مسواک زدن در کودکان

اکثر والدین اهمیت مسواک زدن در کودکان را درک می‌کنند، ولی از آنجایی که دندان‌های کودک دائمی نیستند، گاهی کار را جدی نمی‌گیرند. دندان‌های شیری اساس رشد دندان‌های دائمی هستند، پوسیدگی این دندان‌ها تنها درد ایجاد نمی‌کنند، بلکه می‌تواند بالقوه خطرناک باشد؛ زیرا می‌توانند منجر به عفونت یا افتادن زود هنگام دندان شوند که بعداً محل دندان دائمی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود که دندان‌های دائمی کج دربیایند. حال این سؤال مطرح می‌شود که چطور مسواک زدن را به کودکم آموزش دهم؟ در این مقاله به سؤال شما پاسخ خواهیم داد.

نحوه آموزش مسواک زدن در کودکان

الگوی مناسبی در مسواک زدن باشید

اگر فرزندتان از کودکی ببیند شما مرتب دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، او نیز مشتاق خواهد شد، چنین کند. آن‌ها بدون اینکه چیزی در مورد نظافت و بهداشت دهان و دندان بدانند، از شما الگوبرداری می‌کنند و با مسواک و خمیر دندان کلنجار می‌روند.

عادت را زود ایجاد کنید

مدت‌ها قبل از اینکه کودک واقعاً بتواند دندانش را مسواک بزند، به او مسواک خودش را بدهید. مقداری خمیردندان روی آن بگذارید و به او اجازه دهید که با آن کلنجار برود. در حدود ۲ سالگی می‌تواند، حرکات را مانند شما انجام دهد.

آموزش مسواک زدن در کودکان

به او بگویید که مسواک، ماشین اسباب بازی کوچکی است که باید آن را روی دندان‌هایش حرکت دهد.

در این مورد ترانه‌ای را مثل ”صبح و ظهر و قبل از خواب مسواک بزن مسواک تا دهان تو گردد خوشبو و تمیز و پاک” بسازید و هنگامی که کودک مشغول مسواک زدن است، آن را بخوانید.

به او اجازه دهید که بعد از این که مسواک زدید، دندان‌های شما را وارسی کند. سپس شما نیز دندان‌های او را مورد وارسی قرار دهید.

مسواک زدن در کودکان

به کودکتان یاد دهید که بعد از مسواک زدن، زبان خودش را روی دندانش بکشد و حس کند که دندان‌هایش چقدر نرم و تمیز شده‌اند.


مقاله مرتبط: مراحل تغییر دادن رفتار کودکان


حق انتخاب به کودکتان دهید

به کودکتان اجازه دهید که مسواک و خمیردندان خودش را انتخاب کند. اغلب کودکان خمیردندان های فانتزی و معطر را دوست دارند.

پیشرفت کودکتان را ثبت کنید

یک جدول تهیه کنید؛ هر بار که کودک مسواک می­زند یک خط یا ستاره روی جدول بکشید. هنگامی که جدول پر شد، او می‌تواند یک جایزه دریافت کند. البته این نکته را همیشه مدنظر قرار دهید که گاهی یک پاداش خاص برای کودکی خوشایند و برای دیگری ناخوشایند است. به عنوان مثال برای کودکی بستنی یک پاداش است و برای دیگری پیتزا یا شکلات پاداش محسوب می­شود.

اهمیت آموزش مسواک زدن در کودکان

همان‌طور که گفته شد، دندان‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای تغذیه‌ای در انسان است و مسواک زدن صحیح از ارکان اصلی مقوله‌ی بهداشت دهان و دندان است. مراقبت از دندان‌ها باید از سنین پائین در بچه‌ها شروع شود. هر کودکی باید یاد بگیرد که حداقل دو بار در روز و ترجیحاً بعد از هر غذا، دندان‌های خود را مسواک بزند تا از پوسیدگی و خراب شدن آن جلوگیری شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب