یک مطالعه ی جدید در استرالیا، دلیل دیگری برای روی آوردن به غذاهای فیبر دار را به ما نشان داده است…

سالمندی سالم

سالمندی سالم، یعنی افزایش سن، بدون بار سنگین مشکلات سلامتی و بهداشت روانی مانند آلزایمر، افسردگی، علائم تنفسی، سرطان، بیماری های عروق کرونر و سکته ی مغزی.

پروفسور بامینی گوپیناز، اینگونه توضیح میدهد:

“در بین تمامی متغیر های آزمایش شده، فیبر که یک نوع کربوهیدرات است و بدن نمی تواند آن را هضم کند، بیشترین تاثیر را داشته است.”

“اساسا ما متوجه شدیم، کسانی که مصرف فیبر بیشتری دارند، به احتمال ۸۰ درصد، در طی ۱۰ سال آینده، زندگی سالم تری خواهند داشت و احتمال مبتلا شدن آن ها به بیماری هایی از قبیل فشار خون، دیابت، دمانس، افسردگی و ناتوانی عملکردی کمتر خواهد شد.”

نتایج یک مطالعه

در این مطالعه، محققان ارتباط بین تغذیه کربوهیدرات و سالمندی سالم را با در نظر گرفتن فاکتور هایی مثل از دست دادن حواس و بیماری های سیستمیک بررسی کردند. حدود ۱۶۰۰ سالمند بالای ۵۰ سال، در بلند مدت در این آزمایش مورد تحقیق قرار گرفتند.

آن ها دریافتند که از تمام عوامل آن ها مورد بررسی ــ که شامل مصرف کربوهیدرات، مصرف فیبر، شاخص قند خون و مصرف قند بود ــ مصرف فیبر است که بزرگ ترین تاثیر را در سالمندی موفق دارد.

فیبر سالم، معمولا در میوه ها (توت فرنگی، تمشک، پرتقال، موز، گلابی و سیب)، دانه ها (غلات، حبوبات، نان و پاستا)، آجیل و تخمه جات و سبزیجات (کنگر فرنگی، گلابی سبز، کلم بروکلی، شلغم، ذرت و کلم بروکلی) یافت می شود.

ارتباط غذای فیبر دار و سلامت روانی در سنین بالا

قند و شیرینی جات

اگر چه ممکن است فرض شود که سطح مصرف قند، بزرگ ترین تاثیر را در سالمندی موفق را دارد، گوپیناز اشاره کرد که گروه خاص مورد بررسی آن ها، قرار بزرگسالانی بودند که مصرف نوشیدنی های گازدار و شیرینی جات در بین آن ها بسیار کم بود.

درحالی که هنوز خیلی زود است که از نتایج این تحقیق، به عنوان پایه ای برای رژیم غذایی استفاده شود، اما گوپیناژ معتقد است با این آزمایش، مسیر جدیدی را برای اکتشاف باز کرده است.

او معتقد است مطالعات بسیار زیادی وجود دارد که می تواند این تحقیق را کامل تر کند و برای یافتن نتایج مشابه بررسی کند. همچنین بررسی ارتباط بین این متغیر ها هم میتواند بسیار جالب توجه باشد.

یافته های این مطالعه ی جدید، مهر تاییدی بود بر اهمیت رژیم غذایی در پیری سالم.

در یک مطالعه ی مشابه در سال گذشته، محققان دریافتند، افرادی که از رژیم های غذایی توصیه شده در محل زندگی خود استفاده می کنند، اغلب در سنین پیری به بیماری های مزمن و ناتوانی مبتلا نخواهند شد و وضعیت سلامت جسمی و روانی خوبی خواهند داشت.

 

منبع : psychcentral

تهیه شده در مجله سلامت روان اکسیر

نویسنده: حسین فراتی

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب