تغذیه سالم در کودکان

تغذیه سالم در کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر می‌دانید که تغذیه سالم برای فرزند شما مفید است و معتقد هستید که اعتقاد و گفتن این جمله ساده‌تر از انجام دادن آن است، باید بدانید که تنها نیستید.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که بسیاری از والدین ممکن است دستورهای غذایی سالم را برای کودکان خود مهیا نکنند تا آن‌ها به تغذیه سالم تشویق شوند؛ ولی از هر ۵ والد یکی از آن‌ها معتقد است که لزومی ندارد مصرف فست فودها را در رژیم غذایی کودکان محدود کرد.

اعتقاد والدین به تغذیه سالم در کودکان

اخیراً یک نظرسنجی ملی آشکار کرده است که والدین در اهمیت داشتن تغذیه سالم در کودکان توافق دارند؛ اما زمانی که به خانه‌های آن‌ها سر می‌زنیم فقط یک سوم از آن والدین با اعتماد به نفس معتقدند که عادات غذایی سالم را در کودکان ۴ تا ۱۸ ساله خود شکل می‌دهند.

براساس مطالعات دانشگاه میشیگان، فقط کمی بیش از نیمی از والدین معتقدند که فرزندان آن‌ها در اکثر موارد غذای سالم می‌خورند؛ و فقط از هر شش والد یک نفر آن‌ها معتقد است که کودک او رژیم غذایی بسیار مغذی دارد. همچنین یک چهار از والدین گزارش کرده‌اند که همیشه یا تا حدودی رژیم غذایی فرزندشان سالم نیست.

دکتر کلارک عنوان می‌کند که بسیاری از والدین می‌دانند که باید مواد غذایی سالمی را برای کودکان خود تهیه کنند ولی واقعیت این است که برنامه‌ها، ترجیحات غذایی کودکان و فعالیت‌های کودکان، می‌تواند غذا درست کردن را به یک فعالیت گیج‌کننده و خسته‌کننده تبدیل بکند.


مقاله مرتبط: تغذیه با شیر مادر و تحول مغزی بهتر


غذای مورد علاقه کودکان

تنش بین خرید غذای مورد علاقه کودک و خرید مواد غذایی سالم ممکن است به یک مبارزه دائمی تبدیل بشود. اکثر والدین این نظرسنجی معتقد بودند که باید رژیم غذایی سالم را بین کودکان ترویج داد؛ ولی یک والد از هر ۵ والد معتقد بود که مهم نیست که اگر فست فودها و تنقلات کم ارزش را از رژیم غذایی کودک حذف نکنیم. از طرفی دیگر ۱۶ درصد این والدین معتقد بودند که حذف کردن نوشیدنی‌های حاوی قند نیز اهمیت ندارد.

در مجموع والدین نوجوانان کمتر نگران عادات غذایی ناسالم در بین فرزندانشان بودند در مقایسه با آن‌هایی که کودکان کم سن تری داشتند.


مقاله مرتبط: نوجوان لاغر من


به نظر ساده می‌رسد که والدین بیشتر به سمت مواد غذایی کمتر گران و استرس‌زا لغزش داشته باشند؛ اما براساس دیدگاه دکتر کلارک اگر مصرف فست فودها و تنقلات کم ارزش تبدیل به نرم و عادت بشود، دیگر ترویج عادات غذایی سالم در طول رشد برای کودکان سخت‌تر خواهد شد.

بسیاری‌ها  فست فودها و تنقلات کم ارزش، حاوی قند، چربی و کالری بیشتری هستند که منجر به چاقی و سایر مشکلات سلامتی در کودکان می‌شوند.

تغذیه سالم در کودکان

مشکل خرید مواد غذایی سالم

مشکل دیگر از نگاه والدین این است که خرید کردن مواد غذایی سالم سخت است. در واقع بیش از نیمی از والدین اعتراف کرده‌اند که برایشان مشخص نیست که کدام مواد غذایی برای آن‌ها مناسب‌تر است؛ و درج عباراتی چون بدون قند، طبیعی، گیاهی و… برای آن‌ها گیج کننده است.

علاوه بر این‌ها یک چهارم والدین گزارش کرده‌اند که مواد غذایی سالم در دسترس آن‌ها و مراکز خرید نزدیک به آن‌ها موجود نیست و این مشکل در خانواده‌های کم درآمد و با سطح تحصیلات پایین‌تر، بیشتر دیده می‌شود.

بر طبق پژوهش‌های دکتر کلارک اکثر والدین دوست دارند که فرزندشان عادت به خوردن غذاهای سالم داشته باشد، اما برای اینکه این اتفاق بیفتد ممکن است نیاز به کمک داشته باشند. بعضی از والدین در خرید کردن یا تهیه غذا نیاز به کمک دارند؛ برخی دیگر به اطلاعاتی در مورد مواد غذایی سالم، تعریف یک رژیم غذایی سالم برای کودکانشان احتیاج دارند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب