علائم بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروز، از شخصی به شخص دیگر بسیار متفاوت است. محققین دانشگاه میشیگان، راه چاره ای برای مشکلات توجه، حافظه و پردازش های ذهنی این بیماران، پیدا کرده اند.

افراد مبتلا به ام اس

آپنه خواب

افراد مبتلا به ام اس، دچار آپنه خواب هستند؛ یعنی در طول خواب، مرتب از خواب بیدار می شوند و دچار تنگی نفس می شوند. آپنه خواب، باعث کاهش عملکردهای ذهنی می شود.

محققین، یک ارتباط بین میزان آپنه خواب و کاهش عملکرد شناختی در ام اس پیدا کرده اند. آپنه خواب، در اغلب افراد مبتلا به ام اس وجود دارد. تیفانی بریلی، نویسنده ارشد این تحقیق می گوید:

“فرضیه ما این است که بسیاری از علائم شناختی ام اس، بر اثر مشکلات خواب و آپنه به وجود می آید و نه به خاطر اثرات خود بیماری ام اس.”

در آمریکا یک میلیون جوان از این اختلال رنج می برند. تیم بریلی ۳۸ نفر، مبتلا به ام اس را جمع آوری و آن ها را از نظر توانمندی های شناختی مورد بررسی قرار داد. تست های توجه و حافظه و همچنین ادراک فضایی از افراد گرفته شد.

همچنین شرکت کنندگان، یک شب را در آزمایشگاه خواب گذراندند. ۳۳ نفر از ۳۸، آپنه خواب را تجربه کردند. دکتر آنا، استاد دانشگاه و روانشناس بالینی، می گوید:

“خواب کم کیفیت و ضعیف با عملکردهای شناختی پایین، در چند زمینه مرتبط بود. این ارتباط به طور ویژه در کارکرد توجه، حافظه و حافظه کاری مشهود تر بود.”

بریلی می گوید:

“درمان های کنونی ام اس، بر پیشگیری از پیشرفت آسیب عصبی متمرکز است. تحقیقات ما راهی برای کاهش علائم فعلی مبتلایان به ام اس است.”

 

منبع تحقیق:

The above post is reprinted from materials provided by University of Michigan Health System. Note: Materials may be edited for content and length

تاریخ انتشار:

دوشنبه ۲۴ خرداد ۹۵

تهیه شده در مجله سلامت روان اکسیر

نویسنده: حمید احدی

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب