آشنایی با راه های افزایش عزت نفس

بد نیست قدری درباره راه های افزایش عزت نفس تامل کنیم و عقیده ای را که افراد بسیاری به آن پای بند هستند را به چالش بکشیم. اینکه بهترین راه بیشتر کردن انگیزش در افراد این است که عزت نفس آنها را افزایش دهیم. معلمان، کارفرمایان و مربیان همیشه می گویند، بهترین راه برای با انگیزه کردن دانش آموزان، کارکنان و ورزشکاران بالا بردن عزت نفس آنهاست.

بالا بردن عزت نفس اقدام پسندیده ای است و احمقانه است اگر کسی با این کار مخالفت کند و اما مسئله تقویت کردن عزت نفس نوعی مداخله اتگیزشی است که “تقریبا هیچ یافته ای وجود ندارد که نشان دهد عزت نفس اصلا چیزی را به وجود می آورد، بلکه عزت نفس توسط مجموعه موفقیت ها و شکست ها به وجود می آید…. آنچه باید بهبود یابد عزت نفس نیست، بلکه مهارت های ما برای برخورد با دنیاست.”

در همین رابطه، دو پژوهشگر نتیجه گرفتند که عزت نفس عمدتا حاصل موفقیت ها و شکست ها مربوط به پیشرفت است که تاثیر مهمی بر پیشرفت بعدی ندارد”.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

پس نکته مهم در این دو نقل قول درباره رابطه علیتی بین عزت نفس و پیشرفت/ خلاقیت این است: افزایش عزت نفس موجب افزایش پیشرفت نمی شود، بلکه افزایش پیشرفت موجب می شود که عزت نفس بیشتر شود. پس برای بهبود عزت نفس تان مهارت های خود را در برخورد با مسایل زندگی افزایش دهید و برای پیشرفت تلاش کنید.

راه های افزایش عزت نفس کودکان

عزت نفس مثبت در حقیقت به معنی داشتن یک سبک زندگی سالم، کنار آمدن با دیگران، داشتن اعتماد به نفس، شاد بودن در زندگی و داشتن احساس جسمی خوب است. گام‌های زیر به شما کمک می‌کند تا عزت نفس مثبت در فرزندتان ایجاد کنید.

اینستاگرام اکسیر

راه های افزایش عزت نفس مثبت در کودکان

  • گوش دادن فعال یکی از اصل های بنیادی برای ایجاد عزت نفس مثبت در کودکان است. پس بسیار ضروری است که به کودکتان نشان دهید که به حرف‌هایش گوش می‌دهید. به او نگاه کنید به جای اینکه حواستان به موبایلتان باشد.
  • قوانین و نظم و انضباط مناسب از اصول اساسی فرزندپروری است. در غیر این صورت فرزند یا فرزندانتان باعث ایجاد احساس ضعف همراه با خشم و رنج در شما می‌شوند. قوانین مناسب و تعیین حد و مرز برای داشتن فرزند شاد حیاتی است.

 

  • از مهارت‌های فرزندپروری خود به صورت منفی استفاده نکنید. “این کار را بکن ” یا این کار را نکن ” های بیش از حد می‌تواند برای کودکتان مخرب باشد. به جای اینکه کودکتان کاری را که شما می‌خواهید انجام دهد، کاری که شما نمی‌خواهید انجام خواهد داد.
  • به خاطر داشته باشید که والدین تمایل دارند نگران مسائلی که خراب شده باشند به جای اینکه روی کارهایی که خوب پیش رفته تمرکز کنند. این انرژی منفی و بی‌فایده است و باعث اضطراب و افسردگی می‌شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

راه های افزایش عزت نفس مثبت در کودکان

  • کودکان به طور منظم نیازمند نظرات مثبت والدین خود هستند. برای برخی از والدین به خصوص اگر آن‌ها خود این شرایط را  تجربه نکرده باشند. پس به خاطر داشته باشید روی چیزهایی که می‌خواهید تمرکز کنید به جای تمرکز بر آنچه نمی‌خواهید.
  • ابراز محبت کلامی و غیرکلامی برای ایجاد احساس خوب در کودک ضروری است؛ اما برای رفتار خوب کودک با غذا تشویقش نکنید چون فقط باعث خواهید شد یک رابطه ناسالم با غذا پیدا کند.

 

  • سرگرمی‌های مشترک اساس یک رابطه والد-فرزندی خوب است. برای مثال، با هم تاب بازی کنید،‌ مار و پله با هم بازی کنید. ضروری است که این سرگرمی‌ها را به طور منظم انجام دهید و کارهایی باشد که هم والدین هم بچه‌ها از آن لذت ببرند.

مقاله مرتبط: ساختن عزت نفس کودکان ۸ تا ۱۲ ساله

مقاله مرتبط: چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم؟


  • به کودکتان کمک کنید استعدادها و توانایی‌هایش را پیدا کند (مثل ژیمناستیک، ‌تنیس، نقاشی و …) و آن‌ها را پرورش دهید. این موضوع  برای ساخت عزت نفس مثبت و اعتماد به نفس کودک عالی است.
  • اگر شما نگرانی خاصی در مورد رفتار کودک خود دارید و اطلاعات کافی در مورد آن ندارید الآن بهترین فرصت است که برای رفع آن باشد چون ممکن است در آینده این رفتارها مشکلات بیشتری به بار آورد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.


مقاله مرتبط: افزایش عزت نفس کودکان از طریق بازی


 

تفاوت میان اعتماد به نفس و عزت نفس

اعتماد به نفس و عزت نفس با یکدیگر مرتبط هستند اما دقیقا شبیه به هم نیستند. اعتماد به نفس بسیار محدودتر از عزت نفس است. اما به طور کل اعتماد به نفس به عقیده یک فرد نسبت به توانایی ها و استعدادهایش مربوط است اما عزت نفس به معنای داشتن احساس ارزشمندی و کارایی در مورد خود است.

تست آنلاین اعتماد به نفس

راهکارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس

۱) گذشته را بپذیرید و آینده را دگرگون کنید.

۲) درباره اهدافتان با خود گفت و گو کنید.

۳) تمرین کنید تصمیم بگیرید.

۴) نتایجی را که می خواهید مجسم کنید.

۵) در برخی زمینه ها متخصص شوید.

راه های افزایش عزت نفس

۱) خودتان را تحقیر و سرزنش نکنید.

۲) به خود پاداش دهید

۳) از جسم خود مواظبت کنید.

۴) به احساسات خود احترام بگذارید.

۵) از مقایسه کردن بپرهیزید.

۶) برای هرچه می خواهید و نیاز دارید کلمه “من” را به کار ببرید.

مشاوره رایگان آنلاین