وقتی‌که نوجوانمان دچار افت تحصیلی می‌ شود و درس‌ هایش را نمی‌تواند قبول شود بسیار نا امیدکننده و ترسناک است. هر چه باشد کلاس‌ های ناموفق منجر به نمرات پایین، مشکل در ورود به دانشگاه و شاید فارغ‌ التحصیل نشدن به موقع از دبیرستان شود. زمانی که نوجوان دبیرستانی از کلاس‌ هایش عقب می‌ افتد، رسیدن به بقیه دانش آموزان می‌ تواند بسیار دشوار باشد.

روش برخورد با افت تحصیلی نوجوانان

زمانی که افت تحصیلی در نوجوان رخ می‌ دهد و نمرات کاهش می‌ یابد، بسیاری از نوجوانان تسلیم می‌ شوند. اگر نوجوانتان دچار افت تحصیلی شده است، و یا در ترم قبلی کاملاً نمرات پایینی گرفته است، اقدام به عمل کنید. کارهایی هست که می‌ توانید انجام دهید تا مسئله افت تحصیلی نوجوانتان را حل کنید.

    – مشکل را شناسایی کنید:

اگر نوجوان شما نمرات خوبی ندارد و یا در خطر قبول نشدن در درس‌ هایش قرار دارد، بنشینید و مشکل افت تحصیلی‌ اش را بررسی کنید. از نوجوانتان بخواهید کمک کند تا دلایل افت تحصیلی‌ اش مشخص شود. بعضی از نوجوانان از هدف اصلی منحرف می‌ شوند و درحالی‌ که که برخی دیگر انگیزه ماندن در مسیر را ندارند. با نوجوان خود صحبت کنید و بررسی کنید که آیا هیچ‌ کدام از این مسائل باعث افت تحصیلی‌ اش شده است:

  • آیا کلاس‌ها خیلی سخت هستند؟ گاهی نوجوانان برای کلاس‌ هایی که بیش‌ از حد سخت است ثبت‌ نام می‌کنند و این کلاس‌ ها او را آشفته و مضطرب می‌کند.
  • آیا نوجوانتان تکالیفش را انجام نمی‌ دهد؟ اگر نوجوانتان تکالیفش را انجام ندهد، تمام کردن موفقیت‌ آمیز کلاس‌ ها بسیار مشکل خواهد بود. ببینید که آیا تکالیف کامل انجام‌ نشده، به‌ موقع تحویل داده نشده، یا فرزندتان نمی‌ داند که آن را چطور انجام دهد.
  • آیا مشکل، نمرات پایین است؟ برخی از دانش آموزان درگیر اضطراب امتحان هستند و یا مطمئن نیستند که چگونه برای امتحان آماده شوند.
  • آیا نوجوانتان غیبت‌ های طولانی داشته است؟ اگر فرزندتان به خاطر بیماری و یا مسائل دیگر به مدرسه نرفته است، می‌ تواند به شدت در نمراتش تأثیر داشته باشد.
  • آیا کودکتان تحت‌ فشار زیادی است؟ اگر کودکتان استرس دارد، ممکن است به سختی تمرکز کند و تکالیفش را نتواند کامل انجام دهد.
  • آیا مشکل سلامت روان قسمتی از این مشکل است؟ مشکل سلامت روان، مانند افسردگی و اضطراب اغلب در افت تحصیلی نوجوان و کاهش نمراتش می‌تواند نقش داشته باشد. استفاده از مواد مخدر نیز می‌تواند عاملی در کاهش نمرات باشد.

 


مقاله مرتبط: مرکز مشاوره خانواده در غرب تهران


    – با معلمان صحبت کنید:

اگرچه نوجوانتان ممکن است نخواهد که شما با معلمش صحبت کنید، ولی مهم است برای کمک به تعیین مشکل افت تحصیلی، با معلمانش صحبت کنید. ممکن است نوجوانتان آگاه نباشد که به کلاس توجه نمی‌ کند و چیزهای زیادی را از دست می‌ دهد. نظر معلم را درباره کارهای متفاوتی که باید انجام دهید تا فرزندتان بتواند کلاس را با موفقیت با پایان برساند، بپرسید. به این فکر کنید که آیا نوجوان شما ناتوانی یادگیری دارد؟ گاهی اوقات ناتوانی‌ های یادگیری یا اختلال بیش ‌فعالی/ نقص ‌توجه تا سال‌ های تحصیلی بالا، تشخیص داده نمی‌ شوند. در مورد اینکه آیا تست‌های روان‌ شناختی یا آموزشی می‌تواند مفید باشد یا خیر، تحقیق کنید.

    – حل مسئله با نوجوانتان:

افت تحصیلی

بنشینید و مشکل افت تحصیلی را با نوجوانتان حل کنید. نظرات او را درباره این که چگونه می‌ تواند نمراتش را بهبود بخشد بررسی کنید. گاهی راه حل ساده و خلاقانه می‌ تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

  • او به کمک بیشتری نیاز دارد؟ بسیاری از نوجوانان از درخواست کمک می‌ ترسند، زیرا آن‌ ها خجالت‌زده هستند و یا درک نمی‌ کنند، حتی زمانی که معلم سعی می‌ کند مفاهیم را دوباره توضیح دهد. ماندن بعد از مدرسه برای کمک اضافی، کلاس با معلم خصوصی می‌ تواند راهکارهای مفید برای بسیاری از دانش آموزان باشد.
  • آیا به ساختار بیشتری نیاز دارد؟ برخی نوجوانان نمی‌ توانند برنامه‌ریزی کنند که چه زمانی درس بخوانند و چه مقدار زمان استراحت داشته باشند. به او کمک کنید برای تکالیفش بتواند برنامه‌ریزی زمانی داشته باشد.
  • آیا حواس‌ پرتی و فراموشی دارد؟ نوجوانانی که بی‌ نظم هستند، کتاب‌ های خود را در مدرسه جا می‌ گذارند و به خانه نمی‌ آورند. راهکارهایی را مشخص کنید که نظم فرزندتان را بهبود بخشد.
  • آیا او فراموش کرده است که تکالیف خود را بنویسد؟ برخی از نوجوانان سعی می‌ کنند تمام تکالیف خود را بدون کتاب مرجع به یاد داشته باشند. نوجوانان دیگر فراموش می‌کنند که تکالیف خود را بنویسند. بعد از اینکه نوجوانتان تکالیفش را یادداشت می‌ کند از معلم بخواهید اطمینان حاصل کند که یادداشت کرده است.
  • آیا او برای انجام کارهای خود انگیزه ندارد؟ بعضی وقت‌ ها نوجوانان فقط انگیزه ندارند که کار خود را به پایان برسانند. آن‌ ها ممکن است علاقه خود را از دست‌ داده باشند، یا صرفاً از یک موضوع خاص خسته شده ‌باشند. استراتژی‌ هایی را توضیح دهید که به نوجوان شما برای انجام کارش کمک می‌ کند.

گزینه های جایگزین

تلاش کنید تا برنامه‌ ای برای پرداختن به افت تحصیلی و نمرات ناموفق ایجاد کنید. استراتژی‌ های احتمالی را مورد بحث قرار دهید تا به او کمک کند تا نمره خود را بهبود بخشد؛ مثلاً از کلاس‌ های خصوصی استفاده کنید. اگر او نتواند کلاس را با موفقیت پشت سر بگذارد، درباره گزینه‌ های جایگزین مانند مدرسه تابستانی یا کلاس‌ های آموزش بزرگسالان صحبت کنید. صحبت با یک مشاور و درمانگر می‌تواند بسیار مفید باشد….

 

منبع : verywellfamily

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب