بازی های تخیلی کودکان

بازی های تخیلی کودکان باعث رشد آنها در زمینه‌های مختلف می‌شود. یافته‌های دکتر بونس حاکی از آن است که درگیر شدن کودکان در بازی ‌های تخیلی به آن‌ها کمک می‌کند تا در تفکر خلاق پیشرفت کنند. در واقع بازی ‌های تخیلی کودکان، به نفع آن‌هاست.

تحقیق درباره بازی های تخیلی کودکان 

تحقیقات بسیاری در حال بررسی کردن تأثیرات بازی های تخیلی کودکان، بر رشد کودک هستند. دکتر بونس و همکارانش ۷۰ کودک بین ۴ تا ۸ سال را مورد مطالعه قرار دادند تا میزان استفاده از تخیل را در بازی‌هایشان، بررسی کنند. موارد زیر را از کودکان درخواست کردند:

  • زندگی واقعی را در بازی های منعکس کنید (تظاهر کنید که یک معلم هستید یا یک دورهمی را بازی کنید).
  • تظاهر به واقعه‌ای بکنید که در زندگی واقعی امکان ندارد اتفاق بیفتد (با یک شیر جنگ کنید بدون اینکه آسیبی ببینید، یا تصور کنید با یک هلی­ کوپتر به مدرسه می‌روید).
  • تصور کنید که درگیر حوادث غیر ممکن می‌شوید (مثل رفتن به مدرسه جادوگری یا بازی با یک جن)

همچنین از کودکان خواسته شد که این سه تکلیف را نیز کامل کنند. در تکلیف اول خواسته شد تا آنجایی که می‌توانند چیزهایی که قرمز رنگ هستند را نام ببرند. در تکلیف دوم از آن‌ها خواسته شد که تا آنجایی که می‌دانند راه‌های حرکت از اتاق A  به اتاق B را بگویند. در تکلیف سوم به کودکان گفته شد تا تصویر یک فرد واقعی را نقاشی کنند. در دو تکلیف اول کودکان با توجه به تعداد و منحصر به فرد بودن پاسخ‌ها، امتیاز گرفتند. نقاشی‌های آن‌ها نیز برای بررسی میزان خلاقیت، توسط دو فرد متفاوت نمره‌گذاری شد.

بازی های تخیلی کودکان


مقاله مرتبط: شن بازی و شن درمانی

مقاله مرتبط: بازی های ایفای نقش و رشد خلاقیت کودک


بازی های تخیلی کودکان و تفکر خلاق

همان‌طور که پژوهشگران انتظار داشتند، کودکانی که بازی های خلاقانه بیشتری انجام داده بودند، در هر سه تکلیف نمرات بیشتری کسب کرده بودند؛ اگرچه این کودکان بیشتر در دو تمرین اول امتیاز کسب کرده بودند تا تمرین نقاشی کردن.

دکتر بونس معتقد است که بر اساس شواهد به دست آمده، درگیر شدن در بازی های تخیلی، یعنی تصور کردن دنیای غیر احتمالی؛ با افزایش تفکر خلاقانه‌تر رابطه دارد. در نتیجه درگیر شدن در بازی های تخیلی کودکان می‌تواند تفکر خلاق را به راه اندازد و همچنین کودکانی با تفکر خلاق، به احتمال زیاد بیشتر درگیر بازی های تخیلی خواهند شد.

با توجه به نتایج پژوهش دکتر بونس، شواهد دلگرم‌کننده‌ای در اختیار معلمان و والدین قرار گرفته است تا برای رشد و توسعه تفکر خلاق در کودکان، آن‌ها را به سمت بازی های تخیلی کودکان سوق بدهند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب