ضرورت آموزش مهارت های زندگی

در دنیای امروز بی بهره بودن از مهارت­ های ارتباطی صحیح در قبال خانواده و همکاران (بیان، شنوایی و بازخور موثر)، ضعف در هدف ­گذاری و برنامه ­ریزی، ناتوانی در مدیریت استرس، فقدان اعتماد بنفس و عزت نفس، ضعف در حل مسئله و حل تعارض و … به دلیل فقدان آموزش مهارت ­های زندگی در نظام آموزشی کشور مسبب بسیاری از مصائب و مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی است. تجربه­ های زشت و زیبای جوامع در رابطه با حفظ و اعتلای معیارهای اخلاقی در جامعه و به عبارت دیگر، ایجاد یک جامعه سالم، با نشاط و رو به توسعه، نشان می­ دهد که درست زندگی کردن، مهارتی است که باید به صورت مدون آموزش داده شده و به تار و پود نظام­ های آموزش رسمی کشور منتقل شود.

مهارت های زندگی

بی گمان تمامی ما در زندگی اهدافی در سر می پرورانیم که آرزوی رسیدن به آنها را داریم و به آن موفقیت می گوییم، همچنین برای رسیدن به یک زندگی آرام و مطلوب در اجتماع نیازهایی داریم که می بایست به بهترین نحو تامین یا ارضا شود و به آن نیز خوشبختی می گوییم. به علاوه در طول زندگی خطرات و چالش هایی ما را تهدید می کند که برای داشتن زندگی سرشار از سلامت روحی و جسمی سعی در اجتناب از آن داریم، مثل اعتیاد، افسردگی و شکست. اما چرا تمامی انسان ها در رسیدن به اهداف و خوشبختی در زندگی یا اجتناب از خطر به یک میزان موفق نیستند؟ اصولا برای رسیدن به هر هدف یا هر مقصدی نیاز به داشتن ابزار یا وسیله مخصوص به آن کار هست. برای رسیدن به یک زندگی مطلوب نیز مجموعه ای از مهارت ها لازم و ضروری است.

 یکی از علل مهمی که انسان ها در رسیدن به اهداف و خوشبختی و یا اجتناب از خطر به یک میزان موفق نیستند این است که مهارت های آنها در رسیدن به هدف در یک سطح و اندازه نیست، به بیان بهتر بدون مقایسه انسانی با انسان دیگر بلکه در مقایسه یک انسان با آنچه که بوده و هم اکنون هست با آنچه که می توانست باشد، مهارت های فردی ست که این تفاوت ها را ایجاد می کند؛ و صد البته این مهارت ها قابل آموختن و قابل ارتقاء است. از سال های گذشته این مهارت ها در بسیاری از مدارس و دانشگاه های دنیا در قالب کارگاه های آموزشی برگزار می گردد. از طریق این آموزش می توان کیفیت زندگی فردی و اجتماعی را بهبود بخشید، توانایی لازم برای انجام صحیح کارها و مسئولیت ها، حل مشکلات، تعارضات و کشمکش ها بدون انجام اعمالی که به خود و دیگران آسیب بزند و تصمیم گیری های درست و به موقع را آموخت.

 مراجعین محترم به اطلاع می رسانیم این دوره به اتمام رسیده است دوره های بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

بر اساس پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی، سه شیوه برای توسعه و بهبود مهارت های زندگی وجود دارد که هر یک از ما بسته به اینکه به موقعیت و جایگاه خود و نیز اینکه به صورت فردی یا سازمانی اقدام می‌کنیم، می‌توانیم این شیوه‌ها را برای بهبود جامعه خود به کار بگیریم:

  • کارگاه آموزشی: در این شیوه ممکن است در قالب آموزش‌های کوتاه مدت، میان‌مدت یا بلندمدت، مهارت های زندگی را آموزش دهیم.
  • آموزش در عمل: در این شیوه، قرار نیست آموزش رسمی برقرار باشد. بلکه هر کس می‌کوشد بسته به فضایی در آن حضور دارد، در قالب فیلم،‌ یا داستان، نوشته‌ای که منتشر می‌کند و مطلبی که در شبکه های اجتماعی می‌نویسد و یا برخوردی که با دیگران در فضای فیزیکی یا مجازی می‌کند، نمونه‌هایی از رفتار مناسب (متناسب با مهارت‌های زندگی) را آموزش دهد.
  • آموزش به افراد آسیب‌پذیر: چه در میان کودکان و چه در میان بزرگسالان، همیشه افراد آسیب پذیری وجود دارند که به علت شرایط‌شان، نمی‌توانند برای یادگیری مهارت های زندگی اقدام کنند. یا ممکن است اصلاً ندانند که چنین مهارت‌هایی برایشان مفید است. این افراد هم ممکن است توسط دولت‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و یا توسط هر یک از ما در برخوردهای روزمره‌ای که با آنها داریم، آموزش ببینند.

مرکز مشاوره و روانشناختی اکسیر با بهره مندی از اساتید مجرب و تیم آموزشی با تجربه، شما را در رسیدن به این توانایی ها و مهارت ها یاری می کند.

سرفصل های دوره مهارت های زندگی

  • مهارت رفتار جرات مندانه
  • ‎مهارت مدیریت خشم
  • ‎مهارت خودآگاهی و همدلی
  • ‎مهارت برقراری ارتباط موثر
  • ‎مهارت روابط بین فردی موثر
  • ‎مهارت مقابله با خلق منفی
  • ‎مهارت مدیریت استرس
  • ‎مهارت مدیریت زمان
  • ‎مهارت حل مسئله
  • مهارت تفکر نقاد

اینستاگرام اکسیر

دوره مهارت های زندگی مناسب چه رده سنی می باشد؟

این سلسله کارگاه ها برای تمامی رده های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می باشد. این دوره توسط گروه متخصصان با تجربه مرکز مشاوره و روانشناختی اکسیر که تاکنون تجربه بالغ بر ده ها بلکه صدها کارگاه را دارا هستند برگزار می شود.

مقاله مرتبط: دکتر روانشناس خوب در تهران

طول مدت هر دوره چقدر است؟

هر کارگاه در ۹ جلسه و مدت هر جلسه سه ساعت می باشد. تعداد شرکت کنندگان در هر کارگاه جهت حفظ کیفیت دوره آموزشی محدود می باشد.

شهریه هر دوره چقدر است؟

هزینه شرکت در هر کارگاه بدون محاسبه تخفیفات مبلغ دویست و هفتاد هزار تومان می باشد . به صورت هر جلسه جداگانه به مبلغ سی هزار تومان قابل پرداخت می باشد.

 مراجعین محترم به اطلاع می رسانیم این دوره به اتمام رسیده است دوره های بعدی اطلاع رسانی خواهد شد .

با شرکت در این دوره دقیقاً‌ چه چیزی دریافت می‌کنید؟

  • پذیرایی
  • جزوه A4
  • فایل صوتی کارگاه

چگونه می توانم در این کارگاه ثبت نام کنم؟

  • شما می توانید به صورت حضوری به مرکز مشاوره و روانشناختی اکسیر مراجعه کرده و پس از بازدید از فضای مرکز در کارگاه شرکت نمایید.
  • راه دوم که از راحت تر هست استفاده از فرم ثبت نام آنلاین زیر است. همین حالا می توانید ثبت نام کنید.

دریافت وقت مشاوره 

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب