غلبه بر اضطراب کنکور احتیاج به یادگیری مهارت دارد. احساس اضطراب عملکرد شما را در کنکور پایین می آورد. حتی اگر دروس را بلد باشید. این ترس و وحشت مانع تسلط شما بر امتحان می‌شود. زمانی که برای این امتحان بزرگ آماده می‌ شوید، اعصاب دوست شما نیستند. قبل از کنکور می‌توانید برای غلبه بر اضطراب کنکور کارهایی را انجام دهید.

غلبه بر اضطراب کنکور

اضطراب کنکور در نوجوانان به دلیل بالا رفتن اهمیت تحصیلات آکادمیک نسبت به گذشته ببشتر شده است. این اضطراب مانع موفقیت فرزندان در کنکور می شود. با انجام یک سری مهارت ها می توان این اضطراب را به حداقل رساند. در ادامه به راهکارهای غلبه بر اضطراب کنکور می پردازیم…


مقاله مرتبط : اضطراب امتحان چیست ؟


    – تعیین اهداف واقع گرایانه برای کنکور:

اضطراب کنکور را با تعیین اهداف واقع بینانه می‌ توان کنترل کرد. تعداد کمی از افراد هستند که در امتحان کنکور نمره کامل را کسب می‌ کنند. هیچ دانشگاهی نمره کامل را نمی‌خواهد. با این حال بسیاری از دانش آموزان احساس می‌ کنند که باید بالاترین نمره را بگیرند.

وسواس برای گرفتن بهترین نمره  اعصاب شما را به هم میریزد و باعث می شود نمره کم تری را بدست آورید. اشتباه برداشت نکنید؛ منظور این نیست که هر کسی خودش را برای کم ترین نمره آماده کند. بلکه باید به نمره بالاتر به چشم سرگرم‌ کننده نگاه کنید. نه آن را یک مبارزه جدی بین مرگ و زندگی ببینید. به دست آوردن نمره مورد نیاز برای دانشگاه یک پیروزی واقعی است و هر نمره بالاتر از آن خوش آیند است. اما به خاطر داشته باشید که آن‌ها فقط خامه روی کیک هستند.

    – ایجاد اعتماد به نفس:

ابتدا اضطراب کنکور خود را بررسی کنید. با ایجاد یک نمره هدف واقع گرایانه، یک برنامه آموزشی منطقی برای رسیدن به آن هدف فراهم کنید. در طول برنامه ریزی به توانایی خود در غلبه بر مواد امتحانی فکر کنید. یک برنامه مطالعه‌ ای نریزید که شما را مجبور کند مطالب درسی را خیلی سریع تمام کنید. تنظیم سرعت نادرست باعث می‌ شود شما احساس خستگی و نا امیدی کنید.

یک برنامه مطالعه ضعیف می‌ تواند بدترین اتفاقی باشد که پیش از امتحان کنکور برایتان می‌ افتد. ممکن است دقیقاً ندانید که چقدر ممکن است طول بکشد تا شما مهارت‌های لازم برای کنکور را به دست آورید. اما احتمالاً می‌توانید یک جدول زمانی را پیش بینی کنید که درست به نظر برسد و به شما اعتماد به نفس دهد. با ساختن برنامه مطالعاتی انعطاف پذیر با اضطراب کنکورتان مبارزه کنید. برخی مواد امتحانی زمان بیشتری می‌ برد تا به آن‌ ها مسلط شوید، تمام این موارد را در برنامه مطالعاتی خود در نظر بگیرید.

برای به حداقل رساندن استرس، زمانی را برای بیماری و دیگر مسائل غیر قابل پیش بینی زمانی در نظر بگیرید. از همه مهم تر، حساب کنید چقدر تا کنکور زمان دارید. چهار یا پنج ساعت مطالعه در روز می‌تواند ایده خوبی باشد. اگر زمان زیادی ندارید، برنامه بلند پروازانه  به سرعت شما را خسته و فرسوده می‌کند.

    – مراقبت از خود:

راهکارهای غلبه بر اضطراب کنکور

از جمله راهکارهای غلبه بر اضطراب کنکور مراقبت از خود است. برای به حداقل رساندن اضطراب کنکور، زمانی را برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید. در طول یک زمان طولانی مطالعه، استراحت کوتاهی به خود بدهید. یک میان وعده بخورید. یک نوشیدنی خنک بخورید و بلند شوید و قدم بزنید. در طول هفته کارهایی را انجام دهید که از آن‌ها لذت می‌برید، مثل وقت گذرانی با خانواده و دوستان، تماشای برنامه مورد علاقه تلویزیون، رفتن به پیاده روی آرامش بخش را در برنامه خود بگنجانید. همه این‌ ها اعصاب شما را آرام می‌کنند و روح شما را تغذیه می‌کنند. اگر می‌خواهید بر اعصاب خود کنترل داشته باشید و تمرکز خود را حفظ کنید، این کارها را باید انجام دهید….


مقاله مرتبط : اضطراب امتحان و روش های مبارزه با آن


اگر با انجام این کارها نتوانستید بر اضطراب کنکور خود غلبه کنید، بهتر است با یک مشاور و درمانگر در این زمینه مشورت کنید. او می‌تواند راه کارهای بسیار مناسبی برای کاهش اضطراب در اختیارتان قرار دهد.

 

منبع : topuniversities

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب