ارزیابی و تشخیص در روانشناسی

برای تشخیص درست اختلالات در افراد و کودکان، متخصصین رواشناختی و مشاوران از مصاحبه‌های تشخیصی و آزمون‌های روانشناختی استاندارد شده استفاده می‌کنند که درباره آن‌ها در این مطلب توضیح داده شده است.

تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی اولین مرحله برای شروع درمان در مرکز مشاوره اکسیر است. در جلسه تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی علاوه بر توجه به مشکلاتی که والدین از کودک خود گزارش می‌دهند و به خاطر آن به مرکز مشاوره مراجعه کرده‌اند، کودک توسط روانشناس و متخصص مجرب از جهات مختلف رشدی، رفتاری، هیجانی و شناختی با روش علمی و آزمون‌های روان‌شناختی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا شدت و نوع اختلال و نقاط قوت و ضعف در او شناسایی و متناسب با آن برنامه و پکیج درمانی در نظر گرفته شود.

تشخیص زودهنگام اختلالات به ویژه در دوران کودکی اهمیت بالایی دارد. دوران کودکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دوران‌ها در زندگی هر فردی است که تشخیص زودهنگام اختلالات در درمان و کاهش تأثیرات آن بر کیفیت زندگی و آینده کودک بسیار مؤثر است. در ادامه مراحل تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی مرکز مشاوره اکسیر برای کودکان توضیح داده شده است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

مصاحبه با والدین

مصاحبه با والدین در جلسه تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی برای شناسایی درست اختلال یا مشکل در کودک، از اهمیت بالایی برخوردار است. در مصاحبه تشخیصی که توسط متخصصین و روانشناسان مرکز صورت می‌گیرد درباره علت مراجعه به مرکز و مشکلی که در کودک خود مشاهده کرده‌اند با والدین گفت‌وگو می‌شود. جلسه مصاحبه توسط متخصص به صورتی پیش می‌رود که اطلاعاتی دقیق و درست درباره مسائل و عوامل مؤثر در پیدایش و تداوم اختلال را بتواند شناسایی کند و بر مبنای آن تشخیص درستی از مشکل یا اختلال در کودک داشته باشد تا بتواند پکیج درمانی مناسبی در نظر بگیرد.

مشاهده کودک

متخصص ارزیاب نه تنها به مطالبی که در جلسه تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی بیان می‌شود توجه کامل دارد بلکه رفتارها و زبان بدن والدین و کودک را نیز در نظر می‌گیرد. ازآنجایی‌که اجرای آزمون‌های روان‌شناختی بر روی کودک پروسه‌ای دشوار و در بعضی اختلالات غیرممکن است؛ بنابراین متخصص ارزیاب با برقراری رابطه و مشاهده رفتار کودک می‌تواند اطلاعات درستی در جهت تشخیص صحیح اختلال به دست آورد. بعضی از اختلالات مانند اضطراب و ترس در حالت‌های فیزیولوژیکی کاملاً مشهود است.بنابراین واضح است در جلسه تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی به‌جز مصاحبه از مشاهده نیز استفاده می‌شود و در صورت لزوم پس از مصاحبه می‌توان از آزمون خاص مورد نیاز برای تشخیص دقیق اختلال استفاده کرد.

 

اینستاگرام اکسیر

اجرای آزمون‌های تشخیصی

برای تشخیص دقیق‌تر طیف اختلالات کودکان در جلسه تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی علاوه بر مصاحبه و مشاهده در بعضی مواقع از آزمون‌های تشخیصی نیز توسط متخصص ارزیاب استفاده می‌شود. از جمله آزمون‌های روان‌شناختی مورد استفاده عبارت‌اند از: آزمون‌های هوش، اختلالات خلقی/ اضطرابی (اضطراب، افسردگی، وسواس)، اختلالات یادگیری، توجه و تمرکز، اختلالات درخودماندگی، بیش فعالی و کمبود توجه و … است.

متخصصین و روانشناسان مجرب مرکز مشاوره اکسیر در جلسات تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی با استفاده از مصاحبه، مشاهده و آزمون‌های روان‌شناختی به تشخیص درست اختلالات در کودکان می‌پردازند و شما والدین را در جهت بهبود و درمان آن در طول جلسات و پس از اتمام جلسات درمانی یاری می‌کنند تا شما والدین گرامی با خاطری آسوده به پروسه درمانی فرزند خود پرداخته و تأثیر اختلال را بر روی کیفیت زندگی و آینده کودک خود به حداقل برسانید.

 

گروه تخصصی ارزیابی و تشخیص مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اکسیر

 

دریافت وقت مشاوره ارزیابی کودک

 

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین