روانشناسی ازدواج

روانشناسی ازدواج امروزه مبحث بسیار مهمی برای داشتن زندگی خوب و آرامش بخش است. ازدواج یکی از پیچیده ترین مسایلی است در مرحله انتقال به بزرگسالی می تواند برای هر فردی رخ دهد. مشاوره و روانشناسی ازدواج یک سنجش عمیق در رابطه مشترک شما و همسرتان خواهد بود و به شناخت هرچه بیشتر می انجامد.

بطور کلی می‌ توان گفت در روانشناسی ازدواج دو دسته مبحث کلی مورد توجه است. یک دسته مباحثی است که به شرایط قبل از ازدواج و در واقع به مرحله تصمیم گیری برای ازدواج مربوط می‌ شود، دسته دیگر شامل مطالبی می ‌شود که به حین ازدواج و بعد از ازدواج مربوط هستند.

ازدواج موفق و یا ناموفق بر روی سلامت جسمانی و روان شناختی فرد تاثیر می‌ گذارد. در بزرگسالی هیچ فردی به اندازه همسرمان، بر سلامت روان و بهزیستی ما نمی تواند تاثیر بگذارد. مطالعات متعددی این موضوع را اثبات کرده اند. شریک زندگی ما به دلیل نزدیکی زیادی که به ما دارد، ما را بهتر از هر کس دیگری می شناسد. او تمام خصوصیات اخلاقی ما را می شناسد.

با گذشت زمان هر چه به هم نزدیک تر می شوید، می توانید باعث پیشرفت و بالا بردن یکدیگر شوید. حمایتی که در رابطه زناشویی تان دارید توسط هیچ رابطه اجتماعی قابل جایگزین شدن نیست. اما وقتی که شرایط آن طور که باید پیش نمی رود می تواند مشکل ساز شود.

در این شرایط یک متخصص حرفه ای در زمینه مشاوره و روانشناسی ازدواج می تواند به شما کمک کند. متخصصین مشاوره ازدواج مرکز روانشناسی اکسیر در زمینه نحوه کنترل مشکلات و بهبود آنها به شما زوجین عزیز کمک می کنند.

مشاوره آنلاین اکسیر


مقاله مرتبط: مرکز مشاوره ازدواج در تهران

مقاله مرتبط: مشاوره ازدواج موفق

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره ازدواج در تهرانپارس


موارد بسیار مهم در روانشناسی ازدواج

روانشناسی ازدواج روی موارد زیر در بین زوجین تمرکز دارد. متخصصین در روانشناسی ازدواج هر موقعیت قابل تصور در مورد ازدواج را زیر سوال می برند. مثلا

  • چه چیزی باعث علاقه مندی دونفر به یکدیگر شده است؟
  • چه چیزی آنها را در کنار هم نگه می دارد؟
  • چه چیزی آنها را از هم جدا می کند؟
  • ازدواج و با هم بودن آنها، چگونه بر سلامتی و خوشبختی آنها تأثیر می گذارد؟
  • طلاق چگونه بر همان متغیرها تأثیر می گذارد؟
  • آیا قرار است یکدست باشیم؟
  • چگونه داشتن فرزندان بر پیوند ازدواج تأثیر می گذارد؟
  • طلاق چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟
  • اقدامات دولت چگونه می تواند بر سلامت ازدواج تأثیر بگذارد؟
  • استرس چگونه بر رابطه تأثیر می گذارد؟
  • عدم صمیمیت چگونه بر رابطه تأثیر می گذارد؟

مشاوره پیش از ازدواج

هدف از مشاوره پیش از ازدواج و یا مراجعه به متخصص روانشناسی ازدواج، ایجاد زندگی سعاتمند و پیشگیری از آسیب های خانواده و کم کردن بروز خطا در ازدواج است. روانشناسی ازدواج به بالا بردن آگاهی فرد و افزودن توانایی رابطه و انتخاب همسر مناسب قبل از ازدواج و به انتخاب درست و هوشمندانه کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که استفاده از خدمات مشاوره ای زوجین قبل از ازدواج منجر به افزایش ۳۰ درصدی احتمال ازدواج موفق شده است.

مرکز مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج به شما کمک می کند که قبل از ازدواج با مسائلی که زوج های دیگر در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، روبرو شوید و در حضور یک روانشناس با تجربه، بتوانید درباره تک تک آن ها بحث و مشکل را برطرف کنید. مشاوره ازدواج به شما کمک می کند تا نقاط ضعف رابطه خود را که ممکن است منجر به مشکلات و یا عدم موفقیت در ازدواج تان شود را بشناسید.

ویدئو زیر ضرورت و اهمیت مشاوره ازدواج در انتخاب فرد مناسب برای ازدواج و داشتن زندگی خوب و آرامش بخش رابرای شما توضیح می دهد. شما را به دیدن این ویدئو دعوت می کنیم.

تست آنلاین ازدواج و پیش از ازدواج

سوال بسیار مهمی که خیلی از افراد مطرح می کنند این است که آیا تست ازدواج و تست پیش از ازدواج کمکی را به افزاد برای ازدواج کردن خواهد کرد یا خیر ؟

به این نکته بایستی توجه کرد که تست های آنلاین ازدواج و پیش از ازدواج به تنهایی هیچ راه کاری برای اینکه آیا دو نفر می توانند با هم ازدواج کنند یا خیر نیست بلکه این تست ها در کنار تحلیل روانشناس زوج درمانگر و روانشناسی پیش ازدواج از وضعیت کلی هر دو نفر رابطه قابل اتکا و تحلیل است .

تست آنلاین ازدواج کدامند ؟

تست آنلاین نگرش به ازدواج

تست آنلاین باور به ازدواج 

تست آنلاین تمایلات جنسی

تست آنلاین هیجان پیش از ازدواج

مشاوره آنلاین ازدواج

خدمات مشاوره ازدواج آنلاین مرکز مشاوره اکسیر با هدف کمک رسانی به کسانی است که نمی توانند به صورت حضوری به مراکز مشاوره بروند و یا دسترسی به مراکز مشاوره ندارند؛ انجام می شود.

مشاوره ازدواج آنلاین شامل آموزش مهارت های رفتار با همسر آینده، خانواده همسر، زوج درمانی، شناسایی فرد مناسب و از همه مهم تر اطمینان پیش از ازدواج از یک انتخاب درست است. عوامل زیادی در این امر دخیل هستند که باید هنگام همسریابی و یا حتی دوست یابی قبل ازدواج به آن توجه کرد.

آیا مشاوره و روانشناسی ازدواج می تواند به مشکلات زناشویی کمک کند؟

حقیقت تلخ این است که درمان ممکن است کمکی نکند. اگر هر دو طرف تصمیم به طلاق گرفته باشند، معکوس کردن آن مشکل است. اگر این زوج قبل از اینکه به دنبال کمک باشند بیش از حد صبر کرده باشند، ممکن است مشاوره بی ‌فایده باشد. تحقیقات گاتمن نشان می دهد که زوج ها به طور متوسط ​​شش سال صبر می کنند تا به مشاور مراجعه کنند. اما برای کسانی که بیش از حد صبر نکرده اند، یا آن‌ هایی که متعهد به تغییر هستند، این فرآیند می ‌تواند کمک کننده باشد.


مقاله مرتبط: تست آنلاین سنجش احتمال طلاق


در موارد زیر تغییر در رابطه زوجین و اصلاح آن، آسانتر است:

  • اگر الگوهای روابط سمی زودتر شناسایی شوند و مورد توافق قرار گیرند، فرآیند تغییر واقعی می‌ تواند آغاز شود.
  • یک زوج با انگیزه می توانند از دیدگاه جدید به بررسی مشکلات خود بپردازند و راهکارهای جدیدی برای تشخیص و حل مشکلات به کمک درمانگرشان، یاد بگیرند.
  • آنها می ‌توانند شروع به ایجاد اعتماد و بهبود ارتباط کنند.
  • مشاور با ایجاد “محیطی بی طرف” به زوجین کمک می کند تا در مورد مسائل سخت به توافق برسند.
  • زوجین می توانند تصمیم بگیرند که ازدواج خود را دوباره بسازند و به یکدیگر متعهد شوند یا دلایل نیاز به جدایی یا پایان دادن به ازدواج را روشن کنند.

 روانشناسی ازدواج

وقتی زوج های متاهل دچار مشکل در رابطه می شوند ممکن است این مشکل ارتباط بین آنها را از بین ببرد. با این حال، مشاوره و روانشناسی ازدواج می تواند به شما کمک کند تا مهارت های ضروری و لازم برای بهبود ارتباط و روابط خود را یاد بگیرید؛ فارغ از اینکه در چه مرحله ارتباطی قرار دارید.

عوامل موثر در ازدواج های موفق

عواملی که بیشترین موفقیت را در ازدواج دارند عبارتند از:

  • مهر و محبت
  • تحسین کردن
  • کمک به یکدیگر
  • رفع مشکلات با هم
  • رسیدن به دید مشترک

این نکته را نباید فراموش کنیم که مشکلات آنقدر که فکر می کنیم بزرگ نیستند ولی اگر نتوانیم آنها را به شیوه های مناسب حل کنیم، ممکن است تبدیل به یک معضل جدی شده و در بسیاری از موارد حتی سبب فروپاشیدن خانواده مان شوند.

پس بهتر است قبل از آن که مشکلات بزرگ تر شوند به یک روانشناس مجرب و متخصص در زمینه روانشناسی ازدواج مراجعه کنید.

اینستاگرام اکسیر

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا در روانشناسی ازدواج

یکی از مسائلی که در روانشناسی ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد ترس از ازدواج است. ازدواج برای هر شخصی یک تصمیم جدی است. برای برخی مانند کابوس و برای برخی دیگر یک رویای رمانتیک است. ما با افرادی برخورد می‌کنیم که می‌گویند “برای ازدواج آماده نیستم”،”اهل ازدواج نیستم”،”ازدواج مرا بسیار می‌ترساند”. همه این‌ها نشانه فرار از ازدواج یا به عبارت دیگر ترس از ازدواج است. با این حال، ازدواج در مورد دو نفر است که یکدیگر را دوست دارند و با اجازه جامعه و قانون زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند.

پس چرا افراد از ازدواج می‌ترسند؟ در این مقاله به توضیح مفهوم گاموفوبیا یا ترس از ازدواج خواهیم پرداخت و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که چگونه می‌توان با ترس از ازدواج مقابله کرد.

ترس از ازدواج چیست؟

ترس از ازدواج می‌تواند ناشی از تجربیات منفی ازدواج باشد که در خانواده یا اطرافیان نزدیک شاهد آن هستیم. این ترس را می‌توان به عنوان ترس روانشناختی از دلبستگی نیز تعریف کرد. فکر دلبسته شدن به یک نفر باعث می‌شود برخی فکر کنند که تنها زندگی کردن بهتر است. البته این می‌تواند یک دورنمای دلهره‌آور برای به عهده گرفتن مسئولیت شخص دیگری باشد.

ازدواج همچنین با تعهدات مادی و معنوی و همچنین انواع فداکاری‌ها همراه است. همه این‌ها می‌تواند منجر به ظهور احساساتی مانند ترس و اضطراب در برخی از افراد شود و در نهایت آن‌ها را از فکر ازدواج دور کند، حتی اگر در رابطه خوبی داشته باشند.


مقاله مرتبط: برای ازدواج کردن وقت بگذاریم !


دلایل ترس از ازدواج از نظر روانشناسی ازدواج

همان‌طور که در بالا ذکر شد، بزرگ شدن در یک خانواده ناراضی یا تجربه چنین نمونه‌هایی می‌تواند منجر به ترس از ازدواج شود؛ اما چه دلایل دیگری می‌تواند زمینه‌ساز ترس از ازدواج باشد؟

  • تنهایی زندگی کردن به مدت طولانی و عادت کردن به این نوع زندگی می‌تواند زمینه‌ساز اضطراب و نگرانی برای تقسیم کردن همان خانه با شخصی دیگر را ایجاد کند.
  •  بااین‌حال، زندگی در یک خانواده شاد نیز ممکن است باعث شود فرد حتی کوچک‌ترین بحث و دعوا با شریک زندگی‌اش را به عنوان نشانه‌ای مبنی بر اینکه آن‌ها قادر نیستند به همان سطح شادی والدینش برسند، در نظر بگیرد.
  • ترس از بازماندن از اهداف نیز از دیگر دلایل گاموفوبیا محسوب می‌شود و فردی که در مجردی خود در نیمه راه پیشرفت است و برنامه‌های زیادی برای آینده‌اش دارد، می‌ترسد با هر تغییری، از جمله ازدواج، از اهداف خود باز بماند.
  •  ناامنی شخصی می‌تواند یکی از دلایل اصلی ترس از ازدواج در افراد باشد چراکه ازدواج آسان نیست و مسئولیت‌های فرد چند برابر می‌شود همچنین ترس از ازدواج و تعهد می‌تواند در شرایط افسردگی تقویت شود.

برطرف کردن ترس در روانشناسی ازدواج

علائم گاموفوبیا در روانشناسی ازدواج

علائم عمده‌ای که ممکن است در افراد (هم مردان و هم زنان) مبتلا به گاموفوبیا دیده شود، عبارت‌اند از:

  • ترس غیرمنطقی و شدید از ازدواج و تعهد (حتی فکر ازدواج یا دیدن یک شخص دیگر که ازدواج می‌کند، می‌تواند باعث ترس شود)
  • اجتناب کامل از ازدواج یا رویدادها و بحث‌های مرتبط با آن
  • پرخاشگری، حملات وحشت‌زدگی و بدخلقی هنگام فکر یا بحث در مورد ازدواج
  • وجود ترسی غیرمنطقی که فرد قادر به کنترل آن نیست
  • عزت‌نفس پایین
  • علائم فیزیکی مثل لرزش، گریه، ضربان قلب بالا، مشکل تنفس، تهوع یا استفراغ، سرگیجه یا خستگی، عرق و ناراحتی شکمی

نکاتی برای مقابله با ترس از ازدواج

  • پیش‌داوری نکنید و الگوهای خانواده منفی را که در اطراف خود می‌بینید نادیده بگیرید.
  • دقت کنید که خودتان و شریکتان را به‌اندازه کافی خوب بشناسید.
  • یاد بگیرید که چیزها را با شریک زندگی خود تقسیم کنید.
  • به یاد داشته باشید که شریک زندگی شما فرد مجزا و منحصربه‌فرد است و ازدواج به معنی ناپدید شدن آن فردیت نیست.
  • روی معنای ازدواج تمرکز کنید. آنچه از ازدواج انتظار دارید را تعریف کنید و در مورد آن‌ها با شریک زندگی خود بی پرده صحبت کنید.
  • به چیزی که از دست می‌دهید فکر نکرده و از آن نترسید بلکه به چیزهایی فکر کنید که در ازای یک رابطه صادقانه و عاشقانه به دست می‌آورید مانند اعتماد، صمیمیت، نزدیکی.
  • اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید بر ترس از ازدواج غلبه کنید و به همین دلیل تحت فشار و استرس هستید، باید با یک روان درمانگر مشورت کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

ازدواج و انگاره درمانی

هیچ کس با ذهن سالم هرگز فردی که شبیه والدین زخم زننده اش، دارای صفات منفی باشد، را برای ازدواج انتخاب نمی کند. آیا کسی آگاهانه به دنبال فردی افسرده، غیر قابل دسترس، منزوی و انتقادی برای شریک زندگی است؟ گویی مجبور بودن به یافتن راهی برای ارتباط و متعهد شدن به شخصی که نهایتاً به طور دردآوری در حوزه های بسیار خاص با ما ناهماهنگ و ناسازگار باشد، جزء طبیعت ما است. طبیعت، عشق رمانتیک را به عنوان یک راه حل به وجود می آورد. این عشق، به طور موقتی برای ما دارو و درمان است، و مانع از آگاهی ما از ویژگی های منفی می شود. در ما این انتظار ایجاد می شود که نیازهای درونی ما رفع شود و از زخم های کهنه التیام یابیم. ما در این حالت باقی می مانیم تا اینکه به کسی وابسته می شویم و امیدوارانه ازدواج می کنیم و متعهد می شویم.

در واقع اینجاست که « ازدواج ناخودآگاه » رخ می دهد. در اینجا انبار نیازهای ارضا نشده ای است که از کودکی با خود به همراه داریم. این نیازهای برآورده نشده که از ما حمایت و مراقبت می کنند و به ما اجازه می دهند بدون مزاحمت راه خود را به سوی تکامل و بلوغ طی کنیم. سپس بعد ازنامزدی (یا همینکه مدت زمانی با هم بودیم) دارو و درمان بودن این ارتباط کم کم تحلیل می رود، نوارهای زخم بسته باز می شود و ما شریک خود را همانگونه که واقعاً هست، می بینیم؛ افسرده، انتقادی، غیر قابل دسترس، غیر قابل اعتماد، کاملاً غرغرو، که به طور قابل ملاحظه ای صفاتی شبیه صفات والدین ما دارند. در اینجا اکثر مردم ضمانت وتعهد را کنار می گذارند. اشتباهاً اینگونه نتیجه گیری می کنند که در انتخاب همسر یک خطای عمدی مرتکب شده اند. نمی توانند ببینید که این در واقع بخشی از طرح طبیعت برای التیام بوده است.

در مرحله تنازع قدرت، تقریباً نیمی ازافراد طلاق می گیرند . آنها اینگونه قضاوت می کنند که انتخاب بدی داشته اند و لذا به سوی ارتباط دیگری می روند ودوباره همین چرخه را شروع می کنند البته عامل دیگری در فرآیند انتخاب همسر وجود دارد که طرح طبیعت را برجسته تر می کند. ما نه تنها با افرادی در ارتباط هستیم که برای ما التیام بخش باشند، بلکه همچنین با افرادی رابطه برقرار می کنیم که برای رشد در زمینه هایی به ما نیاز داشته باشند، بدین ترتیب می توانیم برای آنها التیام بخش باشیم.

رزرو وقت برای روانشناسی ازدواج از مرکز مشاوره اکسیر

Loading...

مشاوره رایگان آنلاین