روابط طولانی مدت

هر شخصی دوست دارد که روابط طولانی مدت داشته باشد. چگونه می دانید رابطه شما ادامه خواهد داشت؟ بسیاری از ما محتاط و حتی در مورد عشق بدبین هستیم. بسیاری از رابطه ها به صورتی یکسان آغاز می شوند: مرد و زن نسـبت به هر کلمه ای که ابراز می دارند، هر نفسی که می کشند و هر حرکتی که انجام می دهـند، وفادار و پایبندند.

همه چیز در ابتدای هـر رابطه جدی بسیار دلپسند و خوب است، اما از کجا می توان فهمید که این شرایط بعد از سه ماه باز بـه همین صورت تداوم خواهد یافت یا خیر؟ چطور متوجه می شوید که همسرتان برای شما مناسب است؟ آیا او به شما علاقمندی اش را خواهد گفت، آیا او علاقمندی اش را به شما نشان خواهد داد یا فقط به دیگران خواهد گفت که می خواهد شما در زندگی اش باشید؟ در ادامه انواع روابط طولانی مدت و قوی آورده شده است.


مقاله مرتبط: تاثیر دلبستگی اجتنابی بر روابط


انواع روابط طولانی مدت

روابط مبتنی بر بخشش

شما و شریک زندگی تان چگونه با تعارضات کنار می آیید؟ سوء تفاهم ها در رابطه مشکل نیستند؛ مسئله مهم این است که چگونه با این مشکلات رو به رو می شوید. یک رابطه قوی به دنبال تلاش برای کاهش تضادها و تعارضات نیست فقط به دلیل اینکه همیشه مقداری از این تعارضات وجود دارد. دانیل وایلد می گوید: “انتخاب یک شریک، انتخاب مجموعه ای از مشکلات است.” در واقع بحث و مبارزه خوب است. تحقیقات نشان می دهد، زن و شوهری که با هم بحث و دعوا نمی کنند، رابطه ناسالمی دارند.

در یک ازدواج سالم و پایدار، بحث و دعوا نشانه ای از رابطه بد نیست؛ خیلی هم سالم و طبیعی است. زوج های موفق، توجه خود را بیشتر بر حل مسائل متمرکز می کنند تا به شخص مقابل حمله کنند. همچنین، زمانی که آنها موضوع را حل کردند، ببخشند و فراموش کنند. اندازه واقعی قدرت ارتباط شما به این مسئله بستگی دارد که چه مدت پس از یک مخالفت و ناسازگاری به حالت قبل بر می گردید. همسرانی که روابط قوی دارند ابتکار عمل برای برگرداندن رابطه به حالت قبل از ناراحتی و ناسازگاری بدست می گیرند.

روابط مبتنی بر ماجراجویی

خستگی و کسالت می تواند یک مانع عظیم برای یک رابطه پایدار باشد. مدتی که از ازدواج می گذرد، به راحتی زوج ها به مرحله ای می رسند که همه چیز، تکراری، قابل پیش بینی، غیرجذاب و خسته کننده است. تحقیقات نشان می دهد که زوج هایی که عشق پررنگی بین شان وجود دارد، کسانی هستند که از شرکت در فعالیت های جدید و چالش برانگیز با هم لذت می برند. فعالیت های جدید باعث تحریک مغزتان شده و می تواند جرقه اصلی را احیا کند. ماجراجویی راهی عالی برای تکان دادن رابطه است.

روابط مبتنی بر صمیمیت

زوج درمانگران اشاره کرده اند که زن و شوهرهایی که از زندگی جنسی خود ناراضی هستند، در رابطه خود تحت فشار قرار گرفته و حتی این امر می تواند باعث جدایی آنها شود. رابطه جنسی برای ایجاد رابطه موفق ضروری است. وقتی رابطه جنسی بیشتری دارید بیشتر آن را می خواهید و عکس آن نیز صادق است وقتی رابطه جنسی کمتری دارید، کمتر تمایل به داشتن آن خواهید داشت و کمتر احساس می کنید که با همسرتان در ارتباط هستید. رابطه جنسی مواد شیمیایی مربوط به عشق را افزایش می دهد. در طول رابطه جنسی اکسی توسین آزاد می شود. اکسی توسین به عنوان هورمون پیوند نامیده می شود. زوج های بسیار خوشبخت به طور متوسط ۷۴ بار در سال رابطه جنسی دارند.

اگر رابطه جنسی شما زیاد نیست، چه؟

اگر نگران این هستید که رابطه جنسی شما زیاد نیست، خوشحال خواهید شد که بدانید صمیمیت فقط در رابطه جنسی نیست. اکسی توسین هنگام لمس کردن، گرفتن دست یکدیگر، نوازش و تماس چشمی عاشقانه نیز آزاد می شود. تحقیقات نشان می دهد که سطح اکسی وتوسین مردان بعد از تماس عاشقانه به میزان ۵۰۰ درصد افزایش می یابد.

روابط مبتنی بر اعتماد

اعتماد مهم ترین پیش بینی کننده موفقیت رابطه دراز مدت است. رابطه ای قوی نخواهد بود اگر اعتماد بین طرفین وجود نداشته باشد. آیا شریک زندگی شما قابل اعتماد و اتکا است؟ آیا می توانید بر روی اوحساب کنید؟ خودتان چطور؟ آیا شما قابل اعتماد هستید؟ آیا روابط آنلاینی دارید که شریک زندگی شما از آن آگاه نیست؟ آیا شما احساسات واقعی خود را از شریک زندگی خود پنهان می کنید؟ زوج ها در روابط قوی هیچ رازی را از هم پنهان نمی کنند.

روابط مبتنی بر آینده مشترک

برای یک رابطه سالم و طولانی مدت، تشابه، بهتر است. قبل از تشکیل رابطه باید دو طرف اطمینان حاصل کنند که اهداف و ارزش های مشترکی دارند. در تحقیقی، در مصاحبه هایی با زوج هایی که به طور متوسط ۴۳ سال با یکدیگر زندگی کرده بودند، نشان داد که به اشتراک گذاری ارزش های اصلی، منافع و داشتن دیدگاه مشابه در زندگی شانس آنها را برای داشتن یک زندگی خوب افزایش داده است. تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۹ همچنین نشان داد که زوج های شادتر شخصیت های مشابه تری دارند.

همه زوج ها یک چیز را نشان دادند: مخالفان در فیلم های سینمایی جذب هم می شوند، اما این افراد زندگی موفقی نخواهند داشت. شواهد نشان داده است که افراد معمولا افراد متفاوت از خود را بیشتر دوست دارند و برای شان تحریک کننده است ولی فقط برای روابط کوتاه مدت. ولی برای روابط بلند مدت، شباهت، قدرت ماندگاری رابطه است.

روابط مبتنی بر آسیب پذیری مشترک

چرا بسیاری از افراد از عاشق شدن می ترسند؟ چرا بعضی از تعهد می ترسند؟ این به خاطر ترس شدید آسیب پذیری است. بسیاری از افراد روابط را دوست دارند، اما از نزدیک شدن و صدمه دیدن می ترسند. تحقیقات نشان می دهد که مردم از آسیب پذیری به دلیل ترس از طرد شدن می ترسند. ترس زمانی وجود دارد که اگر کسی متوجه شود که به اندازه دیگران کامل نیستیم، باهوش یا قوی نیستیم، دیگران ما را دوست نخواهند داشت. متاسفانه، ما نمی توانیم بدون آسیب پذیری روابط سالم ایجاد کنیم. آسیب پذیری راز یک ارتباط قوی است. شناختن کسی که شما را به خاطر کسی که هستید دوست دارد و دوست داشتن دیگری با تمام آسیب پذیری ها، رضایت بخش ترین تجربه زندگی است. ترس از آسیب پذیری نشانه خود تخریبی است. ترس شما از آسیب پذیری باعث می شود که شما به طور کامل در رابطه درگیر نشوید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب