نوجوانی دوره حساس انتقال از کودکی به بزرگسالی است. بلوغ، تغییرات فیزیکی، عاطفی و جهت گیری جنسی متفاوت در نوجوانی را به همراه دارد. کنجکاوی جنسی نسبت به خود و جنس مخالف و شکل‌گیری هویت جنسیتی در این دوره از رشد، در خط مقدم قرار دارد. در دوران نوجوانی، نوجوانان یاد می‌گیرند که با همسالان خود به عنوان دوستان، شرکای عاشقانه یا جنسی ارتباط برقرار کنند. این یک بخش طبیعی از رشد نوجوان است. افکار جنسی می‌توانند شدید یا گیج‌کننده باشند. مهم نیست که گرایش جنسی نوجوان شما چیست، مهم است که به نوجوان خود بگویید که او را بدون قید و شرط دوست دارید و او را همان طور که هستند بپذیرید.

در این مطلب از مجله مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر درباره اهمیت جهت گیری های جنسی متفاوت در نوجوانی صحبت می‌کنیم. خواندن این مطلب را به تمام والدینی که نوجوان دارند و نوجوانان که در حال سپری کردن این دوره حساس هستند پیشنهاد می‌کنیم.

جهت‌گیری جنسی چیست؟ انواع جهت گیری جنسی متفاوت در نوجوانی

جهت‌گیری جنسی، کشش عاطفی، عاشقانه یا جنسی است که فرد نسبت به شخص دیگری احساس می‌کند. نوجوانان گرایش جنسی دارند حتی اگر هنوز فعالیت جنسی نداشته باشند. انواع مختلفی از گرایش جنسی وجود دارد. به عنوان مثال:

  • دگرجنس‌گرا: افرادی که دگرجنس‌گرا هستند از نظر عاشقانه و جسمانی جذب افراد جنس مخالف می‌شوند. مردان دگرجنس‌گرا جذب زنان و زنان دگرجنس‌گرا جذب مردان می‌شوند.
  • همجنس‌گرا: افرادی که همجنس‌گرا هستند از نظر عاشقانه و جسمانی جذب افراد هم‌جنس می‌شوند. زنانی که مجذوب زنان دیگر می‌شوند لزبین هستند. مردانی که جذب مردان دیگر می‌شوند اغلب به عنوان گی شناخته می‌شوند.
  • دوجنسه: افرادی که دوجنسه هستند از نظر عاشقانه و جسمانی جذب اعضای هر دو جنس می‌شوند.
  • غیرجنسی: افرادی که غیرجنسی هستند ممکن است علاقه‌ای به رابطه جنسی نداشته باشند؛ اما هنوز از نظر عاطفی با افراد دیگر نزدیک هستند.

علاقه داشتن به فردی از جنس مشابه لزوماً به این معنی نیست که یک فرد همجنس‌گرا هستید. همان‌طور که علاقه به فردی از جنس مخالف به این معنی نیست که یک شخص دگرجنس‌گرا است. معمولاً نوجوانان جذب افراد هم‌جنس و جنس مخالف می‌شوند یا در مورد آنها افکار جنسی دارند. این یکی از راه‌های طبقه‌بندی احساسات جنسی در حال ظهور است.

برخی از افراد ممکن است فراتر از فکر کردن به آن عمل کنند و تجربیات جنسی را با افراد جنس خود یا جنس مخالف تجربه کنند. این تجربیات، به خودی خود، لزوماً به این معنا نیست که یک فرد همجنس‌گرا یا دگرجنسگرا است. برای تعیین جهت‌گیری جنسی نوجوان خود می‌توانید از مشاوران زبده مرکز مشاوره کودک و نوجوان در تهران به نام اکسیر کمک بگیرید. مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر با داشتن بهترین مشاور نوجوان در مورد معضلاتی همچون اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی در نوجوانی در خدمت شما عزیزان است.

آیا افراد جهت‌گیری جنسی خود را انتخاب می‌کنند؟ عوامل موثر بر جهت گیری جنسی متفاوت در نوجوانی

علت جهت گیری های جنسی متفاوت در نوجوانی چیست؟ چرا برخی افراد دگرجنس‌گرا و برخی همجنس‌گرا هستند؟ پاسخ دادن به این سؤال ساده نیست. اکثر متخصصان پزشکی، از جمله متخصصان آکادمی اطفال آمریکا (AAP) و انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، معتقدند که فاکتورهای زیر بر جهت گیری های جنسی متفاوت در نوجوانی تأثیر می‌گذارد:

  • عامل زیست شناسی
  • عامل روانشناسی
  • عوامل محیطی
  • ژن‌ها و هورمون‌های فرد

اکثر متخصصان پزشکی بر این باورند که به طور کلی، گرایش جنسی چیزی نیست که فرد داوطلبانه آن را انتخاب کند. در عوض، گرایش جنسی تنها بخشی طبیعی از شخصیت یک فرد است.

گرایشات جنسی نوجوانان

گرایشات جنسی نوجوانان

رفتارهای پرخطر و جنسیت نوجوانان و جهت گیری جنسی متفاوت در نوجوانی

نوجوانی دوره رشدی است که با افزایش ریسک‌پذیری و آزمایش در همه زمینه‌های زندگی نوجوانان از جمله تمایلات جنسی آنها مشخص می‌شود. فشار همسالان در این سن زیاد است و باعث می‌شود نوجوانان رفتارهای پرخطر از خود نشان دهند. سال‌های نوجوانی نیز زمانی است که بیشتر اختلالات روانی بروز می‌کنند.

شرایطی مانند افسردگی، اضطراب و استرس عاطفی با رفتارهای جنسی پرخطر نوجوانان مرتبط است. رفتارهای جنسی پر خطر شامل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یا داشتن رابطه جنسی تحت تأثیر مواد مخدر یا الکل است. برخی از پیامدهای نامطلوب خطرپذیری جنسی که بیشتر بر زنان تأثیر می‌گذارد؛ حاملگی برنامه ریزی نشده، عفونت‌های مقاربتی و HIV است.

چگونه با نوجوان خود در مورد جنسیت صحبت کنیم؟ ۶ راهکار موثر

جنسیت و تمایلات جنسی نوجوانان، موضوعاتی هستند که نوجوانان درباره آنها در مدرسه اطلاعاتی به دست می‌آورند. با این حال، معلمان در زمینه صحبت کردن درباره تمایلات جنسی محدود هستند؛ بنابراین، برقراری ارتباط صادقانه و واقعی در مورد تمایلات جنسی و هویت جنسی نوجوانان در نهایت وظیفه والدین است. اهمیت ارتباط نوجوان با والد غیر هم‌جنس در کاهش آسیب های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. صحبت کردن با نوجوانان و حمایت کردن آنها، سلامت جسمی و روانی نوجوانان را تضمین می‌کند. در این بخش نکاتی برای برقراری رابطه صحیح با نوجوانان را توضیح داده‌ایم:

۱) از سنین پایین با فرزندان خود رابطه صادقانه برقرار کنید.

فعالیت جنسی نوجوانان و هویت جنسی را نمی‌توان در یک مکالمه پوشش داد. صحبت در مورد اعضای بدن و لمس مناسب و نامناسب را از زمانی که کودکان در سنین پایین هستند، شروع کنید. با نزدیک شدن به بلوغ، گفتگو را گسترش دهید تا جنسیت در حال رشد و همچنین هویت جنسیتی آنها را در بر گیرد. هنگامی که شما به طور معمول در مورد این موضوعات بحث می‌کنید، نوجوانان با ورود به سن بلوغ راحت‌تر در مورد آن صحبت می‌کنند.

۲) سطح راحتی خود را ارزیابی، تصدیق و گسترش دهید.

برای بسیاری از والدین، صحبت کردن در مورد جنسیت و هویت جنسیتی به طور کلی دشوار است. سطح راحتی خود را بسنجید و اذعان کنید که صحبت کردن در مورد این چیزها ممکن است ناراحت کننده باشد. سپس روی افزایش سطح راحتی خود، کار کنید. هرچه بیشتر در مورد تمایلات جنسی و هویت جنسیتی نوجوانان صحبت کنید، نوجوان شما احساس راحتی بیشتری خواهد کرد و در این زمینه با دوستان خود مشورت نمی‌کند. خطرات مشورت با دوستان در این سن بسیار زیاد است. پس سعی کنید اطمینان فرزند خود را جلب نمایید.

۳) از افراد متخصص کمک بگیرید.

اگر در مورد برخی از جنبه‌های هویت جنسیتی یا رشد جنسی در نوجوانی آگاهی کمتری دارید؛ می‌توانید از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید. متخصصان مرکز مشاوره غرب تهران در تمام روزهای هفته حتی روزهای جمعه نیز در خدمت شما عزیزان هستند.

۴) ارزش‌های خود را در مورد جهت گیری جنسی متفاوت در نوجوانی به اشتراک بگذارید.

اعتیاد به فضای مجازی در دوران نوجوانی برای رسیدن به پاسخ سؤالات جنسی در نوجوانان بسیار شایع است. به عنوان یک والدین، شما منبع مهمی برای حقایق هستید. والدین در کنار آموزش‌های جنسی باید ارزش‌ها را نیز آموزش دهند. اگر رابطه نوجوان با والدین خوب باشد دیگر نوجوان ارزش‌های خود را در مورد تمایلات جنسی سالم از دوستان، تلویزیون، موسیقی یا حتی پورنوگرافی اینترنتی نمی‌پذیرد.

۵) به نوجوانان خود گوش دهید.

هرچه بیشتر بدون قضاوت به صحبت‌های نوجوانان خود گوش دهید، آنها احساس راحتی بیشتری خواهند کرد که افکار و احساسات خود را در مورد هر موضوعی از جمله جنسیت و هویت جنسی با شما به اشتراک بگذارند. وقتی بدون قضاوت با فرزند خود صحبت کنید به احتمال بیشتری نوجوانانتان سؤالات، نگرانی‌ها یا سردرگمی‌شان را با شما به اشتراک می‌گذارد.

۶) درباره جنبه‌های مثبت جنسی هم صحبت کنید.

اگر فقط خطرات و عواقب تمایلات جنسی نوجوانان را بررسی کنید، ممکن است ناخواسته شورش را تشویق کنید. از سوی دیگر، اگر در مورد تمایلات جنسی به عنوان بخشی طبیعی و لذت بخش از انسان بودن صحبت کنید، نوجوان شما برای انتخاب‌های سالم بسیار مستعدتر خواهد بود. در آموزش‌های خود حتماً درباره اهمیت مدیریت هیجانات در ارتباط دختران و پسران نوجوان نیز با نوجوانان خود صحبت کنید.

مشاوره با مشاوران زبده و متخصص درباره جهت گیری جنسی متفاوت در نوجوانی در مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر

برای افراد با هر گرایش جنسی، یادگیری در مورد رابطه جنسی و روابط می‌تواند دشوار باشد. صحبت کردن با کسی در مورد احساسات گیج کننده‌ای که در نوجوانی به وجود می‌آید برای نوجوانان بسیار کمک کننده و مؤثر است. همیشه پیدا کردن کسی برای صحبت کردن آسان نیست. اگر در زمینه جهت گیری های جنسی متفاوت در نوجوانی نیاز به مشاوره دارید می‌توانید به بزرگ‌ترین مرکز مشاوره کودک و نوجوان در تهران مراجعه نمایید. مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر به عنوان بهترین مرکز مشاوره غرب تهران شناخته شده است که بهترین مشاور کودک و بهترین مشاور نوجوان را دارد. برای رزرو وقت مشاوره نوجوانی در بهترین مرکز مشاوره و روانشناسی در غرب تهران، از طریق شماره‌های ۸۸۰۷۸۵۸۵- ۸۸۳۷۸۷۵۳ در تماس باشید.

سؤالات متداول

تفاوت بین هویت جنسیتی و جهت‌گیری جنسی چیست؟

به راحتی می‌توان هویت جنسیتی را با گرایش جنسی اشتباه گرفت، اما آنها یکسان نیستند. هویت جنسیتی، جنسیتی است که دارید و خود را با آن می‌شناسید مؤنث بودن یا مذکر بودن. اما جهت‌گیری جنسی تعیین می‌کند که در سطوح فیزیکی، عاشقانه و احساسی به چه جنسی جذب می‌شوید.

آیا امروزه تعداد نوجوانان همجنس‌گرا و دوجنسگرا بیشتر از دهه‌های قبل است؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تعداد همجنس‌گرا یا دوجنس‌گراها بیشتر شده‌اند. کارشناسان مطمئن نیستند که آیا این اعداد واقعاً افزایش یافته‌اند یا خیر. شاید به دلیل پذیرش بهتر جامعه درباره تفاوت گرایش جنسیتی باشد که نوجوانان صادقانه به نظرسنجی‌ها پاسخ داده‌اند.

منابع

https://caringforkids.cps.ca/handouts/preteens-and-teens/teens_sexual_orientation

https://www.newportacademy.com/resources/empowering-teens/teenage-sexuality/

https://kidshealth.org/en/teens/sexual-orientation.html