هورمون اکسی توسین و کاهش وزن در مردان

تحقیقات اولیه در تعداد کمی از مردان نشان می دهد که هورمون عشق “اکسی توسین” می تواند اشتها را کاهش دهد، و به طور بالقوه آن را به یک ابزار برای کاهش وزن تبدیل کند.

رابطه هورمون عشق و کاهش وزن در مردان

آزمایشات انجام شده برای اکسی توسین روی افراد

در مطالعه جدید، فرمولاسیون مصنوعی اکسی توسین را مورد آزمون قرار دادند و دریافتند که هورمون درمانی باعث کاهش تعداد کالری مصرفی مردان، به ویژه کالری غذاهای چرب می شود.

دکتر الیزابت لاوسون، استاد پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، گفت: “ما شاهد علائم اولیه ای هستیم که نشان می دهد اکسی توسین باعث کاهش میزان وعده های غذایی می شود و کنترل قند خون را بهبود می بخشد.

هورمون اکسی توسین با فعالیت های بسیاری مرتبط است که افراد را به هم پیوند می دهد، از جمله جنسیت، آغوش گرفتن، بوسیدن، دست دادن، تولد و شیردهی. لاوسون گفت: در طب، از آن را برای القاء زایمان، مدیریت خونریزی در مادران پس از زایمان و در زنان شیرده مورد استفاده قرار می گیرد.

 اکسی توسین

 


مقالات مرتبط : افزایش میل جنسی با رژیم غذایی مناسب


ازمایشات اخیر هورمون اکسی توسین بین افراد چاق

در مطالعه جدید، محققان به طور تصادفی ۲۵ نفر از مردان را وارد آزمایش کردند (۱۲ نفر از آنها دچار اضافه وزن یا چاق بودند) به گروهی اکسی توسین مصنوعی از طریق اسپری بینی دادند و به گروه دیگر دارونما داده شد. به گفته این مطالعه میانگین سن شرکت کنندگان ۲۷ سال بود.

بعد از مصرف دارو یا دارو نما، برای مردان صبحانه سفارش داده شد. و میزان پروتین مصرفی بیشتر از میزانی بود که آنها برای وعده صبحانه صرف می کردند. بعد از آن محققان میزان غذای مصرف شده را اندازه گرفتند.

کسانی که اکسی توسین مصرف کرده بودند ۱۲۲ کالری کمتر از میانگین مصرف کردند و همین طور غذای کمتری هم خوردند (حدود ۹ گرم چربی کمتر از میانگین). در این پژوهش مشخص نشد که چه مقدار اکسی توسین بر اشتها تاثیر می گذارد.

هورمون اکسی توسین از دیدگاه تکاملی

هورمون اکسی توسین در طول تعاملات مثبت اجتماعی آزاد می شود – زمانی که ما در اطراف کسانی هستیم که برای ما اهمیت دارد. و فقط زمانی است که تقسیم غذا به احتمال زیاد اتفاق می افتد. اگر ما می خواهیم وزن کم کنیم، داشتن کسانی در اطراف که به ما توجه می کنند، می تواند به کاهش اشتها کمک کند. “

اکسی توسین

لاوسون موافقت کرد که تحقیقات بیشتری لازم است. او گفت: “ما باید مطالعات بیشتری انجام دهیم تا ببینیم آیا اکسی توسین می تواند برای درمان چاقی و دیابت استفاده شود.”

لاوسون گفت که محققان همچنان به بررسی استفاده از اکسی توسین قبل از غذا به عنوان درمان برای چاقی ادامه خواهند داد و محققان می خواهند بدانند که آیا هورمون اثرات مشابهی در زنان دارد یا خیر.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب