نکات در درمان اضطراب شدید

در جامعه پیچیده و در حال تغییر امروز، تقریبا غیرممکن است که در برخی موارد از زندگی خود، احساس استرس و اضطراب نکنید. استرس و اضطراب، برای همه ما یک واقعیت زندگی است و همه ما باید با تأثیر منفی که استرس در زندگی ما ایجاد می کند، مقابله کنیم و روش درمان اضطراب شدید را یاد بگیریم.

استرس چیزی نیست که به طور ناگهانی و یک شبه به زندگی ما وارد شود؛ استرس به آرامی در طول زمان رشد می کند و هنگامی که شما تصمیم به انجام کاری در مورد آن ندارید، بدتر می شود.

به خاطر داشته باشید که استرس از آنچه که در زندگی شما اتفاق می افتد، به وجود نمی آید؛ بلکه از اندیشه های شما، در مورد آنچه که در زندگی شما اتفاق می افتد، می آید. اندرو جی برنشتاین

اضطراب شدید می تواند بر سلامت روحی، جسمی و کلی شما تاثیر ناخوشایندی بگذارد. راه هایی وجود دارد که می توانید از طریق آن ها، اضطراب را در زندگی خود، به حداقل رسانده و اثرات منفی آن را کنترل کنید. وقتی که متوجه شدید چه چیز باعث اضطراب شما می شود و بهترین روش درمان اضطراب شدید، برای شما چیست، آن موقع می توانید، اضطراب و استرس را در زندگی خود مدیریت کنید.

اگر به دنبال متخصص در جهت شناسایی و درمان اضطراب شدید و استرس هستید به مرکز روانشناسی اکسیر مراجعه نمایید. اکسیر خدمات خود را به صورت حضوری و غیر حضوری ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

مکانیسم ها و روش درمان اضطراب شدید

استراتژی ها و روش درمان اضطراب شدید زیر، به شما کمک می کند تا بتوانید سطوح مختلف اضطراب و استرس را، در زندگی خود مدیریت کرده و اثرات منفی آن ها را در زندگی خود کاهش دهید.

تفاوت بین استرس و اضطراب

دانستن تفاوت بین استرس و اضطراب، کلید کاهش استرس در زندگی شما می باشد. استرس پاسخی به یک تهدید در یک موقعیت است. اضطراب، واکنش به استرس است. اگر ما دائما در معرض سطوح بالای استرس هستیم، اضطراب ما افزایش خواهد یافت. روشن‌ ترین فرق استرس و اضطراب این است که استرس دلیل روشنی دارد، در حالی که دلیل روشنی برای اضطراب نداریم.

هنگامی که کسی می‌ گوید دچار نگرانی است و این نگرانی و ترس دلیل روشنی دارد که فرد به آن آگاه است؛ می‌ گوییم که او دچار اختلال استرس شده است. اما هنگامی که نگرانی و دلشوره‌ های فرد بدون دلیل است و فرد دلیل درستی برای آن ندارد؛ فرد دچار اختلال اضطراب شده است.

پس تا این‌ جا دانستیم که استرس سخنرانی، استرس آزمون دانشگاه، استرس رانندگی درست است و نمی‌ توان برای چنین چیزهایی از واژه‌ اضطراب بهره گرفت.

استرس زمانی پایان می‌ یابد که مسئولیت یا واقعه‌ ای استرس‌ آور، تمام می‌ شود. اگر فقط دچار استرس هستید، برای رفع و حل آن باید منبع اصلی این استرس را پیدا کنید. یافتن عامل اصلی استرس و ناراحتیتان می تواند به شما در رفع مشکلتان کمک کند.

تست آنلاین اضطراب

چالش با افکار نامناسب

کنترل افکار منفی بک گام مهم در درمان اضطراب شدید است. طریقی که ما درباره چیزها فکر می کنیم بر سطح اضطراب ما، تاثیر می گذارد. بسیاری از این افکار، خارج از کنترل ما هستند و می توانند منفی یا غیر مفید باشند؛ بنابراین مهم است به یاد داشته باشید که آن ها فقط افکار، بدون هیچ پایه و اساس واقعی هستند و لزوما واقعیت ندارند.

از طریق این پرسش ها، افکار ناکارآمد خود را به چالش بکشید:

  • آیا شواهدی وجود دارد که این فکر من را رد کند؟
  • اگر دوست من این افکار را داشت، به او چه می گفتم؟
  • هزینه ها و منافع فکر کردن به این طریق چیست؟
  • آیا می توانم به طریقی دیگر به این قضیه نگاه کنم؟

مرکز مشاوره اکسیر به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند خدمات رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مساله مدار شدن

اغلب سخت است که یک مشکل را حل کنید، زمانی که در احساسات این مشکل غوطه ور شده اید، یکی از راه های درمان اضطراب شدید، این است که این سه گام را دنبال کنید:

  • مشکل را شناسایی کنید و آن را بنویسید.
  • راه حل های بالقوه را بنویسید.
  • بهترین راه حل را از فهرست خود انتخاب کنید و سپس آن را آزمایش کنید؛ ببینید که چطور پیش می رود و اگر کار نمی کند راه حل دیگری را انتخاب کنید.

درمان اضطراب شدید

داشتن تحرک

به طور مسلم، ورزش مرتب، بدن را برای غلبه بر استرس و درمان اضطراب شدید ، مقاوم می‌ سازد؛ اما حتی گاهی کارهایی مثل قدم زدن در اطراف آپارتمان، می‌ تواند ناراحتی شما را به خاطر مشکلات کاری و یا داد و بیداد خانوادگی که داشته‌ اید، کمتر کند.

دکتر میلر می‌ گوید: بدن شما طوری ساخته شده که تحت فشار روانی، نیاز به تحرک دارد؛ بدوید یا مبارزه کنید، موثر است، زیرا برخی از مواد شیمیایی مربوط به استرس را، که حاصل ناراحتی است، می‌ سوزاند.

محدود کردن زمانی که صرف نگرانی می کنید

در درمان اضطراب شدید باید زمان را کنترل کنید. افراد مضطرب، تمایل زیادی به گذارندن زمانی برای نگرانی های خود دارند. آن ها می گویند که بسیار سخت است که این نگرانی ها را خاموش کرده و آرام کنند. در واقع، یکی از چیزهای بسیار نا امید کننده در مورد احساس استرس و اضطراب، نگرانی به ظاهر غیر قابل کنترل است که اغلب در کنار آن اتفاق می افتد؛ بنابراین، اگر شما بتوانید مقدار زمانی را که صرف نگرانی هایتان می کنید کاهش دهید، در نتیجه می توانید سطح اضطراب خود را نیز پایین بیاورید.

برای کاهش این زمان، یک زمان محدود را مانند ۱۰ دقیقه در روز اختصاص دهید تا صرف نگرانی هایتان کنید. هر گونه نگرانی که در طول روز به ذهن شما می آید، آن را بنویسید و تا پایان این زمان به نگرانی های خود فکر کنید.

“زمان نگرانی” نه تنها به کاهش زمان صرف نگرانی کمک می کند، بلکه ثابت می کند که شما می توانید کنترل بیشتری روی آن ها داشته باشید.

ذهنتان را آرام کنید

دکتر «رونالد ناتان» می‌ گوید: یک استراحت مختصر برای ذهن شما، روشی بسیار موفق در کاهش یا کنترل استرس می‌ باشد. تصور کنید روی شن داغ ساحل باهاما دراز کشیده‌ اید. باد خنکی از سمت اقیانوس به سوی شما می‌ وزد و موج ساحلی در کنار شما غلت می‌ خورد. اگر بدانید با این تصور چه آرامشی پیدا می‌ کنید؟

اینستاگرام اکسیر

مدیتیشن

یکی دیگر از روش های کاهش و درمان اضطراب شدید، مدیتیشن است. این کار شامل یک استراحت فوق العاده بدنی و روحی است. مستقیم بنشینید، چشمان خود را ببندید و خود را رها کنید. فکر خود را روی یک چیز متمرکز کنید، چهار مرتبه نفس عمیق بکشید، سپس به شعله شمع یا گلی نگاه کنید یا کلمه ای مثل “صلح” یا غیره …را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تکرار کنید.

اسکن مغزی افرادی که به طور مرتب مدیتیشن انجام می‌دهند، نشان دهنده کاهش فعالیت در بخش‌ هایی از مغز است که با درد مرتبط است. همچنین فعالیت را در بخش‌ هایی از مغز افزایش می‌ دهد که با تنظیم احساس ارتباط دارد. افرادی که دچار درد مزمن یا استرس هستند، با انجام مدیتیشن، احساس درد روی آنان تاثیر کمتری دارد. زمانی که تنفس دیافراگمی و مدیتیشن به طور مرتب انجام شود، ذهن و بدن آموزش می‌ بیند تا در برابر عوامل استرس‌ زا کمتر واکنش نشان دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود را از جمله مشاوره فردی، مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره جنسی و … را به صورت حضوری و غیر حضوری (تلفنی یا تصویری) به شما عزیزان ارائه می دهد.

اغلب اوقات، زمان داشتن استرس به‌نظر می رسد که همه چیز از همه طرف روی سر شما آوار شده‌ است. حس می کنید مشکلات مثل گلوله به سمت شما شلیک می شوند و باید مرتب جاخالی بدهید تا آسیب نبینید. در این مواقع موضع دفاعی می گیرید و حتی دفاع تان هم خیلی خوب نیست.

ریلکسیشن و درمان اضطراب شدید

جملات انگیزشی در درمان اضطراب شدید

اگر به دنبال رهایی و درمان اضطراب شدید هستید، باید نحوه ادراک خود را تغییر دهید. مدیریت شرایط سخت و وضعیت های استرس زا بسیار مهم است. باید بدانید نوع نگاه و درک تان از وضعیت های مختلف بسیار حیاتی است. شاید اعتقادی به جملات انگیزشی نداشته باشید، اما باید به این باور برسید، جملات الهام بخش و انگیزشی می توانند شما را در مسیر صحیح زندگی قرار دهند و از اضطراب تان بکاهند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

پس اگر می خواهید بر اضطراب خود فائق بیاید و روش درمان اضطراب شدید را به کار بگیرید، از خواندن جملات انگیزشی زیر غفلت نکنید.

  • شما سخت تلاش می کنید، اما شما نمی توانید کامل و عالی باشید.
  • قوی ترین اسلحه در برابر اضطراب، قدرت انتخاب ما در نوع افکارمان است.
  • اضطراب، چه اضطراب اجتماعی، تعمیم یافته یا غیره، انتخابی نیست.
  • داشتن اضطراب به این معنا نیست که شما کمتر از دیگران شجاع هستید.
  • مسیرهای سخت و پرپیچ و خم به بهترین مقصدها می رسند. هنوز بهترین اتفاق زندگی ات رخ نداده است. منتظر باش.
  • با افرادی وقت بگذرانید که بهترین، را در شما به ارمغان می آورند، نه استرس را در شما.
  • هیچ‌چیز، جز خودت مسبب آرامش تو نیست.
  • سفر یک هزار مایل با یک قدم شروع می شود.
  • باید یاد بگیری بگذری و اجازه دهی تمام استرس ها از تو دور شوند. گذشتن بسیار مهم است، زیرا تو بر همه چیز کنترل نداری.
  • برای درمان اضطرای شدید خوب است که ارتباط خود را با افرادی که روی خلق شما اثر منفی می گذارند، قطع کنید. گاهی اوقات این برای هر دو شما بهتر است.
  • این واقعیت که شما مضطرب هستید به این معنی است که شما چیزهای زیادی را در مورد چیزهای مهم می بینید، که بسیار عالی است؛ اما حالا یاد بگیرید که آن را به سطحی که برای شما قابل کنترل است؛ در آورید.
  • گاهی اوقات یک شریک یا یک دوست خوب می تواند در لحظات سخت به شما کمک کند.
  • هر گاه خواستی به مانند روش های ناموفق گذشته نسبت به موقعیت های سخت واکنش نشان بدهی، از خود بپرس: می خواهی اسیر گذشته‌ ات باشی یا فاتح آینده ای شاد؟
  • اضطراب ما را نمی کشد، شیوه‌ برخوردمان با آن، ما را خواهد کشت.
  • اگر صدایی در درون تان می شنوید که می گوید “شما نمی توانید نقاشی کنید”، با تمام قدرت تان نقاشی کنید و این صدا خاموش خواهد شد.
  • انسان های بامحبت در دنیای محبت و عشق ساکن هستند و انسان های متخاصم نیز در دنیای تخاصم و دشمنی. جالب است که مکان هر دو دنیا مشترک است.
  • هر روز، شما فقط مقدار محدودی از زمان و انرژی را در اختیار دارید. سعی کنید آن را صرف مسائل مهم تر کنید تا چیزهایی که حال تان را بدتر می کند.
  •  تفکرات تان را تغییر بدهید تا دنیای شما تغییر کند.
  • اگر اعتبارت را برای داشتن امنیت از دست بدهی، اضطراب، افسردگی، اختلال در تغذیه، اعتیاد، خشم، گناه، نفرت و غم بی پایان در انتظارت خواهد بود.
  • جهت درمان اضطراب شدید ، خیلی نگران طرز تفکر دیگران درباره‌ خود نباشید؛ کافی است بدانید آن‌ها به ندرت به شما فکر می کنند.
  • ای کاش می دانستید چقدر در زندگی افرادی که می بینید، اهمیت دارید و چقدر در زندگی کسانی که در رویاهای تان هم ندیده اید مهم هستید. بخشی از شما در هر دیدار و برخورد با دیگری به یادگار می ماند.
  •  من نمی‌توانم جهت باد را تغییر دهم، اما می توانم بادبان هایم را طوری تنظیم کنم که همیشه به مقصد برسم.
  • اگر نمی توانی پرواز کنی، بدو، اگر نمی توانی بدوی راه برو، اگر نمی توانی راه بروی سینه خیز برو، اما هر کاری کنی، به سمت جلو در حرکت باش.
  • بسیاری از ما، رویاهای مان را زندگی نمی کنیم، زیرا ترس‌های مان بر تمام جوانب زندگی مان چیره شده اند.
  •  عقاب از طوفان برای رسیدن به ارتفاعات غیر‌قابل تصور استفاده می کند.
  •  هنگامی ‌که همه چیز علیه شما به نظر می‌رسد، به یاد داشته باشید که هواپیما خلاف جهت باد حرکت می‌کند نه موافق آن.
  • سخت‌ترین کار درمان اضطراب شدید، تصمیم برای شروع است، بقیه صرفا پایداری و مداومت است.
  • به گونه ای عمل کن که می خواهی حس کنی.
  • محدودیت ها تنها در ذهن ما زندگی می‌کنند. اما اگر از تخیل مان استفاده کنیم، فرصت های ما بی حد و حصر خواهند بود.
  • نگرش مثبت به جای اینکه بگذارد شرایط، شما را تحت فرمان خود بگیرد، شرایط را تحت سلطه شما قرار می دهد.
  • آن چه که ما در درون‌مان به دست می آوریم، واقعیت بیرونی را تغییر خواهد داد.
  • نگرانی همانند یک صندلی گهواره ای است. سوار آن می شوید و حرکت می کنید اما به هیچ مقصدی نمی رسید.
  •  درست در طول تاریک ترین لحظات مان است که باید برای دیدن نور تمرکز کنیم.
  • بیست سال بعد بابت چیزهایی که انجام نداده اید ناامید خواهید شد نه بابات کارهایی که انجام داده‌اید، بنابراین از آن حاشیه‌ امن دور شوید، حواس تان به بادهای بسامان باشد تا به مقصد برسید. کاوش کنید، رویا ببافید، کشف کنید!
  • خواه فکر ‌کنید که می توانید و خواه فکر ‌کنید که نمی توانید، به هر حال حق با شماست و همان خواهد شد.
  • زندگی ۱۰٪ چیزی است که برای مان اتفاق می افتد و ۹۰٪ واکنشی است که نسبت به آن نشان می دهیم.
  •  اگر به آن‌چه که در زندگی دارید، نگاهی بیندازید، از همیشه بیش تر خواهید داشت. اگر به آن چه که در زندگی ندارید نگاه کنید، هرگز هیچ چیز برای تان کافی نخواهد بود.
  •  فکر نکنید که در یک ماه آینده چه اتفاقی می افتد. فکر نکنید که در یک سال آینده چه اتفاقی می افتد. فقط روی ۲۴ ساعتی که پیش روی تان است تمرکز کرده و هر کاری برای رسیدن به جایی که می خواهید باشید لازم است، انجام دهید.
  • در درمان اضطراب شدید ، نگرش و شیوه روایت تو از خودت بسیار مهم است.
  • آنچه دیگران درباره ی تو فکر می کنند، اصلاً به تو مربوط نیست.
  • اگر چیزی را دوست نداری، به دنبال تغییرش باش و اگر قادر به تغییر نیستی، طرز تفکرت را نسبت به آن عوض کن.

 

مشاوره رایگان آنلاین