سو مصرف مواد و اختلال خوردن ، یک نکته ی مشترک دارند. درگیر شدن با یکی از آن ها، شانس این که فرد، درگیر دیگری هم بشود را به شدت افزایش می دهد و فاکتورهای زیادی در ایجاد تعامل بین هر دو اختلال، نقش دارند.

اختلالات خوردن چه چیزهایی هستند؟

همه ی انواع اختلال های خوردن، مشکلاتی جدی هستند که با مشکلات شدید سلامت و حتی مرگ و میر بالقوه در ارتباط هستند.

آن ها از فرایند های پیچیده ی سلامت روانی به وجود می آیند و هر کدام، شامل ترکیبی از افکار وسواسی و رفتارهای اجباری در مورد تصویر بدنی، مصرف غذا و مکانیسم های پاکسازی می شود:

  – Anorexia Nervosa: 

می تواند منجر به کاهش شدید وزن، به دلیل ضعیف بودن بدن و ترس شدید از دست دادن وزن و در نتیجه رژیم غذایی پاتولوژیک و یا محدودیت غذا شود. آنورکسیا در طول عمر، ۹ % در زنان و ۰.۳% در مردان است.

سو مصرف مواد و اختلال خوردن

  – Bulimia Nervosa:

خوردن بیش از حد مکرر (که به عنوان پرخوری شناخته می شود) و پس از آن پاک کردن نامناسب (مانند استفراغ خود خواسته‌،‌ سو استفاده از ملین ها و یا ورزش بیش از حد) برای جلوگیری از افزایش وزن. Bulimia در طول عمر، ۱.۵٪ برای زنان و ۰.۵٪ برای مردان است.

  – Binge Eating Disorder:

اختلال غذا خوردن زیاد؛ مصرف وعده های زیاد غذایی با حس از دست دادن کنترل. اختلال غذا خوردن زیاد در طول عمر، ۳.۵٪ در میان زنان و ۲٪ در میان مردان است.

برای برخی از افراد، سو مصرف مواد، آن ها را به سمت اختلالات غذایی سوق می دهد و برای برخی دیگر، اختلالات غذایی، آن ها را به سمت مصرف مواد می کشاند. صرف نظر از این که کدام اختلال زودتر به سراغ شما می آید، خطرات ناشی از آن ها غیر قابل انکار است…

اختلالات خوردن و اختلالات مصرف مواد، تا چه اندازه شایع هستند؟

مبتلا شدن فرد دارای اختلال خوردن به اختلال مصرف مواد، اصلا امری عجیب محسوب نمی شود.

  • در سال ۲۰۱۴ سو مصرف مواد، ۲۱.۵ ملیون نفر و یا ۸.۱% از جمعیت آمریکا را تحت تاثیر گذاشته بوده است.
  • از این تعداد، حدود ۴۰درصد با مشکلات روحی نیز دست و پنجه نرم می کردند.

ارتباط بین سو مصرف مواد و اختلال خوردن ، به ویژه در میان نوجوانان مورد تحقیق قرار گرفته است.

  • تحقیقات نشان داده است که تا ۵۰٪ از افراد مبتلا به اختلال خوردن، با سوء مصرف مواد درگیر هستند؛ در حالی که تنها ۹٪ از جمعیت عمومی، با اختلال مصرف مواد تشخیص داده می شوند.
  • برعکس، ۳۵٪ از افراد مورد سوء مصرف نیز در معرض اختلال خوردن قرار دارند، در مقایسه با ۳٪ جمعیت عمومی که تشخیص اختلال خوردن دارند.

این بدان معنی است که فرد مبتلا به اختلال خوردن، پنج برابر بیشتر نسبت به یک فرد بدون اختلال خوردن، از مواد مخدر یا الکل مصرف می کند، و فرد مبتلا به مشکل سوء مصرف مواد، ۱۱ برابر بیشتر درگیر بیماری اختلال خوردن می شود…

سو مصرف مواد و اختلال خوردن چگونه به هم مربوط می شوند؟

این پدیده، موضوع تحقیق های زیادی بوده و هست و تا به امروز ممکن است یک پاسخ قطعی برای این سوال وجود نداشته باشد که چرا سو مصرف مواد و اختلال خوردن مرتبط هستند؛ اما بسیاری از نظریه های مبتنی بر تحقیق وجود دارند…

سو مصرف مواد و اختلال خوردن

  – آیا سوء مصرف مواد، باعث اختلالات خوردن می شود؟

بسیاری از داروها بر اشتها اثر می گذارند؛ بعضی از آن ها، از جمله ماری جوانا و دیگر کانابینوئید ها، سبب افزایش ذهنی اشتها و رفتارهای تغذیه ای بعدی می شوند. دیگران، از جمله محرک هایی مانند کوکائین و متامفتامین، تمایل فرد را برای خوردن کاهش می دهند.

  • تغییرات مداوم در اشتها و عادت های خورد و خوراک ــ حتی زمان سو مصرف مواد ــ می تواند یک فرد را به سمت اختلال الگوهای غذا خوردن هدایت کند، و در نهایت منجر به تشخیص اختلالات خوردن شود.

محرک ها  و کانابیس (ماری جوآنا)، به نظر می رسد موادی هستند که بیشتر با اختلالات خوردن ارتباط دارند.

  • ماری جوانا اشتها را افزایش می دهد و بنابراین ممکن است در برخی از موارد “اختلال غذا خوردن زیاد” دخالت داشته باشد.
  • در انتهای دیگر طیف، داروهای کاهش اشتها ــ از جمله ریتالین (متیل فنیدات)، آددلول (آمفتامین)، متامفتامین، کوکائین و اکستازی ــ به طور بالقوه مربوط به اختلالات رفتارهای خوردنی هستند که شامل مصرف محدود غذا می شوند، مانند بی اشتهایی.

الکل یک داروی دیگر است که به اختلالات خوردن وابسته است ــ به ویژه بولیمیایی ــ هرچند این ارتباط ممکن است به وسیله اثرات سایر اختلالات روانشناختی یا صفات شخصیتی متغیر باشد.

خلاصه ی مطالب ذکر شده این است که سوء استفاده از هر یک از این مواد (یا ترکیبی از آن ها) می تواند تغییر زیادی در رژیم غذایی و مصرف کالری ایجاد کند که ممکن است باعث ایجاد یا تشدید اختلالات غذایی شود…

  – اختلالات خوردن، ممکن است منجر به سوء مصرف مواد شود

نظریه دیگری در مورد ارتباط بین اختلالات خوردن و سوء مصرف مواد، این است که اختلالات خوردن ممکن است منجر به سوء مصرف مواد شود.

  • کسی که در حال حاضر با اختلالات خوردن درگیر است، ممکن است فرد را برای استفاده از محرک ها برای اثرات سرکوب کننده اشتها، تحریک کند. هنگامی که یک فرد به شدت می خواهد وزن کم کند، ممکن است به دنبال مواد کاهش اشتها برود که رفتارهای محدود کننده کالری آن ها را تسهیل می کند.
  • راه دیگری که اختلال خوردن ممکن است موجب سوء مصرف مواد شود، محرومیت مواد غذایی است که ممکن است بر سیستم های پاداش مغز تأثیر بگذارد و باعث شود فرد بیشتر به مواد شیمیایی متمایل شود که مقدار زیادی از پاداش شیمایی مغز را ایجاد می کنند.

این که آیا سوء مصرف مواد، باعث ایجاد اختلال خوردن می شود یا، برعکس، اختلالات خوردن موجب رفتار سوء مصرف مواد شده است، هنوز بحث است؛ جهت گیری ممکن است با توجه به شرایط فردی، متفاوت باشد.

  – سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن یک علت مشترک دارند

حدس زده شده است که ویژگی های شخصیتی خاص، ممکن است شانس فرد در توسعه سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن را افزایش دهد. مثل ویژگی های زیر:

  • نوآوری در جستجو: فرد اغلب تجربیات جدید را دنبال می کند.
  • تکانشی: باعث می شود تصمیمات و انتخاب های فرد، لحظه ای باشد.
  • حساسیت بین فردی بالا: شخص درک احساسات و انگیزه های دیگران را بسیار خوب است.
  • روان رنجوری: فرد دارای سطح بالایی از خلق منفی مانند افسردگی، اضطراب و اعتماد به نفس پایین است.
  • تنظیم احساسات ضعیف: فرد ممکن است واکنش های ناسازگارانه به احساسات عاطفی خود داشته باشد.

هر کدام از این ویژگی های شخصیتی، با اختلالات خوردن و سوء مصرف مواد مرتبط هستند. ویژگی های خاص این شخصیت ها، ممکن است یک فرد را بیشتر در معرض فشارهای عاطفی و اجتماعی قرار دهد، به طور بالقوه آن ها را به سمت استفاده از مواد و اختلالات غذایی سوق دهد.

سو مصرف مواد و اختلال خوردن

علاوه بر این ویژگی های شخصیتی، افرادی که از افسردگی و ترومای زندگی نیز رنج می برند، با اختلالات خوردن و سوء مصرف مواد مرتبط هستند.

  – سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن یکدیگر را تقویت می کنند

  • اثرات سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن، ممکن است به شیوه ای که هر موضوع را تقویت و یا بدتر می کند، با یکدیگر روبرو شوند.
  • هر دو سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن، می تواند موجب احساس گناه در فرد شود؛ افرادی که از اختلال خوردن رنج می برند، ممکن است از مواد، به عنوان تلاش برای مدیریت احساس اضطراب یا افسردگی استفاده کنند.
  • علاوه بر این، Bulimia ارتباط قوی تری با سوء مصرف مواد نسبت به آنورکسیا دارد؛ شاید به دلیل عادت های خوردن افراد مبتلا به Bulimia.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب