سیگار کشیدن مادر

بین سیگار کشیدن مادر و بیماری‌های فرزندان رابطه وجود دارد. بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که کودکانی که دچار اشکال در عملکرد کلیه دارند، به احتمال زیاد مادر آن‌ها حین بارداری سیگار کشیده است. پژوهش‌های جدید، اختلال در عملکرد کلیه کودک را به لیست اثرات منفی سیگار کشیدن مادر در حین دوران بارداری اضافه کرده‌اند.

اثرات منفی سیگار کشیدن

مشکلات کلیه یکی از مهم‌ترین اثرات منفی سیگار کشیدن در دوران بزرگ‌سالی است و پژوهشگران بر آن شدند تا اثرات مصرف سیگار توسط مادر در حین بارداری را در کودکان بررسی کنند. پژوهشگران در ژاپن تعداد مادر باردار را از ابتدای حاملگی تا سه سالگی کودک مورد بررسی و چکاپ سلامتی قرار دادند. محققان از ۴۴ هزار کودک آزمایش ادرار گرفتند و میزان پروتئین را بررسی کردند؛ چون پروتئین بالا نشانه این است که کلیه خوب کار نمی‌کند.

سیگار کشیدن

در جمعیت مورد مطالعه، ۴.۴ درصد از زنان فقط قبل از بارداری سیگار می‌کشیدند و ۱۶.۷ درصد از آن‌ها در حین بارداری مصرف سیگار را ادامه داده‌اند. نتایج نشان داد که در ادرار کودکان سه ساله‌ای که مادران آن‌ها در حین بارداری سیگار می‌کشیدند، ۱.۷ درصد پروتئین بود. اگر مادران فقط قبل از بارداری سیگار مصرف کرده بودند، میزان پروتئین ادرار کودک ۱.۶ درصد بوده است. در نهایت میزان پروتئین موجود در ادرار کودکان با مادران غیر سیگاری ۱.۳ درصد بود. مادرانی که در حین بارداری سیگار می‌کشند، ۱.۲۴ بار بیشتر احتمال دارد که فرزندشان، افزایش پروتئین داشته باشد.


مقاله مرتبط: تاریخچه سیگار و تاثیر آن بر سلامت

مقاله مرتبط: سیگار کشیدن در دوران بارداری و تیک های عصبی


سیگار کشیدن مادران در حین بارداری با وزن کم نوزاد، تولد زودرس و خفگی نوزاد در ارتباط است. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که مصرف سیگار در حین بارداری عوارض بیشتری را تحمیل می‌کند. پیشگیری از بالا رفتن میزان پروتئین در کودکان اهمیت زیادی دارد چون به احتمال زیادی منجر به ایجاد بیماری‌های مزمن کلیوی در بزرگ‌سالی خواهد شد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب