بر اساس مطالعات جدید انجمن روان­ شناسی آمریکا، داشتن همسری شاد، احتمالا با سلامت بهتر در دوران میانسالی و پیری در ارتباط است. در این مقاله از اکسیر قصد داریم بپردازیم به اینکه چگونه داشتن شریک شاد ، به سلامت شما کمک می کند…

نتایج یک مطالعه

مطالعه ­ای، تعداد ۱۹۸۱ زوج میانسال را، در سراسر کشور آمریکا، بررسی کرده است. نتایج ثابت کرد آن­ هایی که همسر شادی داشته­ اند، به احتمال بیشتر در طول زمان، از سلامت مناسب­ تری برخوردار بوده ­اند. این یافته، فرضیه ­ی ارتباط بین شادی و سلامتی را تایید می­ کند.

دکتر چوپیک، استاد روان­ شناسی دانشگاه میشیگان، معتقد است که نگران نباشید؛ همان­ طور که داشتن شریکی شاد ، به سلامت بهتر شما کمک می­ کند، تلاش­ های فردی شما برای شادی خود نیز، به سلامت­تان کمک می­ کند.

داشتن شریک شاد ، به سلامت شما کمک می کند

سه دلیلی که نشان میدهد چرا داشتن شریک شاد ، به سلامت فرد کمک می کند

پژوهش­ های قبلی ثابت کرده­ اند که افراد خوشحال، سالم ­تر هستند؛ اما دکتر چوپیک، یک قدم جلوتر رفته است و به دنبال کشف اثرات روابط بین ­فردی در سلامت افراد بوده است. وی اظهار کرده است که  حداقل سه دلیل وجود دارد که نشان می­ دهد، چگونه یک شریک شاد (صرف نظر از شادی خود فرد)، می­ تواند منجر به سلامت فرد بشود:

  • یک شریک شاد، به هنگام مشکلات و استرس ­ها، بیشتر به دنبال حمایت­ های اجتماعی می­ گردد؛ مثلا فردی که به آن ­ها کمک و مراقبت بدهد؛ اما در مقابل یک شریک ناشاد بیشتر روی خود استرس تمرکز می ­کند.
  • یک شریک شاد، به احتمال زیاد برخلاف افراد ناشاد، درگیر کارها و فعالیت­ هایی می­ شود که سلامت را بهبود می­ بخشد؛مانند خواب منظم، تغذیه­ ی مناسب و ورزش کردن.
  • در کنار شریکی شاد زندگی کردن، باعث می­ شود زندگی ساده ­تر بگذرد؛ حتی اگر وضعیت واقعا ناراحت کننده باشد.

ختم کلام

دکتر چوپیک، به این نتیجه رسیده است اگر فردی همین تصور ساده را داشته باشد که شریک زندگیش از موقعیت فردی خودش راضی است؛ آن فرد ممکن است کمتر از موارد آسیب ­زا مثل مصرف الکل و دارو استفاده کند و همین فرد احتمالا در جاده ­ی سلامتی قرار خواهد گرفت.

مطالعه ­ی دکتر چوپیک شامل زوج­ های بین ۵۰ تا ۹۴ ساله بود که در یک دوره­ی شش مورد بررسی قرار گرفتند. ۸۴ درصد سفید پوست، ۸ درصد آفریقایی ــ آمریکایی و ۶ درصد اسپانیایی بودند. شرکت کنندگان این پژوهش، سوالاتی در ارتباط با سلامت خود، سطح ناتوانی جسمی خود، بیماری ­های مزمن، سطح فعالیت بدنی و همچنین هرگونه نگرانی آن ­ها در ارتباط با سلامتی همسر را پاسخ دادند. درجه بندی میزان شادی و رضایتمندی خودشان از زندگی نیز، بخشی از سوالات این پژوهش بود.

 

منبع:

William J. Chopik, Ed O’Brien. Happy You, Healthy Me? Having a Happy Partner Is Independently Associated With Better Health in Oneself.. Health Psychology, 2016; DOI: ۱۰.۱۰۳۷/hea0000432

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب