اضطراب احساسی طبیعی در انسان ها است، که هر کسی در شرایطی از زندگی خود، آن را تجربه خواهد کرد. اختلال اضطراب، تقریبا ۲۰٪ از بزرگسالان آمریکای شمالی را تحت تاثیر قرار داده است؛ که این حدود ۴۰ میلیون نفر است! بسیاری از محققان تخمین می زنند که این تعداد، در واقع نزدیک به ۳۰ درصد است؛ زیرا بسیاری از افراد مبتلا به علائم اضطراب، ناشناخته هستند و یا حتی نمی دانند که اضطراب دارند.

گاهی اوقات احساس اضطراب، به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و این چیزی است که بسیاری از ما فقط باید با آن رو به رو شویم. استرس مدرسه و محل کار، باعث شده ۴۱٪ از کارکنان، کار خود را ترک کنند و بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاه ها، از سطح بالای اضطراب رنج می برند.

همان طور که معلوم است، برخی از لذت های ما ممکن است به جای کاهش اضطراب، باعث افزایش آن شود و اضطراب ما را تحریک کند. در ادامه عادات روزمره ای آورده شده است که ممکن است بیش از آنچه که فکرش را بکنید، بر روی اضطراب شما تأثیر گذارد…

تنبل نباشید

بله، فعالیت روزانه شما، تاثیر مستقیمی بر خلق و خوی شما دارد. ورزش منظم، در حفظ سلامت روانی شما مهم است؛ زیرا باعث کاهش استرس شما می شود. ورزش باعث ترشح اندروفین در بدن شما می شود، که استرس را کاهش می دهد. هنگامی که شما تمام روز را در رختخواب و یا روی مبل خود می گذرانید، این فرصت را برای کاهش تنش خود، بهبود بخشیدن به خواب خود و ایجاد آرامش روحی خود را از دست می دهید.

نگران نباشید، فعال بودن دشوار نیست. پیاده روی بروید و یوگای صبحگاهی را امتحان کنید. حتی ۱۰ دقیقه ورزش در روز ــ هر چند ۳۰ دقیقه تمرین روزانه توصیه می شود ــ می تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد.

اضطراب

حذف وعده غذایی

آیا عادات غذا خوردن شما نامنظم است؟ آیا گاهی وعده غذایی خود را حذف می کنید، زیرا سرتان بسیار شلوغ است و زمانی برای صرف آن ندارید؟ شما فقط به بدنتان استرس وارد می کنید. حذف یک وعده غذایی و یا دیر غذا خوردن، باعث می شود که مواد مغذی که برای بازگشت انرژی دوباره می خواهید، را بدست نیاورید. هنگامی که شما به اندازه کافی غذا نمی خورید، سطح قند خونتان پایین می رود؛ به این ترتیب احساس اضطراب، کندی و برانگیختگی خواهید کرد.

می خواهید احساس آرامش کنید و خوشحال باشید؟ با خوردن غذاهایی مانند انواع توت ها، اسفناج و ماهی که به ترتیب دارای آنتی اکسیدان ها، ویتامین B و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، تمامی این غذاها و مواد مغذی آن ها باعث افزایش خلق و خو و رفع افسردگی می شود.

اعتیاد به قهوه

برای بسیاری از افراد، خوردن یک فنجان قهوه برای بیدار شدن، مانند یک مراسم صبحگاهی است؛ اما کافئین با کسانی که مستعد ابتلا به اضطراب هستند، دوست نیست. کافئین مراکز پاسخ جنگ و گریز ما را تحریک می کند، و واکنش های فیزیولوژیکی در حالت ترس و خطر را ایجاد می کند. این باعث می شود که ما احساس هوشیاری و انرژی کنیم.

اما این برانگیختگی نیز بدان معنی است که ما باید با نشانه های پاسخ جنگ و گریز مواجه شویم:

  • افزایش ضربان قلب
  • عرق کردن دست و پا
  • ناراحتی معده
  • دست های لرزان

آیا به راحتی مضطرب می شوید؟ اگر چنین است، ممکن است ۲ یا ۳ فنجان قهوه در روز، برای شما مناسب نباشد. یک جایگزین خوب که می تواند ما را در صبح بیدار کند، یک لیوان آب سرد با لیمو یا خیار (یا هر دو) است…

وقت گذرانی در رسانه های اجتماعی

این یک عادت شایع است که زمان فراغت خود را در اینستاگرام یا فیس بوک بگذرانید؛ اما داشتن رسانه های اجتماعی برای مدت زمان طولانی، می تواند برای سلامت روان ما مضر باشد. بودن در رسانه های اجتماعی می تواند زمان ما را از بودن کنار چیزهای مهم دیگر، مانند حضور در محل کار یا انجام وظایف، بگیرد. ۲۰ دقیقه وقت گذرانی در اینستاگرام، باعث پشیمانی و اضطراب می شود؛ به این دلیل که از وقت خود به خوبی استفاده نکرده اید.

رسانه های اجتماعی، جنبه رقابتی نیز دارند. حساب های رسانه های اجتماعی اغلب نمایندگان کسانی هستند که ما دنبال می کنیم. دیدن بخش هایی از زندگی افراد که می تواند باعث احساس حسادت و ناراحتی درباره زندگی خودمان شود. مدتی از این فضا فاصله بگیرید و روی افرادی که در کنارتان هستند تمرکز کنید و با دوستان و خانواده خود وقت بگذرانید. این ها نمونه هایی از تعاملاتی هستند که باعث خوشحالی شما می شوند.

نخوابیدن

شما برای داشتن احساس سلامتی و انرژی، در روز باید حداقل ۷ ساعت خواب داشته باشید. هر چقدر کم تر بخوابید، بیشتر عوارض محرومیت از خواب را احساس خواهید کرد. اثرات محرومیت از خواب شامل استرس شدید، بی ثباتی خلقی، عملکرد شناختی ضعیف و سیستم ایمنی پایین است.

یک برنامه زمانی خواب منظم داشته باشید و سعی کنید ساعت های خواب خود را تنظیم کنید. ساعت ۱۱ برای خواب آماده شوید. آیا قبل از خواب، از تلفن همراه یا کامپیوتر استفاده می کنید؟ این ابزارها بسیار تحریک کننده هستند و مانع از این می شوند که بتوانید به راحتی به خواب روید.

صرف زمان زیاد به تنهایی

این امر ممکن است برای کسی که از اضطراب رنج می برد، سودمند باشد؛ اما صرف وقت با افراد دیگر می تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند. صرف زمان با دوستان حمایت کننده و ایجاد دلبستگی های مثبت سالم، می تواند به بهبود عملکرد اجتماعی و افزایش شادی کمک کند. گذراندن وقت به تنهایی، مخصوصاً برای افراد درونگرا، مهم است؛ اما به همان اندازه مهم است که بیرون بروید و با دوستان خود معاشرت کنید.

گوش دادن به برخی موسیقی ها

بله، آهنگ های غمگین می توانند خلق شما را تحت تاثیر قرار دهند. احساسات و اثر آهنگ هایی که می شنوید، تاثیرات مستقیم بر احساسات فعلی شما دارند. دفعه بعد که احساس غم و اندوه و اضطراب می کنید، به آهنگی شاد گوش دهید! یک لیست از موسیقی های آرامش بخش و مثبت ایجاد کنید که به شما کمک خواهد کرد مکان شاد خود را پیدا کنید…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب