تاثیر فصول بر اختلالات روانی


تغییر فصل از پاییز به زمستان می تواند برای کسانی که دارای بیماری ها و ناتوانی هایی هستند چالش های جدیدی را ایجاد کند. آب و هوای سرد می تواند درد را تشدید کرده، مشکلات گردش خون را بدتر و افراد را بیشتر مستعد ابتلاء به بیماری های ویروسی کند.

برف ممکن است که زیبا به نظر برسد اما افراد بیمار و ناتوان را بیشتر از قبل منزوی می کند. استرس در برف ماندن و اینکه چگونه نیازهایشان را برآورده خواهند کرد، برای آنها نگران کننده خواهد بود. آنها ممکن است تصمیم بگیرید که کمتر از خانه خارج شوند که همین امر باعث اثرات منفی بر روی سلامت روان و انزوای اجتماعی بیشتر این افراد خواهد شد.

برای برخی، روزهای کوتاه و شب های تاریک تر ممکن است به احساس افسردگی و خلق و خوی پائین منجر شود. اختلال خلقی فصلی (SAD)،  افسردگی است که با تغییرات فصلی به وجود می آید. کسانی که تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرند در طول بهار و تابستان احساس خوبی دارند. بدترین ماه برای این افراد آذر ماه تا بهمن ماه است.

علائم و نشانه های SAD ممکن است شامل:

     خلق و خوی پائین یا افسردگی.

     احساس تحریک پذیری.

     کمبود انرژی و احساس بی حالی و سستی.

     افزایش خواب

     از دست دادن علاقه و لذت در فعالیت هایی که در آن شرکت می کردند.

     افزایش وزن.

مشاوره آنلاین می تواند برای کسانی که مشکل و بیماری خاصی دارند و در این فصل سال احساس انزوا می کنند بسیار کمک کننده باشد. شما می توانید در خانه خود به راحتی به مشاور دسترسی پیدا کرده و با بیان مشکل خود از آنها کمک و راهنمایی دریافت کنید. لازم نیست در این فصل با احساسات خود به تنهایی مواجه شوید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب