روان درمانی چیست و چگونه اتفاق می افتد ؟

روان‌درمانی، رابطه‌ای است حرفه‌ای بین بیمار و درمانگر که بر مبنای اصالت، جدیت، صمیمیت و آزادی شکل می‌گیرد. روان‌درمانی یا درمان روان‌شناختی، به روشی اشاره دارد که از سوی درمانگری آموزش دیده به شکل حرفه‌ای، با توجه به خاستگاه “اختلال تحت درمان”، انجام می‌گیرد.

روان درمانی

روان‌درمانی چیست؟

 روان‌درمانی شیوه‌ای است که در آن مشکلات روانی و عاطفی از طریق بیان مشکلات به یک درمانگر و گفتگو با او درمان می‌شود. منظور از روان‌درمانی، درمان اختلال‌های روانی به کمک تدابیر روان‌شناختی است (نه تدابیر جسمانی یا زیستی). این اصطلاح شیوه‌های درمانی گوناگونی را دربردارد که همگی قصد کمک به افراد آشفته را دارند تا رفتار، افکار و هیجان‌هایشان را طوری تغییر دهند که بتوانند راه‌های مفیدتری برای کنار آمدن با فشار روانی و افراد محیط پیدا کنند.

روان‌درمان‌گر کیست؟

روان‌درمان‌گر فردی است که تخصص دانشگاهی او در زمینه روان‌شناسی است و در این رشته دست کم مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) دارد و آموزش‌های تخصصی و دوره‌های کارورزی را برای انجام مداخلات روان‌شناسی تحت نظر اساتید مجرب گذرانده است.


مقاله مرتبط : روان درمانی آنلاین ! حتما بخوانید


 

کار روان‌درمانگر چیست؟

روان‌درمانگر به شناخت فرد از خود و توسعه توانمندی‌های مراجع برای مقابله با مسائل کمک می کند. روان‌درمانگر به مراجع آموزش می‌دهد که چگونه گذشته را درک کرده و با زمان حال تطبیق دهد. در موارد دیگر مراجع از آن دسته از پاسخهای خود که مشکلاتی را در زندگی وی ایجاد می کنند آگاه شده و شیوه‌های تغییر آن‌ها را یاد می‌گیرد.

روان‌درمانگر به کمک تکنیک‌های آزموده شده روان‌درمانی به مراجع کمک می‌کند تا امکان تفکر عمیق را روی خود فراهم کند و بتواند در اهداف خود همان‌گونه که خودش دوست دارد پیش برود. به کمک جلسات مرتب و تکنیک‌های تخصصی، درمانگر به مراجع کمک می‌کند تا ارزش‌های خود را بهتر بشناسد و تغییراتی را که شایسته آن هست، در خود ایجاد کند.

فرایند روان‌درمانی کدام است؟

در روان‌درمانی، ابتدا درمان‌گر خود را معرفی می‌کند و بعد از آشنایی، مراجع فهرست مسائل خود را بازگو می‌کند و در ادامه، چنانچه درمانگر تشخیص دهد، از آزمون‌های روان‌شناسی برای شناخت بیشتر مسائل استفاده می‌شود و در نهایت با هدف‌گذاری درمانی و مداخله‌ای، فرایند درمان که ممکن است از چند جلسه تا ده‌ها جلسه باشد، با همکاری مراجع ادامه پیدا می‌کند. در برخی موارد، بعد از اتمام دوره درمانی، مراجع در چند جلسه ارتقا نیز شرکت می‌کند تا مهارت‌هایی را برای پیشگیری از بروز مجدد مسائل خود بیاموزد. ذکر این نکته ضروری است که تعداد جلسات درمانی به میزان همکاری و مسئولیت‌پذیری مراجع و نیز به نوع مسائل ایشان بستگی دارد.

اصول کار روان‌درمانی چیست؟

روان‌درمانی دارای مکاتب و سبک های گوناگونی است. رفتاردرمانی، شناخت‌درمانی، درمان‌های شناختی- رفتاری، درمان‌های مراجع‌محور، درمان‌های پدیدارشناختی و درمان‌های روان‌پویشی از جمله شیوه‌های روان‌درمانی مرسوم در کلنیک‌های روان‌درمانی است که البته هریک از این مکاتب، از تکنیک‌های خاصی برای درمان استفاده می‌کنند.

امروزه با توجه به اینکه یک دیدگاه درمانی برای همه مشکلات روانی بشر کارآمد نیست و نیز با توجه به پیچیدگی رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان و نظر به مسایل مالی و محدودیت‌های زمانی مراجعان، لزوم استفاده از روان‌درمانی کوتاه‌مدت احساس می‌شود. درمان‌گر در این شیوه از درمان با استفاده از دیدگاه‌های درمانی مختلف و براساس نوع مشکل و شرایط مراجع، دست به انتخاب یک فن درمانی خاص می‌زند و با نگرشی انعطاف‌پذیر و خالی از تعصب، آن را دنبال می‌کند.

روان‌درمانی، متکی بر این اعتقاد است که احساسات، برداشت‌ها، نگرش‌ها و رفتار، محصول تجربیات زندگی است و اگر چیزی در طول این تجربه، یاد گرفته شده باشد، امکان تغییر آن وجود دارد؛ لذا روان‌درمانی، یک روند یادگیری است و می‌توان کار درمان‌گر را با کار معلم قیاس کرد.

شکل های مختلف روان‌درمانی کدامند؟

روان‌درمانی می تواند به شکل های مختلفی ارائه شود که رایج ترین آن ها عبارتند از:

  1. درمان فردی
  2. زوج‌درمانی
  3. خانواده‌درمانی
  4. گروه‌درمانی

 

اینستاگرام اکسیر

 

روان درمانی فردی چگونه است ؟

روان‌درمانی انفرادی شایع‌ترین شکل روان‌درمانی است که در آن یک درمانگر و یک مراجع وجود دارد. با این حال ممکن است روان‌درمانی روی یک زوج توسط یک یا دو درمانگر انجام گیرد. یا این که اعضای یک خانواده با یک یا دو درمانگر خانواده درمانی شوند. افزون بر این، گروه‌درمانی روز به روز سهم بیش‌تری را در ارائه خدمات روان‌درمانی به خود اختصاص می‌دهد.

چه گروه های سنی می توانند از روان‌درمانی استفاده کنند؟

محدودیت سنی خاصی در این مورد وجود ندارد. کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان می‌توانند از روان‌درمانی استفاده کنند، چرا که مسائل هر گروه سنی متفاوت است. روان‌درمانگران بر اساس گروه سنی روش کاری خود را تغییر می‌دهند، به عنوان مثال در مورد کودکان از بازی‌درمانی یا نقاشی استفاده می‌کنند.

روان درمانی به شیوه هایی گفته می شود که در آن مشکلات روانی و عاطفی از طریق بیان مشکلات به یک درمانگر و گفتگو با او درمان می گردد. روان درمانگر به شناخت شما ازخود و بهتر شدن توانایی مقابله تان کمک می کند. در کلینیک روانشناسی و کلینیک رواندرمانی اکسیر نیز به صورت چند بعدی و جامع خدمات روانشناسی و انواع روان درمانی ها ارائه می شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

اهداف روان درمانی عبارتند از:

  • تغییرالگوهای آسیب زای رفتاری
  • بهبود احساس ارزشمندی
  • حل و فصل تعارض ها

روان درمانی به یاد گرفتن در مورد خودتان کمک می کند. در بعضی از موارد، شما یاد می گیرید که چگونه گذشته را درک کرده و با زمان حال تطبیق دهید. در موارد دیگر شما از آن دسته از پاسخ های تان که مشکلاتی را در زندگی شما ایجاد می کنند، آگاه شده و شیوه های تغییر آنها را یاد می گیرید.

دوستان و مراجعان عزیز مرکز مشاوره اکسیر جهت درمان اختلالات زیر می توانید به کلینیک و بخش روان درمانی این مرکز مراجعه نمایید.

خدمات کلینیک روانشناسی و رواندرمانی اکسیر

درمان اختلالات بالینی

افسردگی و اضطراب

اضطراب پس از سانحه

ترس و وسواس

اختلالات خلقی

اختلالات شخصیت

اختلالات جنسی

مشاوره ازدواج و زناشویی

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره بعد از ازدواج

تعارضات زناشویی

قربانیان خیانت زناشویی

طلاق و جدایی

مشاوره تحصیلی

استعدادیابی تحصیلی

انگیزش

برنامه ریزی

هدف گذاری

بهبود سبک مطالعه

انتخاب رشته

گروه درمانی

بررسی و درمان مشکلاتی که در بطن خانواده و گروه ها ایجاد می شود و حل آن مستلزم تشکیل گروه های مختلف درمانی است.

آموزش والدین

شیوه های صحیح فرزند پروری

ارتباط موثر با کودک

ایجاد نظام تربیتی صحیح

درمان EMDR

استرس پس از سانحه

درمان اختلالات ترس

وسواس فکری عملی

قربانیان سوء رفتار جنسی

اضطراب

دپارتمان رواندرمانی مرکز مشاوره اکسیر

 

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین