نوجوان خود صحبت کنید و تنها یک ‌بار در هفته فست فود بخورید. سپس غذای سالم برای او تهیه کنید.

نوشابه

در مطالعه ای که در مورد جوانان آمریکایی بین ۶ تا ۱۷ سال انجام شده است، شیوع مصرف نوشابه از ۳۷ درصد در سال ۱۹۷۸ به ۵۶ درصد در سال ۱۹۹۸ افزایش یافته است. اگرچه این تعداد بین سال‌ های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ کاهش ‌یافته است، اما نوشیدنی‌ های قندی در میان نوجوانان محبوب باقی مانده است. آنها همچنین یکی از دلایل اصلی چاقی هستند و مطمئناً سالم ترین نوشیدنی برای نوجوانان نیست. با داشتن آب میوه و آب در دسترس و عدم خرید نوشابه می توانید به نوجوان خود کمک کنید تا نوشیدنی سالم تری را انتخاب کند.

بعد از دوران نوزادی، دوران نوجوانی مهم ‌ترین دوره رشدی و زمان اوج نیاز به مصرف غذاهای مغذی است. بنابراین، با اطمینان می‌ توان گفت اغلب مواد غذایی مورد نیاز نوجوانان به حد کافی تامین نمی‌ شود. یکی از مهم ترین عوامل برای سالم تر شدن نوجوانان و جلوگیری از این عادت های غذایی، نقش فعال شما در تهیه غذاهای سالم است.

منبع: سایت verywellhealth و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب