بیایید با آن روبرو شویم… گاهی اوقات به نظر می‌ رسد که نوجوانان از یک سیاره دیگر آمده‌ اند. این درست است که فرزند نوجوان شما همچنان به راهنمایی‌ های شما به‌ عنوان والدین، نیاز دارد؛ اما احتمالاً چندین بار احساس کرده‌ اید که صحبت کردن با او مانند نوشتن مقاله برای دانشگاه یا بالا رفتن از اورست، بدون تجهیزات است. دفعه بعد که خواستید با نوجوانتان ارتباط برقرار کنید از راه‌ های زیر استفاده کنید…

راه‌های ساده برای ارتباط با نوجوانان

    – درباره جوانی خودتان صحبت کنید:

یادآوری زمانی که شما جوان بودید، به نوجوانتان کمک می‌ کند که به شما بیشتر به‌ عنوان یک فرد و کمتر به‌ عنوان یک پدر و مادر نگاه کند. درحالی‌که صحبت کردن درباره چیزهای غیرقانونی یا خطرناک، هوشمندانه نیست، اجازه دهید نوجوانتان در مورد خرابکاری‌ ها و ماجراجویی‌ های گذشته‌ تان بداند، در این صورت بیشتر احتمال دارد که او نیز در این‌ باره صحبت کند. اگر شما را محرم اسرار خود دانست، به یاد داشته باشید که گوش بدهید، ذهن خود را باز نگه دارید و سخنرانی نکنید.

    – علائق خود را با او به اشتراک بگذارید:

آیا نوجوانتان به ورزش علاقه دارد؟ یا شطرنج؟ یا موجودات عجیب‌ و غریب دریایی؟ هر چه که فرزندتان به آن علاقه دارد را جزو علاقه‌ مندی‌ های خود کنید. تیم ورزشی مورد علاقه‌ اش را دنبال کنید، مجله‌ های ماشینی که می‌ خواند را شما نیز مطالعه کنید، فیلم‌ های تخیلی که دوست دارد را شما نیز ببینید، در کل هر چیزی که باعث می‌ شود شما علاقه‌ مندی‌ هایش را درک کنید، دنبال کنید. اگر در مورد چیزهایی که دوست دارد صحبت کنید، او را راحت‌ تر می‌ توانید درگیر گفتگو کنید.

    – کاری را با هم انجام دهید:

برای گذراندن وقت با نوجوانتان مجبور نیستید با او و دوستانش به پاساژ بروید. به نوجوان خود یاد بدهید که چگونه کلوچه‌ های مورد علاقه‌ اش را درست می‌ کنید، یا فیلم مورد علاقه‌ اش را با هم ببینید. در خانه یا در محیطی آرام با هم وقت بگذرانید؛ این باعث می‌شود که او از پوسته‌ اش خارج شود.

    – سخنرانی نکنید:

استفاده از کلمات تهدید آمیز و سخنرانی برای نوجوانتان، تنها باعث می‌ شود که او دیگر به صحبت‌ های شما گوش نکند. سعی کنید از عبارات “تو نباید” یا “تو هرگز” استفاده نکنید و به جای آن احساستان درباره این موقعیت خاص را به فرزندتان انتقال دهید و به صحبت‌ های نوجوانتان گوش دهید و ذهن خود را باز نگه‌ دارید.

اگر چیزی در مورد نوجوان خود کشف کردید که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد، خشم خود را کنترل کنید و بر پایه واقعیت و بی‌ پرده احساس خود را بیان کنید. حواستان به زبان بدنتان باشد. دست‌ به‌ سینه بودن و ایستادن بالای سر نوجوانتان فضای آرامی ایجاد نمی‌ کند.


مقاله مرتبط : مهارت های ارتباطی با نوجوانان، پرهیز ار بحث و جدل


    – ساده بگیرید:

شما نیازی به گفتگوی عمیق و فلسفی با نوجوان خود برای برقراری ارتباط ندارید. اگر از او بپرسید روزت چطور بود؟ او فقط با یک کلمه به آن پاسخ خواهد داد، سعی کنید سؤالات خاص‌ تر بپرسید، مثلاً امروز در کلاس علوم چه کردید؟ یا تیم بسکتبالتان چطور برای مسابقات آماده می‌ شود؟ داشتن گفتگوی ساده و روزانه، به شما در درک دنیای نوجوانان کمک می‌ کند…

ارتباط با نوجوانان

    – داشتن وعده‌ های غذایی خانوادگی:

کم‌ تر چیزی وجود دارد که نوجوان بیشتر از غذا دوست داشته باشد. خوردن شام با یکدیگر راه بسیار عالی برای پی بردن به زندگی اعضای خانواده است. از نوجوانتان بخواهید تا گوشی خود را خاموش کند، یا در اتاق بگذارد تا حواسش پرت نشود. از چیزهایی که هنگام صرف غذا از آن‌ ها آگاهی پیدا می‌ کنید شگفت‌زده خواهید شد. سعی کنید ۳ بار در هفته این برنامه را داشته باشید.

    – گفتگو در هنگام انجام کار:

تماس‌ های اجباری چشم و مکالمات چهره به چهره می‌ تواند برای هرکسی، به‌خصوص نوجوانان، ناراحت‌ کننده باشد. هنگامی‌ که در حال انجام کاری با یکدیگر هستید باهم گفتگو کنید. شما درمی‌ یابید که در موقعیتی که نوجوانتان مشغول است، و کاری عملی انجام می‌ دهد، پرحرف‌ تر خواهد شد.

    – ارتباط آنلاین:

ارتباط آنلاین به معنای داشتن مکالمه واقعی نیست، اما زمانی که چیزهایی تغییر می‌ کند شما نیز با آن جریان همراه شوید. ممکن است نوجوانتان در فضای مجازی بسیار راحت‌ تر باشد. با یک جمله خنده دار شروع کنید. زمانی که نوجوانتان پاسخ شوخی شما را داد در لابه‌لای آن از او درباره روزش سؤال کنید. حتی از او بخواهید به شما یاد بدهد که چطور ایمیل بزنید.


– داشتن برنامه مشخص:

یک برنامه مشخص و ماهانه داشته باشید، و کاری را در زمانی مشخص باهم انجام دهید. این کار احساس خاصی به نوجوانتان می‌ دهد، و باعث می‌ شود که چشم‌ به‌ راه رسیدن آن روز مشخص باشد. شاید فرزندتان این موضوع را تأیید نکند اما نوجوان شما دوست دارد که توجه خاصی از سمت شما دریافت کند. می‌توانید مثلاً روزهای مشخصی در ماه باهم به استخر بروید.

 

منبع: familyeducation

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب