درحالی که نظریه های متعددی برای توضیح این که چرا ما خواب می بینیم بیان شده اند، اما هنوز هیچ کس به طور کامل دلیل آن را نمی داند؛ چه برسد به درک معنی خواب ها. خواب ها می توانند مرموز باشند، اما درک ما از معنی خواب های ما، می تواند بسیار گیج کننده تر باشد. این حقیقت که خواب های ما، گاهی بسیار غنی و متقاعد کننده هستند، باعث شده است که اعتقاد داشته باشیم که حتما معنی خاصی در آن ها نهفته است و به تعبیر خواب روی بیاوریم…

محبوب شدن تعبیر خواب

برخی از محققان برجسته، مانند جی ویلیام دامهاف، نشان می دهند که رویاهای ما به احتمال زیاد هیچ معنی خاصی در بر ندارند.

با وجود این، تعبیر خواب، به طور فزاینده ای در حال محبوب شدن است. درحالی که تحقیقات نشان می دهند خواب ها، هیچ هدفی را دنبال نمی کنند، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در خواب های ما معانی ای نهفته است…

تعبیر خواب

فروید: رویا، جاده ای به ناخودآگاه

زیگموند فروید، در کتاب تفسیر رویاها، به این قضیه اشاره می کند که رویاها ارتباطی با تحقق آرزو ها دارند.

فروید عقیده داشت که محتوای یک رویا، و یا در واقع تصاویر و حوادث خواب، تصویری از محتوای پنهان مغز و یا خواسته های ناهوشیار ذهن فرد است…

فروید همچنین، چهار عنصر این فرایند را که به عنوان “کارهای خواب” نامیده شرح می دهد:

  • خلاصه سازی: بسیاری از ایده ها و مفاهیم مختلف، در طول یک خواب ارائه می شوند. اطلاعات به شکل یک تفکر و یا تصویر خلاصه می شوند.
  • جابجایی: این عنصر از کار خواب، کار تصویر سازی برای معنای عاطفی محتوای نهفته را بر عهده دارد و این کار را با مبهم کردن بخش های اصلی و  بخش های ناچیز خواب، انجام می دهد.
  • نمادپردازی: این عملیات هم، ایده ی اصلی خواب را به وسیله ی نمادسازی برای محتوای نهفته در خواب، سانسور می کند.
  • ویرایش های ثانویه: فروید اعتقاد داشت که عناصر عجیب و غریب در طول این مرحله نهایی روند خواب، برای قابل درک تر شدن مفهوم کلی دوباره ویرایش می شوند.

یونگ: کهن الگوها و ناخودآگاه جمعی

کارل یونگ، گرچه مدل تعبیر رویای فروید را کاملا رد نمی‌ کند، اما معتقد است نظریه رویاهای فروید درباره بروز آرزوهای محقق نشده رویا، بین ساده و خام است. او می‌گوید فرآیند جمع‌ آوری تداعی‌ های یک رویا، می‌ تواند در مورد پیچیدگی‌ های ذهنی و روانی فرد آگاهی و بینشی به دست دهد؛ اما این روش ضرورتا معنای رویا را به‌ طور کامل بیان نمی‌ کند.

بنا بر اعتقاد یونگ، دامنه تعبیر خواب بسیار وسیع‌ تر از چیزی است که فروید به آن پرداخته بود و بیانگر کل پیچیدگی‌ های ضمیر ناخودآگاه رویابین است. کارل یونگ برای تعبیر و تحلیل رویا، دو روش عینی و ذهنی پیشنهاد کرد.

  1. در روش عینی اگر رویابین، اشخاصی را می‌ بیند، مفهوم دیگری ندارد و آن اشخاص دقیقا همان‌ هایی هستند که دیده می‌ شوند؛ مثلا مادر همان مادر و دوست همان دوست است.
  2. اما در روش ذهنی، اشخاصی که به خواب فرد می‌ آیند، در واقع قصد نشان دادن یک جنبه از وجود رویابین را دارند.

هال : رویاها به عنوان یک فرایند شناختی

کالوین اس هال، متولد ۱۹۰۹ و روان‌ شناس آمریکایی است که در زمینه تعبیر رویا و تحلیل آن مطالعاتی انجام داده است. او از دهه ۱۹۴۰ شروع به تحقیق و نوشتن دو کتاب، به ترتیب درباره روان‌ شناسی فرویدی و یونگی پرداخت. او درباره رویاها و تعبیرشان فرضیه‌ ای بر مبنای پردازش شناختی ارائه کرد.

هال معتقد بود یک تفکر یا سلسله‌ ای از افکار که در طول خواب رخ می‌ دهند، در اصل بروز درک شخصی خواب بیننده است. مثلا اگر کسی خواب می‌ بیند که دوستانش به او حمله کرده‌ اند، این می‌ تواند نشانه‌ ای از ترس خواب بیننده از دوست شدن با دیگران باشد.

با توجه به نظریه هال تعبیر خواب نیاز به دانستن:

  • اقدامات شخص در خواب
  • اشیاء و اشکال در خواب
  • تعامل بین فرد و شخصیت ها در خواب
  • تنظیم، انتقال و نتیجه رؤیا

هدف نهایی از این تعبیر خواب درک خواب نیست بلکه درک بیننده خواب است…

دامهاف: رویاها به عنوان بازتابی از زندگی واقعی

جی ویلیام دامهاف، محقق برجسته خواب، با کالوین هال در دانشگاه میامی در تحقیقات مربوطه همکاری می کرد. در مطالعات گسترده ای که او در زمینه ی محتوای رویاها انجام داد، به این نتیجه رسید که رویاها انعکاس دهنده ی افکار و نگرانی های فرد از زندگی واقعی است.

محبوب شدن تعبیر خواب

از دهه ۱۹۷۰ میلادی، تعبیر خواب به واسطه ی کار نویسندگانی همچون فارادی، به طور فزاینده ای شروع به محبوب شدن کرد. در کتاب هایی همچون بازی خواب، فارادی تکنیک ها و ایده هایی را بیان کرد که به وسیله ی آن ها، هرکس می تواند رویای خود را تعبیر کند. امروزه مصرف کنندگان، می توانند مراجع تعبیرخواب متنوعی را تهیه کنند. تحقیقات خواب مسلما، به دلیل علاقه ی مردم به دانستن تعبیر خوابشان در آینده ادامه خواهد یافت.

تعبیر خواب و تعصبات

محققان کری موروج و مایکل نورتون، رویاهای بیش از ۱۰۰۰ نفر از ایالات متحده، هند و کره جنوبی را مطالعه کرده اند. آن ها دریافتند که تعداد کمی از دانشجویان که در این تحقیق شرکت کردند، معتقد بودند که رویاهای آن ها یک پاسخ ساده ی مغز، به تحریکات تصادفی است. در عوض، بیشتر شرکت کنندگان به نظریه فروید، یعنی نمایش خواسته های ناخودآگاه و میل سرکوب شده، اعتقاد داشتند.

آن ها همچنین دریافتند که اهمیت خواب برای مردم، به تعصبات آن ها بسیار وابسته است. افراد خواب های منفی را که افراد منفور آن ها در آن وجود دارند، بیشتر به خاطر می سپارند؛ همینطور خواب های خوبی که عزیزانشان در آن ها هستند را بیشتر جدی می گیرند.

به عبارت دیگر، مردم دوست دارند که رویاهایشان را با توجه به چیزهایی که دوست دارند درباره ی خودشان و یا اطرافشان اتفاق بیفتد، تعبیر کنند…

از آنجا که مردم رویاهای خودشان را جدی می گیرند، این رویاها می توانند یک نوع پیشگویی را نیز انجام دهند. به عنوان مثال اگر در خواب ببینید که امتحانی را افتاده اید، انگیزه شما برای مطالعه پایین تر خواهد آمد و استرس شما هنگام امتحان باعث می شود که عملکرد ضعیف تری نشان دهید.

خواب ها ممکن است معنی داشته باشند یا نداشته باشند؛ ولی آنچه مسلم است این است که تعبیر خواب به یک امر بسیار محبوب تبدیل شده است، به طوری که برخی از افراد حتی تصمیم های مهم زندگی خود را بر اساس یک خواب می گیرند…

 

منبع : verywellmind

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب