اهمیت ظاهر در رابطه

صحبت کردن در مورد ظاهر و اهمیت ظاهر در رابطه یک موضوع بسیار حساس است. هیچ کس دوست ندارد تنها به خاطر ظاهرش و اینکه چطور به نظر می رسد، مورد قضاوت قرار گیرد. جذابیت فراتر از چیزهای سطحی تعریف می شود. موارد خاصی در مورد ظاهر وجود دارد که بسیار مهم هستند. ظاهر مهم است اما نه آنطور که فکر می کنید. حتی اگر شما از نظر فیزیکی کامل باشید، مواردی وجود دارد که خیلی آشکار نیست اما می توانند جذابیت شما را کم تر کنند. اما چرا ظاهر مهم است؟ چند دلیل اصلی درباره اهمیت ظاهر در رابطه وجود دارد که در ادامه آورده شده است.

دلیل اهمیت ظاهر در رابطه

ظاهر نشانه ای از احترام به خود است

اینکه چطور به نظر می رسید به دیگران می گوید که چه کسی هستید و چه احساسی در مورد خودتان دارید. تناسب اندام، آراسته بودن و پوشش مناسب، نشان می دهد که شما در مورد خودتان احترام و احساس خوبی دارید و می خواهید خودتان را به بهترین نحو نشان دهید. البته احترام به خود، تنها با این موارد سنجیده نمی شود. متاسفانه بسیاری از افراد نمی توانند تشخیص دهند که رفتار و انتخاب های شان دست به دست هم می دهند و روی تصویری که می خواهند ارائه دهند تاثیر می گذارند.


مقاله مرتبط: نشانه های واضح عشق او به شما

مقاله مرتبط: چگونه زندگی جنسی سالم داشته باشیم؟


سلامتی

هیچ بحثی وجود ندارد که ورزش برای سلامت شما مفید است. با این حال، اکثر ما اگر بخواهیم صادق باشیم، نه تنها می خواهیم سالم باشیم، بلکه می خواهیم متناسب و جذاب نیز به نظر برسیم. نگرانی افراد نسبت به شکل و ظاهر فیزیکی آنها تأثیر مثبتی بر سلامت آنها دارد، زمانی که سعی کنند از طریق ورزش به آن دست یابند. افرادی که ورزش می کنند، به طور کلی سالم تر از کسانی هستند که نشسته اند و هیچ کاری نمی کنند.

طبق گفته محققان، ساختمان چهره نیز شواهدی در مورد باروری فرد ارائه می‌دهد. به گفته دکترتورن‌هیل، استروژن یا هورمون جنسی زنانه، رشد استخوان را در بخش پایینی صورت و چانه زنان مهار می کند و باعث می‌شود صورت، کوچک تر و کوتاه تر شود. همچنین این هورمون با ایجاد اثر مشابهی بر ابرو باعث می شود چشم ها درشت تر و برجسته تر به نظر برسند.

شکل صورت مردان نیز تحت تاثیر تستوسترون است. هورمون جنسی مردانه باعث می شود بخش پایینی صورت و فک بزرگ تر شود و ابروها پرپشت تر به نظر برسند. به گفته دکتر تورن‌هیل، مردانی که این خصوصیات را دارند، جذاب‌تر به نظر می آیند زیرا سلامت تولیدمثل شان محتمل تر است.

عزت نفس

تقریبا همیشه درست است اینکه زمانی که احساس می کنید خوب به نظر می رسید، احساس خوبی هم به خودتان خواهید داشت. این بدان معنا نیست که ما تلاش می کنیم که شبیه باربی به نظر برسیم، اما این بدان معنی است که ما در حال انجام بهترین کارها برای خودمان از طریق مراقبت از بدن و حفظ سلامت جسمی هستیم. یکی از بهترین راه ها برای تقویت عزت نفس تان این است که با احساسی مثبت، از خودتان مراقبت کنید.

جاذبه جنسی

جذب شدن به شخصی از لحاظ جنسی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و فقط به این دلیل نیست که چطور به نظر می رسید. همیشه این طور نیست که میل و کشش جنسی با پیدا کردن فردی جذاب از نظر جسمی شروع شود. این موضوع کمی در مورد مردان درست تر است. اکثر افراد به رابطه ای فراتر از رابطه جنسی فکر می کنند. اما جاذبه اولیه به شخص دیگری بر اساس ظاهر او را نمی توان انکار کرد.

اقرار به اهمیت ظاهر می تواند باعث شود برخی افراد احساس ناراحتی کنند. ممکن است کمی کهنه و قدیمی به نظر برسد که بخواهیم روی موضوع سطحی مانند ظاهر تمرکز کنیم. اما ظاهر می تواند چیزهای زیادی در مورد دیگران بگوید؛ اینکه آیا آنها از خود مراقبت می کنند، آیا آنها سالم هستند و به نظر می رسد که اعتماد به نفس و احترام به خود را دارند؟ با اینکه ظاهر می تواند چیزهای خاصی را به ما بگوید اما همه چیز را نمی تواند بگوید. اما به نظر می رسد اغلب یک سرنخ خیلی خوب است.

معمولاً اولین عنصر محرک برای آشنایی با یک نفر جذابیت اوست. جذابیت در آغاز و گسترش آشنایی زن و مرد تأثیر به سزایی دارد. در مطالعات انجام شده بر روی نقش جذابیت در ازدواج،  این نتیجه بدست آمده است که جذابیت ظاهری بیشترین تأثیر غیرمنطقی را بر اکثریت افراد دارد و یکی از مهم ترین شاخصه هایی است که در تعداد افراد خواستار ازدواج با فرد تأ ثیر دارد. در نگاه اول جذاب ترین افراد به احتمال زیاد افرادی گرم، حساس، مهربان، به روز و با کفایت هستند. در یک مطالعه بین فرهنگی که سی و سه فرهنگ در نقاط مختلف جهان را در بر می گرفت، ظاهر فیزیکی در همه موارد به عنوان جذاب ترین عامل توسط مردان ذکر شده بود، در حالی که خانم ها به دور نمای مالی مردان و بلند پروازی آنها یا سخت کوشی و جدی بودن آنها توجه می کردند.

بعضی از دختران و پسران شیفته وضعیت ظاهر طرف مقابل می‌شوند و سایر عوامل را نادیده می گیرند. این حالت نیز پس از مدتی که عوامل دیگر اهمیت خود را نشان می دهند و عامل زیبایی در مرحله بعد قرار می گیرد، خوشی و نشاط را از خانواده می گیرد و چه بسا که زندگی گرم و پرشور اولیه به سردی گراید.

خطر دیگری که در مورد تکیه بر زیبایی ظاهری در رابطه وجود دارد آن است که زیبایی جنبه ثابت و دایمی ندارد؛ و می تواند در اثر یک حادثه و یا در طول زمان یا بر اثر وجود یک بیماری از بین برود و به زندگی شاد زناشویی آسیب برساند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب