سؤالات جنسی کودکان

سوالات جنسی کودکان چیست؟ هر فردی که با کودکان سروکار دارد بخصوص پدر و مادر دائماً با پرسش‌های کودک خود در مورد تولد، نحوه بچه‌دار شدن، روابط پدر و مادر و … مواجه می‌شود.

نکات در پاسخ به سوالات جنسی کودکان

کودک اصرار دارد برای سؤالات خود پاسخی بیابد و از این طریق بر سطح دانش و معرفت خود بیفزاید؛ اما در پاسخ به سؤالات جنسی کودکان نخست به این مسئله باید توجه داشت که از نظر روانشناسی، طفلی که از موضوعی می‌پرسد به احتمال قوی رشدش در حدی هست که بتواند پاسخ آن را هم بشنود و از آن سر درآورد.این اصل در عین اینکه کلیت ندارد برای پدر و مادر هشدار دهنده است.

نکته دیگر اینکه اگر والدین از پاسخ به سؤالات جنسی کودکان طفره می‌روند و یا پاسخ او را نمی‌دهند باید دید آیا طفل از آن صرف‌نظر خواهد کرد؟ یا به‌گونه‌ای دیگر سعی خواهد داشت آن را دریابد؟ در صورت دوم، او سؤال خود را از چه کسی خواهد پرسید؟ منبع اطلاعاتش چه کسی و کجا خواهد بود؟ آیا شما می‌پسندید که او با افراد دیگری که چون شما دلسوز و آگاه به مصالح کودک نیستند با ارتباط معرفتی برقرار نمایند؟


مقاله مرتبط: رفتار جنسی در کودکان و برخورد مناسب با آن

مقاله مرتبط: اهمیت تربیت جنسی فرزندان


در صورت سوم، این مراقبت باید صورت گیرد و محیط تربیتی و نحوه پاسخ به سؤال به‌گونه‌ای باشد که طفل را دچار بدآموزی نکند و موجبات لغزش یا انحراف او را فراهم نیاورد؛ و یا محیط آن‌چنان بدآموز و تحریک‌کننده نباشد که طفل را به کنجکاوی‌های ناروا وا دارد و زمینه را برای سؤالات او در آن باره فراهم نماید.

مشکلات والدین در پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان

  • شرم و حیای والدین که مانع آن است که همه لغات و اصطلاحات را در این رابطه بکار برند.
  • همیشه به مصلحت کودک نیست که همه مسائل را در همه سنین بداند و والدین در این مصلحت‌اندیشی گرفتارند.
  • برخی والدین می‌خواهند حقایقی را به کودک بگویند ولی از شیوه درست آن بی‌خبرند.
  • بعضی وحشت از این دارند که پاسخ‌ها برای کودک بدآموز باشند و بدین نظر از آن می‌گریزند.
  • ولی به نظر ما توجه به نوع سؤال و تعمق درباره انگیزه‌ها و علل آن خود می‌تواند راهنمای خوبی باشد که والدین و یا مربیان بدانند چگونه باید موضع گرفت.
  • در پاسخ به سؤالات جنسی کودکان دریافت این نکته مهم است که چه امری باعث شده که یک زمینه‌ای در کودک به وجود آید و منجر به چنین پرسشی شود.

 

شرایط پاسخ دادن والدین یا مربیان

آگاه اید که هر کسی قادر به پاسخ‌گویی سؤالات جنسی کودکان نیست. شرایطی باید در فرد باشد تا پاسخ‌ها مؤثر افتد. آن شرایط عبارت‌اند از؛

شنونده خوب بودن، یعنی فرد بر خود مسلط باشد و اجازه دهد جمله سؤالی کودک به اتمام برسد و حتی اگر در ضمن یک سؤال مطلب دیگری هم می‌خواهد بیان کند در آن آزاد باشد که این امر در شناخت او، انگیزه سؤالش و منشائی که پرسش را از آنجا به دست آورده مؤثر است.

آمادگی فکری و علمی، برای پاسخ به سؤالات به‌گونه‌ای که جداً برای کودک بدآموز نباشد و راه و رسم موضع‌گیری را به او بدهد و البته در این راه شیوه‌ها و اصول اسلامی هم در نظر گرفته‌شده باشد.


مقاله مرتبط: کودکان و بایدهای تربیت جنسی


تسلط بر خود، به صورتی که از نگرانی و شرم دچار لکنت زبان نشوید و بتوانید حقیقت را آن‌چنان‌که موردنظر است به کودک بگوید، رنگ باختن، سرخ و سفید شدن چاره کار نیست و رفتاری که پاسخ‌دهنده در این رابط پیدا می‌کند باید همانند حالات و رفتار کودک باشد.

شیوه بیان، به‌گونه‌ای باشد که اعتماد کودک را به صحبت امر و مسئله‌ای جلب کند و کودک دریابد که او مطالبی را سرهم‌بندی نکرده و بی‌حساب نمی‌گوید و یا قصد او فریب دادن کودک نیست.

لحن شما را لحنی جدی حساب کند و برای پاسخ شما ارزش و اعتباری قائل باشد و جداً احساس کند که قانع شده است.

پاسخ والدین به سوالات جنسی کودکان

اما خود پاسخ چه شرایطی باید داشته باشد

  • پاسخ‌ها درست باشند آن چنانکه آمیخته با خرافات و اوهام نباشند. درباره پاسخی که می‌خواهید به کودک دهید دقیقاً فکر کنید. اصولاً درست پاسخ دادن خود نیمی از مسائل بعدی را حل خواهد کرد.
  • پاسخ‌ها ساده و با منطق و بیان کودک سازگار باشد تا کودک از آن سر درآورد. نیازی نیست لغات علمی مثل هورمون و از این قبیل برای کودک بکار ببرید.
  • پاسخ‌ها بدآموزی و منحرف‌کننده نباشند و یا راهنمای بدی برای عمل بعدی او نباشد و البته این خود نیازمند به هنر شماست.
  • پاسخ‌ها اقناع‌کننده باشند. به‌گونه‌ای که کودک خود را نیازمند به این امر نبیند که همین سؤال را از دیگران هم بپرسد؛ و یا ناچار باشد همان سؤال را به وجهی دیگر و با دامنه‌ای بیشتر برای شما مطرح کند. البته ممکن است در عین توضیح مختصر شما کودک قانع شود که دیگر نیازی به توضیح بیشتر ندارید.
  • در پاسخ‌ها تناسب سن، درک و جنس مراعات شود. در سنین بالاتر پاسخ‌ها باید مفصل‌تر و عمیق‌تر باشند و حتی پاسخ شما باید بهتر و سازنده‌تر و تکمیل‌کننده پاسخ سال قبل نیز باشد.
  • پاسخ‌ها همراه با مسخرگی، شوخی و هرزگی و تحریک نباشد و بجای ادب و اخلاق، جسارت و وقاحت را ترویج نکند و یا سبب شود ستر و حجاب فیما بین شما و کودک پاره گردد.
  • پاسخ‌ها در این زمینه باید محدود و در حد راهنمایی و ارضاء حس کنجکاوی کودک باشد نه بالا بودن سطح اطلاعات و احیاناً بیدار کردن او در این زمینه.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب