مهد کودک مناسب

به صورت ایده­‌آل مهد کودک نوعی معرفی ملایم از مدرسه و ورود کودک به اجتماع است. در حال حاضر مهدهای متنوع با برنامه­‌های آموزشی گوناگونی آماده ارائه خدمات به شما و کودکتان هستند. در این بین، انتخاب مهد کودک متناسب با شرایط کودک و خانواده شما دارای اهمیت زیادی است، چرا که در مهدکودک اساس آمادگی برای ورود به مدرسه و یادگیری بهتر فراهم می­‌شود.

یک مهد کودک خوب باید دارای چه ویژگی­‌هایی باشد؟ و اینکه ما به عنوان والدین چگونه می­‌توانیم یک مهد کودک مناسب را برای کودک خود پیدا کنیم؟ در ادامه به این دو مومضوع به صورت مختصر پرداخته خواهد شد.


مقاله مرتبط: علت ترس بعضی از کودکان از مهد کودک

مقاله مرتبط: علائم اختلالات یادگیری کودکان در مهدکودک


یک مهدکودک ایده‌­آل چه ویژگی‌هایی دارد؟

در ابتدا باید گفت به­‌رغم اینکه مهد کودک به عنوان دوره آموزش و پرورش اجباری شناخته نمی­‌شود اما ورود کودک به مهدکودک مزایای متعددی دارد. مهدکودک برای کودک شرایط یادگیری مهارت­‌های بنیادی اجتماعی، هیجانی و حل مسأله را فراهم می­‌کند و به نوعی یک آشنایی مقدماتی با فضای مدرسه نیز برای او به دست می­‌آید. یکی از مهم‌ترین اهداف مهدهای کودک پرورش عزت نفس در کودکان است. این فرآیندی است که در آن به کودک شما کمک می­­‌شود تا در مورد خود احساس خوبی داشته باشد و نسبت به توانایی­‌هایش در مواجهه با چالش­‌ها اعتماد به نفس پیدا کند. به علاوه، طی زمان‌هایی که کودک شما در مهد به سر می‌برد، یاد می­گیرد که صبور باشد، نوبت را رعایت کند، در فعالیت­‌های گروهی شرکت کند و به صحبت­‌های دیگران گوش فرا دهد ـ تمام این مهارت­‌ها جزء ضروریات ورود به دنیای مدرسه خواهد بود.

حال باید پرسید که: یک مهد کودک ایده‌آل چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • اگر از هر معلم و مربی در این خصوص سؤال کنید، توصیه­‌های متفاوتی به شما ارائه می‌دهند اما در اینجا ما به مواردی می­‌پردازیم که غالب معلمان و مربیان بر آن اتفاق نظر دارند:
  • گسترش توانایی­‌های کودک شما و دانش او درباره جهان: یک مهد کودک خوب با افزایش دانش کودک نسبت به جهان و همین­ طور پرداختن به توانایی­‌های ذاتی کودکان، عزت نفس آنها را تقویت کرده و اعتماد به نفسشان را در مواجهه با چالش­‌های گوناگون تقویت می­‌کند.
  • مجموعه‌­ای از فعالیت­‌های رسمی و غیررسمی را جهت هدایت حس کنجکاوی کودکان ارائه دهد: اغلب کودکان به صورت طبیعی حسی از کنجکاوی را از خود نشان می­‌دهند اما بعضی از آنها به خوبی نمی­‌دانند که چطور باید بر این حس متمرکز شوند. مهدکودک مکانی است برای هدایت حس کنجکاوی کودک به سمت یادگیری بیشتر و علاقه به آموزش.
  • دارای فعالیت­‌های گروهی متنوعی است: بازی­‌ها، فعالیت­‌ها و آموزش گروهی می­‌تواند کودک شما را نسبت به کار گروهی و یادگیری بعضی مهارت­‌های اجتماعی آماده کند. شاید در ابتدای سال، فعالیت­‌های گروهی زمان کوتاه‌تری را به خود اختصاص دهد اما با گذشت زمان انتظار می­‌رود که در برنامه آموزشی مهد زمان بیشتری به انجام فعالیت­‌های گروهی اختصاص یابد.
  • آشنا ساختن کودکان با کتاب و ترغیب آنها به علاقه­ بیشتر نسبت به خواندن و نوشتن: در یک مهد کودک خوب، زمان قابل توجهی برای خواندن قصه و کتابخوانی برای کودکان اختصاص داده می­­‌شود. این کار دایره لغات و دانش کلمات کودک را به طور ضمنی افزایش داده و قدرت تخیل و خیال را در آنها تقویت می­‌کند.

مهد کودک مناسب

  • بهره‌­مندی از کادر مجرب و آموزش‌دیده: معلمان و مربیان یک مهد کودک خوب، از آموزش آکادمیک و تجربه کافی در کار با کودکان برخوردار هستند. این دسته افراد به شغل خود عشق می­‌ورزند و می‌دانند که برای تعامل مستمر و شکل‌دهی یک ارتباط سازنده با کودک باید چطور رفتار کنند. نسبت به عواطف و هیجانات کودکان آشنایی کامل دارند. تمام شاگردان خود را کاملاً می­‌شناسند و از ویژگی­‌های شخصیتی و توانایی­‌ها و نقاط ضعف آنها به خوبی مطلع هستند.
  • زمانی که به دنبال یک مهد کودک خوب می‌گردید، این نکات را در نظر بگیرید و در مورد آنها از مسؤول مهد سؤال کنید: از آنها بخواهید که در مورد برنامه آموزش مهد به شما اطلاعات دهند. ضرورت دارد که در برنامه‌­های آموزش مهدهای کودک غالب کارها و فعالیت­‌ها بر پایه بازی و در خلال بازی انجام گیرد. این بدان معنا است که باید به دنبال مهد کودکی باشید که برنامه­‌های آموزشی خود را نیز در خلال بازی به کودکان انتقال ­دهد. بازی در این سنین نقش حیاتی ایفا می­‌کند.
  • یک مهد کودک خوب هر سه حوزه ورزش، هنر و یک زبان خارجی را در محتوای آموزشی خود دارد. البته غالب فعالیت­‌های مرتبط با این سه حوزه باید به شکل بازی و بازی کردن ـ به صورت فردی و گروهی ـ ارائه شود. در رابطه با رده­‌بندی سنی درون هر کلاس نیز سؤال کنید. بهتر است کلاس‌ها به صورت یکدست بسته شوند و برای مثال کودک ۴ ساله در کلاس کودکان ۵ ساله قرار نگیرد. همین‌­طور نسبت به سابقه کار معلمان و مربیان مهد سؤال کنید.
  • در صورت امکان، با تعدادی از معلمان صحبت کنید و اگر مقدور بود، مدتی را به مشاهده روند تدریس و کار آنها بپردازید. در مورد شیفت کاری معلمان سؤال کنید. توصیه می شود مهدکودکی را انتخاب کنید که تا آخر سال و برنامه آموزشی دارای کمترین تغییر در کادر معلمان و مربیان باشد، چراکه پذیرش این نکته برای کودکان آسان نخواهد بود. با والدین دیگر نیز به مشورت بپردازید و در مورد تجربه آنها از این مهد به‌خصوص و همین­ طور نحوه برخورد معلمان و مریبان سؤال کنید.
  • به یاد داشته باشید که تجهیزات و امکانات مهد نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. به اتاق­‌های نقاشی، غذاخوری و سالن­‌های دیگر سر بزنید و آنها را بررسی کنید. بهتر است نوع چیدمان صندلی‌ها به صورت کلاسی نباشد و در هر کلاس بیشتر از ۱۰ تا ۸ نفر نباشند.
  • طمئن شوید که مهد از فضای بازی لازم برخوردار است و تجهیزات آن از جنسی تعبیه شده که در صورت بروز سانحه آسیب جدی متوجه کودک نخواهد شد. در مورد ایاب و ذهاب کودک به مهد کودک و خانه ـ اگر به عهده مهد است ـ نیز سؤال کنید. بهتر است فاصله­ مهدکودک از خانه زیاد نباشد چراکه در این سنین (۴ تا ۶ سال) می‌تواند کودکان را دچار تشویش کند.
  • در مورد سیاست مهد کودک در برخورد با خشونت و پرخاشگری کودکان نسبت به هم نیز از مسئول مهد کودک سؤال کنید. بهتر است مهدکودک این موارد را سریعاً تحت کنترل قرار داده و سیاستی سخت­گیرانه اعمال کند تا امنیت کودک تهدید نشود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب