نظریه ذهن

تعریف بسیار ساده و کلیدی نظریه ذهن یا همان تئوری ذهن عبارت است از: “توانایی ذهن خوانی”.

تئوری ذهن همان چیزی است که با آن، شما رفتار فرد مقابل را متوجه می شوید و با حالات وی آشنا می شوید.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

مثال عینی برای نظریه ذهن

من به عنوان یک انسان یک سری آرزو ها، باور ها، امیال و نگرش هایی در زندگی دارم؛ حال تئوری ذهن در اینجا این موضوع را به من مفهوم می کند که یک فرد دیگر هم می تواند این آیتم ها را داشته باشد.

نظریه ذهن چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

تئوری ذهن عموما گفته می شود که از سن ۳ سالگی در کودک شکل می گیرد و قبل از آن، تئوری ذهن در کودک زیر ۳ سال وجود ندارد.

یکی از معروف ترین تست های تئوری ذهن در کودکان “سالی آن تست ــ Sally Anne test” است.

تست سالی ــ آن یا همان Sally Anne test چیست؟

در این تست که به کودک گفته می شود “سالی” و ” آن” با هم هستند، “سالی” یک سبد دارد و” آن” یک جعبه دارد؛ ” سالی” یک توپ را در سبد خود می گذارد و سپس می رود بیرون و دیگر سبد را نمی بیند،  “آن” توپ “سالی” را بر می دارد و داخل جعبه خود قرار می دهد؛ “سالی” بر می گردد، حال اینجا از کودک پرسیده می شود که “سالی” حالا که برگشته، فکر می کند توپ کجا هست؟

اگر تئوری ذهن در کودک شکل گرفته باشد (عموما کودک بالای ۳ سال)، می گوید که “آن” فکر می کند توپ در سبد خودش است.

در صورتی که تئوری ذهن در کودک هنوز شکل نگرفته باشد یا دچار آسیب باشد، می گوید که “آن” فکر می کند توپ در جعبه سالی هست!

در واقع در حالت دوم، کودک نتوانسته ذهن آن را بخواند و این نشان می دهد که در کودک هنوز نظریه ذهن یا همان تئوری ذهن theory of mind شکل نگرفته است.

نکته جالب اینکه تئوری ذهن در حال حاضر فقط در انسان شناخته شده و حتی در شامپانزه های بالغ که بسیار گفته می شود به انسان نزدیک هستند، تئوری ذهن وجود ندارد.

اینستاگرام اکسیر

نظریه ذهن ــ theory of mind در چه افرادی دچار اختلال می شود؟

تئوری ذهن می تواند در افراد مختلفی دچار مشکل شود و یا ضعیف شود؛ ولی حتی در بعضی از مشکلات، احتمال آسیب دیده شدن زیاد آن وجود دارد؛ از جمله کودکان اوتیسم، دچار اختلال در تئوری ذهن می باشند، کودکان بیش فعال به خصوص ADHD، کودکان سندرم داون  این مشکل را دارند.

فواید اجتماعی ذهن خوانی

شما ممکن است انگیزش بالایی در ذهن خوانی داشته باشید، یک اصطلاح جدید که برای تفسیر رفتارهای اجتماعی که مشاهده می کنیم به کار می رود. برای مثال شما شخصی را که روبروی شما نشسته و مرتبا با انگشتان خود به میز ضربه می زند، یک فرد مضطرب تفسیر کنید. و یا فردی را که به یک جا زل زده است را فردی با دغدغه ذهنی تفسیر کنیم.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۷۷۸۸۲۸۱۷ 

۷۶۷۱۰۶۹۳

MRM یا mind readin motivation (همان انگیزش بالای ذهن خوانی) تمایل افراد برای روبرو شدن با دیدگاه های دیگران است. اما این چیزی بیش از پر کردن وقت های خالیمان است. ملانی گرین؛ عضو هیئت علمی دانشگاه بافالو و نویسنده مسئول این تحقیق که در مجله انگیزش و احساس چاپ شده است می گوید: انگیزش بالای ذهن خوانی یا تمایل افراد به ذهن خوانی منجر به فواید اجتماعی از جمله کارگروهی بهتر می شود.

گرین بیان میکند، ما راجب فرایندهای روانی یا چیزهایی شبیه این صحبت نمیکنیم بلکه به طور ساده، از نشانه های رفتاری و غیر کلامی دیگران  برای تفسیر استفاده میکنیم.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

MRM یک ساختار جدیدی است که در این مطالعه توسط گرین و همکارانش مطرح شده است. یکی از محققین دانشکده کسب و کار دانشگاه پنسیلوانیا اضافه میکند که این ساختار همچنین می تواند ملاحظاتی را برای تبلیغات و روابط داشته باشد.

افرادی که تمایل بالایی برای ذهن خوانی دارند، از گمانه زنی در رابطه با افکار مردم که از نشانه ها و رفتارهای غیر کلامی آنها ناشی می شود لذت می برند. MEM یعنی تمایل به برقراری ارتباط با ذهن دیگران و با توانایی تفسیر دقیق ذهن و رفتار دیگران تفاوت دارد.

گرین میگوید: تحقیق ما اندازه گیری کار گروهی نبوده است، اما نتایج نشان می دهند که این تمایل افراد به ذهن خوانی و اذت بردن از این کار باعث میشود تا به سمت کارهای گروهی بروند.

علاوه بر تسهیل کار گروهی ، افرادی که تمایل بالایی به ذهن خوانی دارند، دیگران را به صورت جزئی تر بررسی میکنند و درک متفاوتی از آنها در ذهن خود شکل می دهند.

افراد با تمایل بالای ذهن خوانی پرتره های غنی تری نسبت به اطرافیانشان در ذهن خود تشکیل می دهند. ارتباط پرتره های غنی، ملاحظاتی برای تبلیغات و برجسته کردن پیام های خاص دارد.

افراد با تمایل ذهن خوانی بالا بیشتر به پیام هایی که منبع قابل شناسایی دارند توجه می کنند (به یک سخنگو یا تبلیغی در رابطه با ارزش کمپانی)، به گفته گرین در این نوع تبلیغات فرد بیشتر توجه میکند تا منظور گوینده را از ذهن او استخراج کند. از طرفی دیگر افراد با تمایل پایین ذهن خوانی بیشتر به محصولاتی که به شخص یا گروه خاصی تعلق ندارد توجه میکنند.

گرین و همکارانش معتقدند که در بین افراد از این بابت که چقدر از حدس و گمان در رابطه با ذهن دیگران لذت می برند تفاوت وجود دارد. البته حدس و گمان در موقعیتی که هیچ فشار و الزامی وجود ندارد.

گرین در پایان میگوید تفاوت های فردی قبلا هیچ گاه از این منظر دیده نشده بود.

 

رزرو وقت مشاوره

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب