کاربرد زبان اشاره

کاربرد زبان اشاره همراه با گفتار درمانی فشرده، یک درمانی مؤثر برای اختلال آپراکسی است. این نتایج تحقیقی است که در دانشگاه پن استیت انجام شده است.

نتایج تحقیق موردی نشان داد، ترکیب چند رویکرد، در هنگام تشخیص زود هنگام تأثیر بیشتری می‌تواند در درمان اختلالات گفتاری داشته باشد.

اختلالا آپراکسی

آپراکسی یا زبان پریشی گفتاری در سنین کودکی رخ می‌دهد و از مشخصه‌های آن اختلال در بیان و ادای کلمات می‌باشد. این اختلال به دلیل عدم هماهنگی ماهیچه‌های درگیر می‌باشد. معمولاً این اختلال در سنین ۲ تا ۳ سالگی تشخیص داده می‌شود. ولی در این تحقیق در سن ۱۸ ماهگی تشخیص داده شده است.

دکتر چریل می‌گوید: از آنجا که مداخله زود هنگام در سایر شرایط و اختلالات مؤثرتر است. جای تعجبی ندارد که در ارتباط با درمان زبان پریشی نیز تشخیص و درمان زود هنگام مؤثرتر باشد.


مقاله مرتبط: نقش مادر در رشد زبان کودکان


زبان اشاره در اختلالات گفتاری

یک عقیده نادرست در ارتباط با زبان اشاره وجود دارد که می‌گوید، اگر زبان اشاره را به کودک آموزش دهیم این موضوع می‌تواند روند رشد زبان صوتی وی را مختل کند.

در این تحقیق همراه با رشد طبیعی زبان کودک در مراحل اولیه، زبان اشاره نیز به آن‌ها آموخته شد. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند، زبان اشاره می‌تواند یک راه برای تشویق در بیان کلامی و کاهش ناامیدی باشد.

تاثیر زبان اشاره

در این مطالعه موردی، ابتدا در مراحل اولیه رشد زبان، زبان اشاره به او آموزش داده شد. پس از آن بیمار تحت گفتار درمانی فشرده با استفاده از دو برنامه درمانی، مورد بررسی قرار گرفت (یکی در ارتباط به تقویت عضلات صوتی و دیگری در ارتباط با توسعه صداها)، همچنین مادر وی در خانه تمرین‌هایی را برای تقویت عضلات زبان به وی می‌داد. قبل از مداخله، فرد توانایی محدودی در ارتباط کلامی داشت. پس از درمان او قادر به حفظ مکالمه با والدین خود بوده است.


مقاله مرتبط: گفتار درمانی کودک

مقاله مرتبط: گفتار درمانگر خوب در تهران

مقاله مرتبط: چه کسانی به گفتاردرمانی نیاز دارند؟


دکتر چریل بیان می‌کند: آموزش زبان اشاره قبل از مداخله تأثیر بسیار زیادی در روند درمان این فرد داشته است و در بهبود عضلات دهان و حفظ گفت و گو بسیار کمک کننده بوده است.

تحقیقات آینده می‌تواند روی این موضوع متمرکز شود که آیا درمان‌های تک بعدی تأثیر بیشتری بر درمان اختلالات گفتاری دارد یا درمان‌های ترکیبی.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب